Terug
Gepubliceerd op 17/06/2019

2019_CBS_04922 - Omgevingsvergunning - OMV_2019030895. Sint-Gummarusstraat 7. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04922 - Omgevingsvergunning - OMV_2019030895. Sint-Gummarusstraat 7. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_04922 - Omgevingsvergunning - OMV_2019030895. Sint-Gummarusstraat 7. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019030895

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mohamed Sarwar met als adres Oudenaardsesteenweg 97 te 8500 Kortrijk

Ligging van het project:

Sint-Gummarusstraat 7 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 5sectie E nr. 518Z

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een handelsruimte en het wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          04 april 1969: vergunning (18#52054) voor een voorgevel, winkelpui;

-          09 januari 2018: bouwovertreding (AN.66.LB.009361/2018) voor het dichtbouwen van een koer en het wijzigen van de voorgevel.

Vergunde toestand

-          eengezinswoning met handelsgelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • pand in gesloten bebouwing met drie bouwlagen onder hellend dak;
  • kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 9,00 en 11,70 m;
  • bouwdiepte hoofdvolume 8,15 m;
  • gelijkvloerse uitbouw van ca. 3,00 m;

-          gevelafwerking:

  • geschilderde gevel, kleur onbekend;
  • verdiepingshoge plint afgewerkt met tegels uit travertijn;
  • houten schrijnwerk, kleur onbekend;
  • centraal gelegen toegangsdeur.

Huidige toestand

-          het volledige perceel werd dicht gebouwd (benedenverdieping);

-          doorgevoerde constructieve wijzigingen op de gelijkvloerse verdieping;

-          in het hellend dak werd een dakkapel ingericht (achtergevel);

-          gevelafwerking:

  • plint benedenverdieping uitgevoerd in houten panelen;
  • de vitrine en toegangsdeur in de voorgevel werden verwijderd, het geheel wordt afgesloten met een rolluik.
  • wit geschilderd houten schrijnwerk op de verdiepingen.

Gewenste toestand

-          functie ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • volledig dicht gebouwde benedenverdieping;
  • dakterras (eerste verdieping, rechts);
  • kroonlijst- en nokhoogte ongewijzigd;
  • bouwdiepte verdiepingen ongewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • harmonica vliesgevel met toegangsdeur langs de rechterzijde, uitvoering in natuurkleurig aluminium;
  • reclamepaneel boven de vitrine (3,30 op 1,20 m);
  • tussen reclamepaneel en vitrine wordt een zonnetent aangebracht;
  • voor de vitrine wordt een nieuw openmazig rolluik aangebracht;
  • materiaalgebruik voorgevel ongewijzigd.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van de volledig dicht gebouwde benedenverdieping;

-          inrichten van een dakterras (eerste verdieping, rechts achteraan);

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          voorzien van publiciteit (in gevelvlak).

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

25 april 2019

3 mei 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

25 april 2019

30 april 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 2 zone voor detailhandel - (de).

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 22:
    De toegangsdeur moet na afwerking over een minimale breedte van 90,00 cm beschikken. De nieuwe deuropening heeft echter een breedte van slechts 87,00 cm.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 33: de grootte van het reclamebord kan bezwaarlijk in verhouding worden genoemd met de maat van het gebouw;
  • Artikel 43: niet al het zwart water wordt naar de septische put afgevoerd.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van winkelhuis blijft behouden en is daarmee in harmonie met de ligging in het prioritair kernwinkelgebied Antwerpen-Noord en de kenmerkende woonfuncties in de Sint-Gummarusstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beoogt de regularisatie van het volbouwen van het gelijkvloers in functie van het uitbreiden van de winkel. Het vergunde bouwvolume blijft verder ongewijzigd. Gelet op de ligging in het prioritair kernwinkelgebied Antwerpen-Noord is het volledig bebouwen van het gelijkvloers aanvaardbaar.

Op het platte dak van de gelijkvloerse achterbouw wordt tegen de rechter scheidingsmuur een dakterras van 7,20 m² ingericht. Het terras bevindt zich conform de bouwcode en artikel 678 en 679 van het Burgerlijk Wetboek onder een hoek van 45° en op een afstand van minstens 1,90m ten opzichte van de linker erfscheiding. Bovendien wordt het terras voorzien vlak naast de hoger opgaande, blinde scheidingsmuur van de rechter aanpalende. Er worden bijgevolg vanop het terras geen storende zichten gecreëerd naar de aangrenzende eigendommen. Het is niet storend voor de privacy en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

De materialen van de gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.

Voor de vitrine wordt een nieuw openmazig rolluik voorzien. Het rolluik en de geleiders worden echter in opbouw op de gevel aangebracht, waardoor de constructie zich volledig voor de rooilijn (en dus op openbaar domein) situeert. Dit vormt een obstructie op het voetpad. Als voorwaarde wordt opgelegd dat het rolluik achter de rooilijn en in de portiek vóór de vitrine dient geplaatst te worden.

De zonnetent respecteert een vrije hoogte van 2,60 m ten opzichte van het peil van het voetpad en een afstand van 0,75 van de voetpadrand, waardoor ze voldoet aan artikel 13 van de bouwcode. De zonnetent is passend in de omgeving en ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het voorzien van het dakterras bij het bovenliggende woongedeelte ter compensatie van het verdwijnen van de gelijkvloerse koer, zorgt voor het behoud van voldoende woonkwaliteit.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de winkelhuis aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een handelshuis waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de breedte van de toegangsdeur tot de winkel moet zodanig gedimensioneerd worden dat een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 90 cm gegarandeerd wordt;

2.      het reclamebord maximaal 1m hoog te voorzien en niet hoger dan 3m55 ten opzichte van het voetpad te plaatsen;

3.      het zwart water af te voeren conform de bepalingen van artikel 43 van de bouwcode;

4.      het rolluik achter de rooilijn en in de portiek vóór de vitrine te plaatsen;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 april 2019

Volledig- en ontvankelijk

25 april 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 juni 2019

Verslag GOA

5 juni 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de breedte van de toegangsdeur tot de winkel moet zodanig gedimensioneerd worden dat een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 90 cm gegarandeerd wordt;

2.      het reclamebord maximaal 1m hoog te voorzien en niet hoger dan 3m55 ten opzichte van het voetpad te plaatsen;

3.      het zwart water af te voeren conform de bepalingen van artikel 43 van de bouwcode;

4.      het rolluik achter de rooilijn en in de portiek vóór de vitrine te plaatsen;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.