Terug

2019_CBS_04683 - Omgevingsvergunning - OMV_2019017209. Lodewijk Van Berckenlaan 93. District Berchem - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Ingetrokken
Dit besluit werd ingetrokken

Deze beslissing werd ingetrokken met het collegebesluit van 5 juli 2019 (jaarnummer 5535).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04683 - Omgevingsvergunning - OMV_2019017209. Lodewijk Van Berckenlaan 93. District Berchem - Weigering 2019_CBS_04683 - Omgevingsvergunning - OMV_2019017209. Lodewijk Van Berckenlaan 93. District Berchem - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019017209

Gegevens van de aanvrager:

de heer Adem Dogan met als adres Diksmuidelaan 161 bus 2 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Lodewijk Van Berckenlaan 93 2600 te Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 22sectie A nr. 83M13

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning van 2 naar 3 woonentiteiten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          6/11/1968: vergunning (961#4055) voor veranderingswerken.

Vergunde toestand

-          meergezinswoning bestaande uit 3 bouwlagen onder een plat dak;

-          het pand bestaat uit een gelijkvloerse magazijn en 2 ruimte appartementen op de verdiepingen;

-          de voorgevel heeft een breedte van 11 m;

-          de voorgevel bestaat uit witte gevelstenen met in het midden en aan weerszijden een verticale strook die lichtblauw geschilderd is;

-          rechts van de voorgevel zit een garagepoort en een inkomdeur en aan de linkerzijde is er een grote raampartij;

-          onmiddellijk achter het garagepoort is een ruimte om een wagen te stallen en via een lange doorrit worden 2 parkeerplaatsen achteraan bereikt.

Huidige toestand

-          idem laatst vergunde toestand behalve:

  • het gelijkvloers werd omgevormd tot wassalon;
  • de garagepoort werd vervangen door een aluminium vouwpoort.

Gewenste toestand

-          meergezinswoning bestaande uit 3 woonentiteiten;

-          met betrekking tot de oppervlakte van de aangevraagde zelfstandige woning zijn volgende gegevens beschikbaar:

  • studio (2de verdieping) met een netto-oppervlakte van circa 53 m² en terras van 4m²;
  • 1-slaapkamerappartementen (2de verdieping) met een netto-oppervlakte van circa 60 m² en twee terrassen (circa 6m² en 2,5m²);

-          functiewijziging van het gelijkvloerse niveau van magazijn naar handel;

-          herindeling van het 2-slaapkamerappartement van 122m² op de eerste verdieping, waarbij de slaapkamer en de keuken wisselen van plaats én de hobbykamer omgevormd wordt naar een 3de slaapkamer;

-          wijziging van de raamindeling in de voorgevel.

Inhoud van de aanvraag

-          omvormen van het gelijkvloerse magazijn naar een handelsruimte;

-          vermeerdering van het aantal wooneenheden van 2 naar 3;

-          herindeling van het 2-slaapkamerappartement van 122m² op de eerste verdieping, waarbij de slaapkamer en de keuken wisselen van plaats én de hobbykamer omgevormd wordt naar een 3de slaapkamer;

-          herindeling van de tweede verdieping, waarbij het appartement opgesplitst wordt naar een 1-slaapkamerappartement van 60m² en een ruime studio van 53m²;

-          wijziging van de gevelopeningen en raamindeling in de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

17 april 2019

2 mei 2019

Ongunstig

Fluvius System Operator

17 april 2019

30 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

17 april 2019

18 april 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

17 april 2019

24 april 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-         
Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het pand is gelegen in woongebied. Het wassalon op de gelijkvloerse verdieping wordt omgevormd naar een handelsruimte. De levendige functie van het gelijkvloers wordt positief geadviseerd. Het aantal wooneenheden wordt verhoogd van twee naar drie. De draagkracht wordt niet overschreden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft geen uitbreiding van het bouwvolume.

 

Op de aangeleverde luchtfoto’s is echter wel te zien dat er rechts achteraan een gelijkvloerse aanbouw werd gerealiseerd. Deze aanbouw werd niet weergegeven op de plannen, sneden of aanzichten van de bestaande toestand en vormt bijgevolge geen onderdeel uit van de aanvraag.

 

Visueel-vormelijke elementen - hinderaspecten

De raamopeningen in de voorgevel werden kleiner uitgevoerd. De indeling van het aluminium schrijnwerk en garagepoort werd gewijzigd en de horizontale borstweringen werden vervangen door borstweringen met verticale spijlen. Deze wijzigingen doen geen inbreuk op de architecturale kenmerken van de voorgevel. Het regulariseren van de voorgevel is aanvaardbaar.

 

De achtergevel blijft ongewijzigd, met uitzondering van het opsplitsen van het terras op de tweede verdieping. Omwille van privacy is het wenselijk tussen beide terrasdelen (tussen de studio en het eenslaapkamerappartement) de ondoorzichtige wand te voorzien tot een hoogte van 1,90 meter. De materialisatie van de scheidingswand is niet af te leiden van de aangeleverde plannen, dit dient voorzien te worden in zelfde materiaal als de borstwering (zwart aluminium).

 

Mobiliteitsimpact

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.

 

Het aantal wooneenheden stijgt van 2 naar 3. Bij minder dan 5 wooneenheden wordt de theoretische parkeerbehoefte vastgesteld op 1 parkeerplaats per wooneenheid. De drie wooneenheden hebben een gezamenlijke parkeerbehoefte van 3

 

Het magazijn/wasserette van 122m² wordt omgevormd naar een handelsruimte van 122m². Er werd 1 nuttige parkeerplaats voorzien voor de wasserette.  Theoretische parkeerbehoefte van de gelijkvloerse functie blijft 1.

 

De totale parkeerbehoefte van dit project bedraagt 4 ( = 3 + 1 )

 

De plannen voorzien in 3 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorziening: De aanvraag genereerd een parkeernood van 2 fietsenstalplaatsen. Deze werden voorzien achteraan het perceel, het voorzien van fietsenstalplaatsen in de tuinzone is niet aanvaardbaar. Er dienen 2 inpandige fietsenstalplaatsen voorzien te worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van het ongunstig advies van de brandweer.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 maart 2019

Volledig- en ontvankelijk

17 april 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 juni 2019

Verslag GOA

29 mei 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.