Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: |
OMV_2019013836 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV INEOS STYROLUTION BELGIUM met als adres Scheldelaan 600 te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Scheldelaan 600 2040 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 20 sectie D nr. 9F2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
aanpassen van gebouw E710 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Op 30 december 1998 verleende het college van de stad Antwerpen stedenbouwkundige vergunning (HV/1998/AN5/1998/B/0547 – 19982961) voor het slopen van E715: opslagsilo's, rolbrug en laadstation + slopen van E740: volledige sloop van styreenkolom K201 + W204, gelegen Scheldelaan 600, Antwerpen.
Inhoud van de aanvraag
- Slopen van de bovenste verdieping van gebouw E710.
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Grotendeels gelden hier de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor de Scheldelaan ten westen – Gebied voor Verkeers- en vervoersinfrastructuur.
Parallel aan de Scheldelaan bevinden zich overdrukken met als aanduiding Leidingstraat en Hoogspanningsleiding.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
In het westen van een grootschalig industrieel terrein wordt de bovenste verdieping van gebouw E710 afgebroken, evenals de bovendakse constructies waaronder twee trappenkokers, een dienstlift en installaties die voorheen gebruikt werden in functie van het gebruik van het dak voor opslag. De hoogte van de af te breken constructies bedraagt maximum 20 m, na afbraak bedraagt de hoogte nog 12,6 m. Gebouw E710 heeft een logistieke functie en dient als opslagmagazijn voor reserve-onderdelen van de technische installaties op de site. Voorheen bevonden zich op de bovenste verdieping en het dak verplaatsbare silo’s voor polystyreenkorrels en toebehorende installaties voor het transport van deze korrels. Deze onderdelen werden ontmanteld maar de openingen in het dak zijn nooit dichtgemaakt waardoor er vochtinfiltratie en waterschade in het gebouw is opgetreden. Deze derde (in de beschrijvende nota verkeerdelijk omschreven als vierde) verdieping staat leeg en wordt daarom volledig verwijderd. Het nieuwe dak wordt geconstrueerd op het vloerniveau van deze verdieping door middel van metalen spanten bekleed met kouddakplaten. Beide traphallen die zich aan de kopse kanten van het gebouw bevinden, worden ingekort en de dienstlift wordt verwijderd. Tevens wordt een loopbrug, die het dak van het aanpalende gebouw met de te verwijderen derde verdieping verbindt, afgebroken, met inbegrip van de betonnen koker waardoor deze wordt ondersteund ten westen van het te verbouwen gebouw.
Uit de aanvraag kan niet worden opgemaakt of en hoe de gaten die ontstaan in de vloerplaten door verwijdering van de dienstlift zullen worden dichtgelegd of afgeschermd. Tevens is niet duidelijk of en hoe de leidingenrekken en leidingen die op de te verwijderen betonnen koker onder de loopbrug rusten kunnen blijven bestaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte.
Visueel-vormelijke elementen
Het betreft geen gedeeltelijke afbraak van een historische of architecturaal waardevolle constructie. De aanvraag is verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De brandweer/risicobeheer/preventie werd door de vergunningverlenende overheid om advies gevraagd.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden:
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
- de gaten in de vloeren ontstaan na afbraak van de dienstlift veilig af te werken;
- de gaten die in de westgevel ontstaan door afbraak van de loopbrug, af te werken in hetzelfde beige-geel gevelmetselwerk als het bestaande gebouw; de hiervoor benodigde gevelstenen zijn te recupereren bij de afbraakwerken van de bovenste verdieping en hetzelfde metselverband is aan te houden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
22 maart 2019 |
Start openbaar onderzoek |
29 maart 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
27 april 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste adviesdatum |
11 mei 2019 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
29 maart 2019 |
27 april 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag. Er dient te worden voldaan aan volgende voorwaarden:
- de gaten in de vloeren ontstaan na afbraak van de dienstlift veilig af te werken;
- de gaten die in de westgevel ontstaan door afbraak van de loopbrug, af te werken in hetzelfde beige-geel gevelmetselwerk als het bestaande gebouw; de hiervoor benodigde gevelstenen zijn te recupereren bij de afbraakwerken van de bovenste verdieping en hetzelfde metselverband is aan te houden.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |