Terug
Gepubliceerd op 19/06/2019

2019_CBS_05085 - Stop intimidatie - Principebeslissing campagne 2019 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05085 - Stop intimidatie - Principebeslissing campagne 2019 - Goedkeuring 2019_CBS_05085 - Stop intimidatie - Principebeslissing campagne 2019 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

De campagne voor Stop Intimidatie 2019 is voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing een releaseproject en is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2019, door het college goedgekeurd in de zitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11138).

De totale campagne (creatie, productie en PR-acties) wordt begroot op 95.000,00 EUR inclusief btw (functiegebied 1SSB050102A00000 en budgetplaats 5317600000). 

Er worden offertes opgevraagd voor bijkomende communicatieafgeleiden die tijdens het campagneproces wenselijk zijn. Diverse offertes voor de productie van de verschillende campagneonderdelen werden inmiddels goedgekeurd.

Aanleiding en context

In de stad Antwerpen is het belangrijk dat iedereen zich thuis voelt en dat er over belangrijke thema’s een dialoog kan zijn. Daarom lanceert de stad Antwerpen elk jaar een campagne onder de noemer 'Stop Intimidatie'. De campagne van 2019 is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2019, goedgekeurd door het college in de zitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11138).

In 2016 en 2017 ging de campagne over seksuele intimidatie. In 2018 lag de focus op holebi- en transfobie. Naast fysiek en seksueel geweld gaat het daarbij ook om verbaal geweld (zoals uitschelden en intimideren) tegen/jegens homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders.

In 2018 koos de stad Antwerpen ervoor om haar icoon, de stralende A, in te zetten voor deze campagne. Op 11 juni 2018 ontwaakte Antwerpen in een regenboogstad. Zowel online als in het straatbeeld was die ‘grote omschakeling’ zichtbaar. Op deze eenvoudige maar krachtige manier, aangevuld met de slogan 'In Antwerpen kan iedereen stralen', toonde de stad Antwerpen dat ze achter holebi’s en transgenders staat. En dat ze gelooft in diversiteit en respect.

Vanwege het grote succes en vanuit de nood om te blijven sensibiliseren, zal de stad Antwerpen de campagne dit jaar herhalen. Deze sensibiliseringscampagne zal erg in lijn liggen met de campagne van 2018.

De campagne voor 2019 start op maandag 8 juli 2019 en loopt tot en met 4 augustus 2019. Van 7 tot 11 augustus 2019 gaat de Antwerp Pride door. Enkele campagne-elementen worden verlengd, zodat de campagne mooi overloopt in de Antwerp Pride.

Argumentatie

De Stop Intimidatiecampagne is een sensibiliserende campagne gericht op alle Antwerpenaren. Daarnaast wil de campagne Antwerpenaren activeren om zich mee te scharen achter de boodschap dat discriminatie op basis seksuele voorkeur en genderidentiteit niet kan.

Secundair wil de stad Antwerpen zich op deze manier ook naar bezoekers positioneren als een LGBT-vriendelijke stad.

Doelstellingen

  • Antwerpenaars gaan respectvol met elkaar om en vertonen geen holebi- of transfoob gedrag in het bijzonder (= sensibilisering);
  • breed bereik van de campagne bij Antwerpenaars (= sensibilisering);
  • Antwerpenaars dragen mee de campagneboodschap uit (= activering);
  • stijging van de positieve indruk over de stad Antwerpen bij bezoekers (Vlamingen en Nederlanders) en Antwerpenaars (= positionering).

Doelgroep

Primair bewoners:

  • above the line richten we ons op de brede massa, waaronder ook de Antwerpenaars die zich niet bewust zijn van of stilstaan bij het feit dat holebi- en transfobie een probleem is;

Secundair bezoekers:

  • potentiële bezoekers voor wie LGBT-vriendelijkheid van belang is (cfr. perswerking Visit Antwerpen ter promotie van Antwerpen als gay-friendly bestemming);
  • bezoekers aanwezig in de stad Antwerpen tijdens de campagneperiode en de Antwerp Pride.

Campagneconcept

De stad Antwerpen en haar inwoners worden letterlijk gehuld  in de regenboogkleuren. Onze stralende A verandert in een regenboog A. Dit doen we zowel offline als online.

Uitwerking:

  • campagnebeeld voor out of home: regenboogaffiche met stralende A in het midden en headline ‘In Antwerpen kan iedereen stralen’;
  • regenboogpin: Distributie van 80.000 regenboogpins op stedelijke locaties in alle districten en per post aan influencers. De stad Antwerpen roept Antwerpenaars breed op om de regenboogpin te dragen en daarmee hun steun te laten blijken aan holebi’s en transgenders;
  • social media: video die oproept om de regenboogpin te dragen + foto’s van de eyecatchers in de stad Antwerpen.

Mediamix:

  • outdoor kanalen in stedelijk netwerk: abribussen, mupi's, canvassen, vlaggen, Agrafa affiches A0, schermen aan het Stadhuis: 8 juli tot en met 4 augustus 2019;
  • eigen stedelijke kanalen: Facebook en Instagram Stad Antwerpen en Visit Antwerpen, A-blad, ATV, Antwerpen.be, kanaal Antwerpenstraalt.be,…  Hier is er de ruimte om dieper op inhoud in te gaan (bijvoorbeeld: oproep om sneller discriminatie te melden, getuigenissen waarom mensen de  A-pin met trots dragen, cijfers van Unia waarom het thema nog steeds zo belangrijk is);
  • switch van de A-logo’s van 30 stedelijke entiteiten (bibliotheken, cc’s, musea, politie,…) naar regenbooglogo’s online en op social media;
  • influencercampagne: ongeveer 100 influencers krijgen de regenboogpin per post opgestuurd met de vraag om de pin op 8 juli op te spelden en dit te delen op hun sociale mediakanalen;
  • pers: lokale en internationale perswerking. Ambassadeurs worden hiervoor ingezet.

Citydressing:

  • de eyecatcher van de campagne dit jaar is de luifel boven het Theaterplein. Daar wordt in stickerfolie een regenboogvlag gecreëerd door stroken kleur op het glas te kleven. Bedoeling is dat dit een zeer mooie, fotografeerbare plek wordt. We verwijderen de folie pas na de Antwerp Pride (op 11 augustus 2019), zo kan de campagne de brug maken naar deze festiviteiten. Daarnaast vinden er tijdens de campagneperiode ook enkele andere festiviteiten plaats die extra aandacht zullen genereren voor de campagne:

    • 19 juli 2019: Violencia show case (tegen zinloos geweld);
    • 26 juli 2019: Critical Mass Bike Ride;
    • 2 augustus 2019: Flying Pig;
    • 9 augustus 2019: Pride Games en Roof of Love;
    • datum nog onbekend: YOS (You on Stage) vanuit Kavka.
  • de bestaande regenboogzebrapaden worden duurzaam overschilderd zodat ze er weer als nieuw uitzien. Dit gaat om de twee zebrapaden aan de Suikerrui en aan Klapdorp. Het zebrapad op de Draakplaats wordt grondig gereinigd;
  • tijdelijke verwisseling van de signalisatie aan 30 stedelijke gebouwen en het inpakken van de kubus aan de bibliotheek Permeke in regenboogkleuren;
  • regenboog bestickering aan basketbal back boards op 20-tal sportterreinen verspreid over de districten.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de principes voor de campagne Stop Intimidatie 2019 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak
SB-BOF-Atelier Produceren en aanbrengen van een gevelsticker in de regenboogkleuren op de glazen kubus van Permeke tegen 8 juli 2019. Na de Antwerp Pride de sticker opnieuw verwijderen.
SB-BOF-Atelier Produceren van stickers in de regenboogkleuren voor de backboards aan de basketbalgoals op een 20-tal basketbalpleintjes in de stad Antwerpen.