Terug
Gepubliceerd op 08/04/2019

2019_CBS_03038 - Meiplasticvrij 2019 - Ondersteuning campagne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/04/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03038 - Meiplasticvrij 2019 - Ondersteuning campagne - Goedkeuring 2019_CBS_03038 - Meiplasticvrij 2019 - Ondersteuning campagne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

De sensibiliseringscampagne Meiplasticvrij spoort met de stedelijke doelstellingen en aanpak. Het gebruik van herbruikbare bekers i.p.v. wegwerpbekers zorgt voor een vermindering van het afval en zwerfvuil en voor een positieve gedragsverandering bij de bewoners, passanten en forenzen. Door de ondersteuning van de sensibiliseringscampagne faciliteert de stad de bewoners, passanten en forenzen en bezoekers om plastic afval en zwerfvuil te verminderen.

Meiplasticvrij vzw wenst de lancering van de Meiplasticvrij campagne 2019 met voorstelling van de Billie Cup te organiseren in de stad Antwerpen. De Billie Cup is een herbruikbare koffiebeker die verdeeld wordt via deelnemende horecazaken. De klant bestelt bij de deelnemende horecazaak een meeneemkoffie en betaalt 1 EUR extra voor de Billie Cup. De waarborg kan hij terugkrijgen in de deelnemende zaken wanneer hij de beker binnenbrengt. De herbruikbare beker is BPA-vrij, gebruiksvriendelijk voor de horeca en gebruiker: gemakkelijk stapelbaar, licht, perfect voor de afwasmachine, volledig recycleerbaar (PP), smaakneutraal, ook geschikt voor soep, ijsjes, smoothies enz. Op lange termijn zijn er deelnemende zaken in heel Vlaanderen wat de gebruiker toelaat de Billie Cup overal in Vlaanderen te gebruiken.

Door ondersteuning van de sensibiliseringscampagne wordt de stad opgenomen in de brede communicatie en mediacampagne van Meiplasticvrij en krijgt visibiliteit in het kader van een imagoversterkende minder-afvalcampagne gericht op een duurzame afvalgedragsverandering. De stad zet hiermee in op een merkversterkend, duurzaam, innovatief project. Voor de deelnemende horecazaken betekent het een duw in de rug naar een duurzamere bedrijfsvoering, het laagdrempeling ontdekken van circulaire economie.

Door de ondersteuning van de stad voorziet Meiplasticvrij vzw 5000 herbruikbare bekers met een Antwerpse skyline, waarin enkele iconische Antwerpse gebouwen worden opgenomen zoals de kathedraal, het stadhuis, het MAS, het Centraal Station, het nieuwe havenhuis, het nieuwe justitiepaleis, Brabo en de typische havenkranen. De Meiplasticvrij vzw levert de stad  500 herbruikbare bekers met de Antwerpse skyline de die de stad naar eigen inzicht kan inzetten of verdelen als duurzaam product. Meiplasticvrij vzw engageert zich om voor de campagne in mei 2019 Bekende Vlamingen afkomstig uit Antwerpen of woonachtig te Antwerpen in te zetten als ambassadeurs. De namen van deze personen worden pas publiek bekend gemaakt bij de lancering van de campagne.

Aanleiding en context

Het afvalbeleid en communicatiestrategie van de stad is gericht op een propere openbare ruimte en op het verkleinen van de afvalberg die jaarlijks geproduceerd wordt overeenkomstig de doelstellingen zoals bepaald door de OVAM. De communicatie van de stad met o.a. het Minder Afval Magazine met ophaalkalender focust op gedragsverandering bij de bewoners.  De laatste jaren stijgt de zogenaamde ‘on-the-go’ consumptie, het consumeren tijdens verplaatsing in de openbare ruimte, opvallend sterk met meer verpakkingsafval en mogelijks zwerfvuil op de openbare ruimte tot gevolg.

Meiplasticvrij vzw organiseerde in 2018 reeds een sensibiliseringscampagne rond de impact van het dagelijks gebruik van wegwerpplastic door de consument. De campagne was een succes met 63.125 deelnemers en 345 organisaties vanuit heel Vlaanderen die de uitdaging aangingen om de maand mei één of verschillende tips van Meiplasticvrij toe te passen en minder plastic te gebruiken. De initiatiefnemers van Meiplasticvrij werden door het magazine Knack Weekend uitgeroepen tot “Mens van het Jaar 2018”.

In mei 2019 organiseert Meiplasticvrij vzw een tweede maal de sensibiliseringscampagne. Zij wenst hiervoor met  de stad Antwerpen samen te werken om gezamenlijk de Antwerpenaar te sensibiliseren.

Algemene financiƫle opmerkingen

Voor de ondersteuning van de Stad Antwerpen aan de sensibiliseringscampagne Meiplasticvrij 2019, werd bestelbon 4005326889 opgemaakt voor 11.972,95 EUR, inclusief btw, op naam van Mei Plasticvrij vzw, Thisiussstraat 23, 2100 Deurne met ondernemingsnummer BE 0690 730 466. De bestelbon werd goedgekeurd door de budgethouder.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de samenwerking van stad Antwerpen met Meiplasticvrij vzw goed. Beide partijen organiseren een sensibiliserende campagne rond minder afval in de maand mei. In het kader hiervan voorziet de vzw Meiplasticvrij 5.000 herbruikbare bekers van de Antwerpse skyline en levert 500 herbruikbare bekers met Antwerpse skyline aan de stad Antwerpen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.