De campagne voor Stop Intimidatie 2019 is voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing een releaseproject en is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2019, door het college goedgekeurd in de zitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11138).
De totale campagne (creatie, productie en PR-acties) wordt begroot op 95.000,00 EUR inclusief btw (functiegebied 1SSB050102A00000 en budgetplaats 5317600000).
Er worden offertes opgevraagd voor bijkomende communicatieafgeleiden die tijdens het campagneproces wenselijk zijn. Diverse offertes voor de productie van de verschillende campagneonderdelen werden inmiddels goedgekeurd.
In de stad Antwerpen is het belangrijk dat iedereen zich thuis voelt en dat er over belangrijke thema’s een dialoog kan zijn. Daarom lanceert de stad Antwerpen elk jaar een campagne onder de noemer 'Stop Intimidatie'. De campagne van 2019 is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2019, goedgekeurd door het college in de zitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11138).
In 2016 en 2017 ging de campagne over seksuele intimidatie. In 2018 lag de focus op holebi- en transfobie. Naast fysiek en seksueel geweld gaat het daarbij ook om verbaal geweld (zoals uitschelden en intimideren) tegen/jegens homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders.
In 2018 koos de stad Antwerpen ervoor om haar icoon, de stralende A, in te zetten voor deze campagne. Op 11 juni 2018 ontwaakte Antwerpen in een regenboogstad. Zowel online als in het straatbeeld was die ‘grote omschakeling’ zichtbaar. Op deze eenvoudige maar krachtige manier, aangevuld met de slogan 'In Antwerpen kan iedereen stralen', toonde de stad Antwerpen dat ze achter holebi’s en transgenders staat. En dat ze gelooft in diversiteit en respect.
Vanwege het grote succes en vanuit de nood om te blijven sensibiliseren, zal de stad Antwerpen de campagne dit jaar herhalen. Deze sensibiliseringscampagne zal erg in lijn liggen met de campagne van 2018.
De campagne voor 2019 start op maandag 8 juli 2019 en loopt tot en met 4 augustus 2019. Van 7 tot 11 augustus 2019 gaat de Antwerp Pride door. Enkele campagne-elementen worden verlengd, zodat de campagne mooi overloopt in de Antwerp Pride.
De Stop Intimidatiecampagne is een sensibiliserende campagne gericht op alle Antwerpenaren. Daarnaast wil de campagne Antwerpenaren activeren om zich mee te scharen achter de boodschap dat discriminatie op basis seksuele voorkeur en genderidentiteit niet kan.
Secundair wil de stad Antwerpen zich op deze manier ook naar bezoekers positioneren als een LGBT-vriendelijke stad.
Doelstellingen
Doelgroep
Primair bewoners:
Secundair bezoekers:
Campagneconcept
De stad Antwerpen en haar inwoners worden letterlijk gehuld in de regenboogkleuren. Onze stralende A verandert in een regenboog A. Dit doen we zowel offline als online.
Uitwerking:
Mediamix:
Citydressing:
de eyecatcher van de campagne dit jaar is de luifel boven het Theaterplein. Daar wordt in stickerfolie een regenboogvlag gecreëerd door stroken kleur op het glas te kleven. Bedoeling is dat dit een zeer mooie, fotografeerbare plek wordt. We verwijderen de folie pas na de Antwerp Pride (op 11 augustus 2019), zo kan de campagne de brug maken naar deze festiviteiten. Daarnaast vinden er tijdens de campagneperiode ook enkele andere festiviteiten plaats die extra aandacht zullen genereren voor de campagne:
Het college keurt de principes voor de campagne Stop Intimidatie 2019 goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
SB-BOF-Atelier | Produceren en aanbrengen van een gevelsticker in de regenboogkleuren op de glazen kubus van Permeke tegen 8 juli 2019. Na de Antwerp Pride de sticker opnieuw verwijderen. |
SB-BOF-Atelier | Produceren van stickers in de regenboogkleuren voor de backboards aan de basketbalgoals op een 20-tal basketbalpleintjes in de stad Antwerpen. |