Terug
Gepubliceerd op 17/06/2019

2019_CBS_04947 - Omgevingsvergunning - OMV_2019041630. Grotesteenweg 15 - 17. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04947 - Omgevingsvergunning - OMV_2019041630. Grotesteenweg 15 - 17. District Berchem - Goedkeuring 2019_CBS_04947 - Omgevingsvergunning - OMV_2019041630. Grotesteenweg 15 - 17. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019041630

Gegevens van de aanvrager:

Veerle Bäumer met als adres Hertoginstraat 5 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Grotesteenweg 15-17 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 23sectie B nrs. 372P en 372L

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van functie en aanpassen van het gelijkvloerse buitenschrijnwerk

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          16 april 1926: vergunning (961#8096) voor het slopen en herbouwen in 2 winkelhuizen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          Grotesteenweg 15 en 17:

  • gebouw bestaande uit 4 bouwlagen onder een mansardedak;
  • gespiegelde planopbouw met gelijkvloerse winkels;
  • een open buitenkoer (volgens de aanvraagplannen wordt het dichtbouwen van de koer met een dak met koepel vergund geacht, hier worden echter geen bewijzen voor geleverd)

Huidige toestand

-          gebouw bestaande uit 4 bouwlagen onder een mansardedak;

-          dichtgebouwde buitenkoer met dakkoepel.

-          gewijzigde raamindeling van de bovengevel (geen deel van de aanvraag)

-          Grotesteenweg 15: gelijkvloerse reca-functie;

-          Grotesteenweg 17: ongewijzigde gelijkvloerse winkel;

Gewenste toestand

-          volume en functie identiek aan de huidige toestand;

-          aangepaste gelijkvloerse voorgevel.

Inhoud van de aanvraag

-          aanpassen van het gelijkvloerse buitenschrijnwerk;

-          regulariseren functiewijziging van winkel naar reca in nr. 15;

-          regulariseren dichtbouwen gelijkvloerse buitenkoer;

-          bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

17 april 2019

25 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

17 april 2019

16 mei 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

17 april 2019

3 mei 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

17 april 2019

2 mei 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

17 april 2019

14 mei 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend  punt:

  • artikel 18: de toegang tot de winkel en horecazaak drempelloos te voorzien.

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 24: Lichtinval en luchttoevoer: door de gelijkvloerse buitenkoer te overbouwen hebben de aanliggende ruimtes geen raam dat uitgeeft op de open lucht;
  • artikel 27: Open ruimte: door de uitbreiding van het gelijkvloers over de hele buitenkoer is er geen 20% open ruimte meer;
  • artikel 26: Afvalverzameling: er is geen afvalberging voorzien (functiewijziging).

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Volgens de verordening toegankelijkheid moeten de aangepaste inkomdeuren voor de winkel en de reca-zaak drempelloos uitgevoerd worden (artikel 18). Omdat de noodzakelijke werken om dit aan te passen niet in verhouding staan tot de aangevraagde werken, kan in alle redelijkheid een afwijking toegestaan worden.

Omwille van de beperkte impact van de functiewijziging van de kleine gelijkvloerse zaak, wordt ook een afwijking toegestaan worden op de verplichte aparte ruimte voor afvalverzameling uit artikel 26 van de bouwcode.

Deze aanvraag handelt voornamelijk over de inrichting van een reca-functie en de wijziging van de gelijkvloerse voorgevel. Omdat de aanvraag echter ook zaken bevat die afwijken van de vergunde toestand, moeten ook deze zaken beoordeeld worden. De centrale buitenkoer werd dichtgebouwd. Er werden geen bewijzen aangeleverd op welke basis dit vergund geacht kan worden. Het dichtbouwen van deze koer is strijdig met artikels 24 en 27 van de bouwcode, inzake lichtinval en open buitenruimte. Er is geen reden om een afwijking op deze artikels toe te laten. Ook de bovenliggende verdiepingen van de voorgevel bevatten wijzigingen ten opzichte van de vergunde gevels, onder andere het wijzigen van de ramen. De aanvraag bevat onvoldoende informatie om deze aanpassingen te beoordelen.
Beide zaken worden daarom uitgesloten uit deze vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

De omvorming van de gelijkvloerse winkel naar een reca-functie is functioneel inpasbaar op deze locatie. Ook de stedelijke dienst ‘Ondernemen en Stadsmarketing’ adviseert gunstig voor deze wijziging.

 

Cultuurhistorische aspecten

Aangezien het gebouw gelegen is in CHE-gebied, worden de wijzigingen van de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

Daarom werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Zij uiten geen bezwaren en verlenen volgend advies: “Men wenst het houten schrijnwerkgeheel in de pui te vervangen door een uitstalraam in inox, zoals voorzien in het linker buurpand. Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar. De oorspronkelijke pui werd reeds enkele malen verbouwd waardoor vervanging van het bestaande en recente uitstalraam aanvaardbaar is. De nieuwe pui doet geen fundamentele afbreuk aan de erfgoedwaarde van het pand.”

 

Visueel-vormelijke elementen

Er is geen stedenbouwkundig bezwaar tegen de aanpassingen van de gelijkvloerse voorgevel.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden, voldoen de aangevraagde werken  aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

  

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. 

De aanvraag behelst de bestemmingswijziging van 1 winkeleenheid tot 1 horecaeenheid. Vermits de horecagelegenheid zich richt op de onmiddellijke omgeving is er geen extra parkeerbehoefte. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;


Uitsluitingen

2.      Geen vergunning wordt verleend voor het dichtbouwen van de buitenkoer;

3.      Geen vergunning wordt verleend voor de regularisatie van het gewijzigde buitenschrijnwerk in de bovengevel;

4.      Geen vergunning wordt verleend voor het regulariseren van wijzigingen aan het aanpalende gebouw nr. 19-21. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 maart 2019

Volledig- en ontvankelijk

17 april 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 juni 2019

Verslag GOA

6 juni 2019

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;


Uitsluitingen

2.      Geen vergunning wordt verleend voor het dichtbouwen van de buitenkoer;

3.      Geen vergunning wordt verleend voor de regularisatie van het gewijzigde buitenschrijnwerk in de bovengevel;

4.      Geen vergunning wordt verleend voor het regulariseren van wijzigingen aan het aanpalende gebouw nr. 19-21.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.