Terug
Gepubliceerd op 07/05/2019

2019_CBS_02873 - Omgevingsvergunning hogere overheid. Zaak van de wegen - OMV_2018130426. district Antwerpen. Oosterweelsteenweg en Lefebvrebrug ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/04/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_02873 - Omgevingsvergunning hogere overheid. Zaak van de wegen - OMV_2018130426. district Antwerpen. Oosterweelsteenweg en Lefebvrebrug ZN - Goedkeuring 2019_CBS_02873 - Omgevingsvergunning hogere overheid. Zaak van de wegen - OMV_2018130426. district Antwerpen. Oosterweelsteenweg en Lefebvrebrug ZN - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de zaak van de wegen 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

5 februari 2019

21 februari 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

25 januari 2019

25 januari 2019

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

25 januari 2019

21 februari 2019

Toetsing voorschriften met betrekking tot de zaak van de wegen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Droogdokkeneiland, goedgekeurd op 28 november 2013. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor gemengde functies - groen en centrumfuncties (Artikel 1). 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.) 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan. 

Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer is niet van toepassing. Er worden geen nieuwe voetpaden aangelegd of bestaande voetpaden gewijzigd.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
  • Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een bekrachtigde archeologienota worden toegevoegd 
    De archeologienota werd bekrachtigd door het Agentschap Onroerend Erfgoed op 9 augustus 2018. Het bijhorende programma van maatregelen geeft het terrein vrij (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/4277). 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Zaak van de wegen

Oosterweelsteenweg
Horend bij het pompstation wordt er een nieuwe persleiding aangelegd. De persleiding zal worden aangesloten op de bestaande gietijzeren persleiding onder de Sloepenweg. Ter hoogte van de koppeling in de Sloepenweg wordt er tijdelijk een omlegging van de rijweg voorzien.
De verharding van de rijweg in de Oosterweelsteenweg bestaat uit kasseien. Er zijn 4 rijstroken in het heraan te leggen gedeelte. Aan de oostzijde ligt een voetpad in grijze betontegels. Aan de westzijde ligt een fietspad in rode betontegels.
Een deel van de rijweg en het fietspad worden opgeschoven in westelijke richting. De rijstroken zijn 3,50 meter breed. Het fietspad is 3,50 meter breed. De tijdelijke omleidingswegen worden aangelegd met asfaltbeton.

Lefebvrebrug
In de Siberiastraat, tussen de Siberiabrug en het kruispunt met de Lefebvrebrug, wordt er op de bestaande ruien een verbindingsput gebouwd. Deze put bestaat uit 2 delen, namelijk een deel op de bestaande ruien wat dienst zal doen als verbindingsput van de ruien op de nieuwe ondergrondse koker naar het nieuwe vijzelgemaal en een deel net ten noorden van de bestaande ruien waarin de tijdelijke pompen geïnstalleerd zullen worden. Het tweede deel zal open blijven zolang de tijdelijke pompen in dienst zijn, namelijk tot de functie van de tijdelijke pompput (afvoer van het stormwater) kan overgenomen worden door het nieuwe vijzelgemaal. Gedurende de tijd dat de tijdelijke pompput in dienst is (geschat op 3 kalenderjaren), zal het verkeer om de bouwput heen geleid worden door middel van een omleidingsweg.
Ter hoogte van de Lefebvrebrug rijdt het gemotoriseerd verkeer in beide richtingen ten oosten van de ruimte voor de geopende sluisdeur. De rijweg aan de andere zijde van deze ruimte is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Hier is momenteel een dubbelrichtingsfietspad aanwezig. De verharding van de rijweg op de Lefebvrebrug bestaat uit kasseien. Aan de noordoostzijde ligt een fietspad.
Een deel van de brug (over een lengte van ongeveer 14 meter en over de volledige breedte van het noordoostelijk deel) wordt aangelegd met asfaltbeton.

Mobiliteitsimpact
De dienst stadsontwikkeling/ mobiliteit gaf een ongunstig advies. Stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers sluit zich aan bij het advies van stadsontwikkeling/ mobiliteit. Slechts een van de opmerkingen gemaakt door stadsontwikkeling/ mobiliteit heeft betrekking op de gemeentewegen die in dit besluit behandeld worden:
Weginrichting nabij de Royersbrug:

  • We gaan ervan uit dat na de werken de meeste verkeersstromen op het kruispunt Oosterweelsteenweg x Siberiastraat onderling met verkeerslichten worden geregeld. Enkel de verkeersstroom van de Royersbrug richting Kattendijkbrug kan na de werken zonder verkeerslichten geregeld worden. Een van de bestaande verkeerslichten kan als gevolg van de werken niet behouden blijven. Er is op het plan voor dit kruispunt echter nergens een nieuwe locatie voor verkeerslichten aangeduid. Het plan moet in die zin verduidelijkt worden. Er moet een verkeerslicht voorzien worden ten westen van het nieuwe fietspad en/of op de gearceerde zone tussen beide rijstroken komende van de Royersbrug.

Deze opmerking wordt als voorwaarde opgenomen in dit besluit.

Cultuurhistorische aspecten
Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen buiten woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte boven 3000 m² (ca. 8 875 m²) en ingreep in de bodem groter dan 1000 m² (niet vermeld). De aanvrager is publiekrechtelijk. Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd ingediend door abo op 27 juli 2017 en door het Agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd op 9 augustus 2018. Het bijhorende programma van maatregelen geeft het terrein vrij (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/4277).
De stedelijke dienst onroerend erfgoed / archeologie geeft een voorwaardelijk gunstig advies:

  • de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;
  • de bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

21 januari 2019

Start openbaar onderzoek

27 januari 2019

Einde openbaar onderzoek

25 februari 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

29 april 2019

Uiterste adviesdatum

12 maart 2019

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

27 januari 2019

25 februari 2019

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

  • een openbaar onderzoek te houden;
  • advies uit te brengen;
  • het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen voor beslissing over de zaak van de wegen. 

Projectnummer:

OMV_2018130426

Gegevens van de aanvrager:

AQUAFIN NV met als adres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar

Gegevens van de exploitant:

AQUAFIN NV met als contactadres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar

Ligging van het project:

Mexicostraat zn, Siberiastraat zn, Oosterweelsteenweg zn, Lefebvrebrug zn te 2030 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7, sectie G, nrs. 1338/5 W, 1338/20 A, 1338/27 A en 1338/5 V

Inrichtingsnummer:

20181203-0042 (RI3A239 Royerssluis)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen en exploiteren van een nieuw vijzelgemaal Royerssluis, de aanleg van afvoerkokers, een tijdelijke pompput naar het Amerikadok en een nieuw DWA pompstation met persleiding aan de Mexicostraat

Relevante voorgeschiedenis

  • 21/04/2011: vergunning (2011590) voor nieuwbouw bovenbouw van pompstation met aanhorigheden;
  • 28/07/2015: vergunning (2015291) voor nieuwbouw vijzelgemaal en aanleg bijhorende afvoerkokers.

Laatst vergunde en bestaande toestand

  • nieuwbouw vijzelgemaal en aanleg bijhorende afvoerkokers.

Context

Het gebied tussen Lobroekdok en Eilandje, de wijk Dam en de omgeving van het Astridplein tot aan het stadspark wateren af naar het pompstation Siberiastraat, gebouwd door Aquafin. Dit Aquafin pompstation verpompt enkel afvalwater via de ruiencollector naar de zuivering van Antwerpen-Zuid. Het overtollige water, dat overstort aan de Siberiastraat, wordt gravitair geloosd in de Schelde bij laagtij en dient bij hoogtij door het vijzelgemaal Royerssluis te worden opgevijzeld naar de Schelde. Momenteel verpompt het oude pompstation van de stad dit overstortwater. Zonder dit pompstation dreigt een groot stuk van de stad bij elke zwaardere regenbui onder te lopen. Echter dateert het oude pompstation van 1958 en is het niet meer bedrijfszeker. Het oude pompstation en de bestaande gravitaire lozing komen tevens in het gedrang door de geplande werken aan de Royerssluis (verlenging en verbreding). Een nieuw vijzelgemaal zal de functie van het oude pompstation overnemen.

Wegens wijzigingen aan het ontwerp van de bouwput van de nieuwe Royerssluis interfereert het ontwerp van 2015 van het vijzelgemaal Royerssluis met het ontwerp van de bouwput van de nieuwe Royerssluis. Tevens interfereert het bestaande pompstation Siberiastraat ook met het ontwerp van de bouwput van de nieuwe Royerssluis en kan dit niet behouden blijven. Om de functie van het huidige pompstation Siberiastraat over te nemen, wordt er een nieuw pompstation aan de Mexicostraat voorzien met een persleiding onder het Kattendijkdok.

Inhoud van de aanvraag

  • riolering, pompstations, grachten en hun respectievelijke werkzones:
    • de aanleg van de kokers;
    • de persleiding en het pompstation Mexicostraat;
  • verhardingen: tijdelijke omleidingswegen gezien de wijziging van het materiaal. In de huidige toestand bestaat de verharding uit kasseien terwijl de tijdelijke omleidingswegen voorzien worden in asfalt;
  • technische constructies: het vijzelgemaal.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de tijdelijke omleidingswegen ter hoogte van de Oosterweelsteenweg en de Lefebvrebrug onder volgende voorwaarden:

  • de weginrichting na de Royersbrug dient als volgt aangepast te worden:
    • er dient een verkeerslicht voorzien te worden ten westen van het nieuwe fietspad en/of op de gearceerde zone tussen beide rijstroken komende van de Royersbrug;
  • de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;
  • de bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • BA_VERHARD RI3A239_L.pdf
  • BA_RI3A239_O_N.pdf
  • BA_RI3A239_I_B_1.pdf
  • BA_RI3A239_I_B_2.pdf
  • BA_RI3A239_I_B_3.pdf
  • BA_RI3A239_I_B_4.pdf
  • BA_RI3A239_I_N_1.pdf
  • BA_RI3A239_I_N_2.pdf
  • BA_RI3A239_I_N_3.pdf
  • BA_RI3A239_I_N_4.pdf
  • BA_VERHARD RI3A239_P_B_3_omleiding.pdf
  • BA_VERHARD RI3A239_P_B_4 _omleiding.pdf
  • BA_VERHARD RI3A239_P_N_3_omleiding.pdf
  • BA_VERHARD RI3A239_P_N_4 _omleiding.pdf