Terug
Gepubliceerd op 07/05/2019

2019_CBS_03044 - Slim naar Antwerpen - Pilootprojecten slimme mobiliteit bewonersaanpak - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/04/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03044 - Slim naar Antwerpen - Pilootprojecten slimme mobiliteit bewonersaanpak - Goedkeuring 2019_CBS_03044 - Slim naar Antwerpen - Pilootprojecten slimme mobiliteit bewonersaanpak - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Luchtbal-Noord

Gebrek aan winkels en (veilig) fietsen gaven de buurtbewoners in Luchtbal-Noord aan als de voornaamste mobiliteitsproblemen in de buurt. Met onderstaande experimenten bieden we een oplossingen aan.

1 Winkelbus

Het bereik van winkels is mobiliteitsprobleem nummer één op Luchtbal-Noord. Om boodschappen te doen moeten bewoners zich verplaatsen buiten de wijk. Met de winkelbus wil stad Antwerpen slimme mobiliteitsverandering genereren op vlak van verplaatsingen naar de winkel verminderen en clusteren.

Samen met Samana wordt een experiment met een winkelbus opgestart. Buurtbewoners schrijven zich in voor de testgroep om samen te winkelen. De winkelbus stopt op vier plaatsen in de wijk en brengt de buurtbewoners naar de winkel. Het experiment gaat door als de testgroep groot genoeg is. Als de winkelbus tijdens het pilootproject aanslaat bekijkt Samana of het mogelijk is om de winkelbus uit te rollen naar andere wijken in stad Antwerpen.

Samana betaalt de bus, chauffeur en vrijwilligers. De verplaatsingskosten en communicatie worden betaalt door Stadslab2050, dit is opgenomen in het projectbudget van Slim op weg.

Opstapplaatsen:

  • 10.30 uur: Monterealstraat (bushalte);
  • 10.40 uur: Liverpoolstraat (pleintje);
  • 10.50 uur: Columbiastraat (bushalte Venezuelastraat);
  • 11.00 uur: Canadalaan (DC Santiago).

Timing: elke maandagvoormiddag van 29 april 2019 tot en met 27 mei 2019.

2 Actie fietsveiligheid

Gebruikers van de fietsostrade rijden vaak tegen onaangepaste snelheid door de wijk. Samen met Buurtregie, Lokale Politie en Stadstoezicht wordt er een fietsveiligheidsactie uitgewerkt. De kinderen van lokale scholen zorgen voor tekening voor op de sandwichborden.  De nadruk ligt op informeren, zodat de pendelaars blijven kiezen voor de meest geschikte mobiliteitskeuze, namelijk de (e-)fiets.

Data actie fietsveiligheid:

  • maandag 29 april 2019 van 7.30 uur tot  9.00 uur;
  • dinsdag 30 april 2019 van 15.30 uur tot 17.00 uur;
  • donderdag 2 mei 2019 van 15.30 tot 17.00 uur;
  • woensdag  8 mei 2019 van 7.30 uur tot 9.00 uur;
  • donderdag 9 mei 2019 van  15.30 uur tot 17.00 uur;
  • vrijdag 10 mei 2019 van 7.30 uur tot 9.00 uur.

Aanleiding en context

Naar analogie met de oplossingsgerichte aanpak van ‘Slim Naar Antwerpen’ voor bedrijven en mobiliteitsaanbieders werd eind 2016 ook gestart met een bewonersaanpak. Die heeft onder meer tot doel een aantal congestieverminderende pilootprojecten tot stand te brengen in sterk geïmpacteerde wijken.  In dit kader zette het projectteam ‘Slim naar Antwerpen’ een samenwerking op met Stadslab2050: 'Slim op weg in de buurt’. Dit samenwerkingstraject vertrekt vanuit enkele belangrijke stedelijke uitdagingen zoals een vlotte doorstroming  en betere luchtkwaliteit. Het onderzoekt op welke manier Antwerpse wijken een versnelling hoger kunnen schakelen op vlak van slimme mobiliteit. Slimme mobiliteit definiëren we in het kader van dit traject als een verandering op vier vlakken:

  • minder verplaatsingen;
  • meest geschikte mobiliteitskeuzes;
  • meer combinatievervoer of deelmobiliteit;
  • meer elektrische voertuigen ter vervanging van de verbrandingsmotor.

Op 9 maart 2018 keurde het college de opstart van deze pilootprojecten rond wijkgerichte slimme mobiliteit goed (jaarnummer 2195).

In maart en april 2018 werd vervolgens een oproep gelanceerd met een open vraag naar ideeën en/of deelname van buurten aan het project ‘Slim op weg in de buurt’. In april 2018 werden op basis van de ingediende voorstellen twee buurten geselecteerd: Luchtbal-Noord en Oud-Berchem.

Samen met buurtbewoners, partners in de wijk en mobiliteitsaanbieders werd er gezocht naar mobiliteitsoplossingen op maat van deze buurten. In dit collegebesluit worden de pilootprojecten voor Luchtbal goedgekeurd.

Algemene financiële opmerkingen

De verplaatsingskosten van 200 EUR en communicatiekosten van 420EURO worden betaald door Stadslab2050. Dit is opgenomen in het projectbudget van Slim op weg op de doelstelling  1HWN010201 Leefmilieu en duurzaamheid maken consequent deel uit van de stedelijke beleidsplanning en –uitvoering.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB05 - Bij grote werven op het publiek domein met invloed op de verkeersstromen, zorgt een doelgerichte aanpak van minder hinder voor een beperking van de economische en/of sociale schade
1SMB0503 - De socio-economische aantrekkingskracht van de stad is behouden door een set van ontwikkelde instrumenten/acties die de impact van werven helpen beperken
3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0205 - Bewoners, gebruikers en winkeliers zijn geïnformeerd en geconsulteerd over mobiliteitsprojecten in hun leefomgeving in een traject op maat
1SMB020501 - Bewoners, gebruikers en winkeliers zijn geïnformeerd en geconsulteerd over mobiliteitsprojecten in hun leefomgeving in een traject op maat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de opstart en uitvoering van de twee pilootprojecten Winkelbus en actie fietsveiligheid in de wijk Luchtbal goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.