Terug
Gepubliceerd op 08/04/2019

2019_CBS_03043 - Lage-emissiezone - Informatiecampagne en media. Vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/04/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03043 - Lage-emissiezone - Informatiecampagne en media. Vastlegging krediet - Goedkeuring 2019_CBS_03043 - Lage-emissiezone - Informatiecampagne en media. Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Het bestuursakkoord 2019-2024 bepaalt dat er een uitgebreide informatiecampagne moet worden gevoerd over de verstrenging van de toegangsvoorwaarden van de LEZ zodat bewoners, bedrijven en binnen- en buitenlandse bezoekers op de hoogte zijn van de wijzigingen.

De boodschap van de campagne in Vlaanderen, Wallonië en Nederland is tweeledig: "Er komt een verstrenging van de toegangsvoorwaarden voor de LEZ" en "Check of uw voertuig nog binnen mag vanaf 1 januari 2020". Ook de boodschap van de campagne in Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en Groot-Brittannië is tweeledig: “Er is een LEZ in Antwerpen” en “Registreer uw voertuig”.

Eigen media en acties

Om bewoners, bedrijven en binnen- en buitenlandse bezoekers goed te informeren, wordt ingezet op doelgroepgerichte informatieverstrekking via de eigen kanalen en “touchpoints” van de stad die permanent beschikbaar zijn:

  • informatie op alle parkeerautomaten en nietjes in de verschillende parkeerzones;
  • LEZ-automaten waar voertuigeigenaars in self-service hun toegang tot de LEZ kunnen regelen;
  • Nederlandstalige en meertalige brochures aan de stadsloketten en de balie van toerisme;
  • informatie op de websites, social media en in e-nieuwsbrieven en van stad Antwerpen, Slim naar Antwerpen en partners (stadsmakers, verenigingen, middenveld e-inclusie, vrijwilligerswerking, middenveld armoede, jeugdwerk, algemeen onderwijsbeleid…).

 Daarnaast wordt er campagnegewijs in het voorjaar en tijdens de zomer ingezet op de volgende acties:

  • een nieuwsbrief in alle brievenbussen van de stad Antwerpen. De stad laat deze niet-geadresseerde postzending ophalen en verwerken via een raamcontract met Bpost nv, Muntcentrum, 1000 Brussel (GAC/2015/2888);
  • infostand op grote publieksevenementen;
  • bedeling brochures en persoonlijk informeren in handelsstraten;
  • bedeling brochures in hotels, gebedshuizen, Atlas, buurtwerking, alle stadslocaties, locaties zorgbedrijf, locaties OCMW…;
  • informatie op beeldschermen (Huizen van het Kind, sociale centra, dienstencentra, woonzorgcentra…);
  • informatieboekjes in dienstencentra. 

Vanaf september worden de volgende bijkomende acties gepland:

  • een nieuwsbrief in alle brievenbussen van de stad Antwerpen en buurgemeenten. De stad laat deze niet-geadresseerde postzending ophalen en verwerken via een raamcontract met Bpost nv, Muntcentrum, 1000 Brussel (GAC/2015/2888);
  • twee stadsreportages op ATV;
  • stickers op huisvuilwagens;
  • gerichte mailings naar toeristische diensten buurlanden, verenigingen voor personen met een handicap, samenlevingsopbouw, bedrijven, autosector, ANWB, ADAC…;
  • perscommunicatie.

Voorstel aan te kopen media

De stad koopt ook mediaruimte aan via een raamcontract met Mediabrands Belgium NV (besteknummer GAC/2017/5021).

Er wordt voor de periode april tot december 2019 voorzien in permanente media via print (redactionele artikels of “native content” en advertenties in magazines en krant) en digitaal (search engine advertising of SEA):

  • 3 redactionele artikels of “native content” in het VAB en Touring magazine in Vlaanderen en Wallonië;
  • 3 paginagrote advertentie in het magazine Discover Benelux gericht op België, Nederland en Luxemburg;
  • 3 paginagrote advertenties in Gazet van Antwerpen op het ogenblik van direct mailings;
  • doorlopende SEA of search engine advertising op zoekmachine Google gericht op België, Nederland, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en Groot-Brittannië met specifieke aandacht voor de regio’s met het grootste aandeel in aantal bezoekers aan de stad en gekoppeld aan de interesses van de doelgroep zoals auto, reizen voor werk of plezier en de stad Antwerpen.

Er wordt voor de periode september tot december 2019 voorzien in radioruimte, digitale media en out-of-home media voor de verstrengingscampagne van de LEZ:

  • radio in Vlaanderen  (Studio Brussel, Radio 1, Qmusic, MNM, JoeFM) gedurende 3 weken;
  • online radio (Spotify), social media (Facebook), online artikels (Ligatus), video en bannering (digitale advertentienetwerken en nieuwswebsites) in Vlaanderen;
  • bannering (digitale advertentienetwerken en nieuwswebsites) in Nederland, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en Groot-Brittannië met specifieke aandacht voor de regio’s met het grootste aandeel in aantal bezoekers aan de stad en gekoppeld aan de interesses van de doelgroep zoals auto, reizen voor werk of plezier en de stad Antwerpen;
  • parking media (borden aan slagbomen en wobblers aan automaten) in 30 Antwerpse parkings;
  • truckvertising op de achterkant van trucks;
  • digitale borden aan de pompen en kassa in tankstations op Vlaamse snelwegen richting Antwerpen en lokaal rond Antwerpen;
  • ruimte op de handvaten van tankstations in Duitsland, Frankrijk en Nederland;
  • snelwegmasten naast Nederlandse autostrades, rijrichting Antwerpen, in het grensgebied;
  • digitale borden in de haven van Dover.

Juridische grond

Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als er een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.

Aanleiding en context

Op 4 december 2015 (jaarnummer 10145) keurde het college de invoering goed van een lage-emissiezone (LEZ) in de stad Antwerpen in het gebied tussen Ring en Schelde en op Linkeroever .

Op 18 december 2018 (jaarnummer 10577) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het ophalen en verwerken van postzendingen voor de groep Antwerpen in de periode 2016 – 2019 op basis van bestek GAC/2015/2888, aan Bpost nv, Muntcentrum, 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0214.596.464.

Op 26 januari 2018 (jaarnummer 696) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen in de periode 2018 - 2022, op basis van bestek GAC/2017/5021, aan Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229. 

Het bestuursakkoord voor de periode 2019-2024 vermeldt als resolutie 67: "Antwerpen is de Vlaamse pionier van de LEZ. Deze zal volgens de Vlaamse regelgeving verstrengd worden in 2020. We voeren een uitgebreide informatiecampagne om binnen- en buitenlandse gebruikers tijdig van de wijzigingen op de hoogte te brengen."

Algemene financiële opmerkingen

Binnen de vastlegging is inbegrepen:

  • digitale mediaruimte in België, Nederland, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en Groot-Brittannië (Google, Facebook, Spotify, Ligatus, adverentienetwerken, nieuwswebsites);  
  • Vlaamse radio (Studio Brussel, Radio 1, Qmusic, MNM, JoeFM);
  • printmedia in België (Touring magazine, VAB magazine, Gazet van Antwerpen, Discover Benelux);
  • out-of-home media in België, Nederland, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en Groot-Brittannië (parking media Antwerpen, truckvertising Vlaanderen, digitale borden tankstations Vlaanderen, handvaten tankstations Duitsland, Frankrijk en Nederland, snelwegmasten Nederland, digitale borden Groot-Brittanië).

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
1SSB0501 - Alle communicatie is relevant, effectief, duidelijk en toegankelijk
1SSB050101 - Door een geïntegreerde inzet van communicatiekanalen worden alle doelgroepen bereikt
1 - Woonstad
1HWN01 - Antwerpen is een duurzame stad
1HWN0101 - De ecologische duurzaamheidsambities zijn maximaal gerealiseerd met het oog op een hoge levenskwaliteit voor iedereen en economische waardecreatie
1HWN010103 - Hinderlijke lucht- en geluidsemissies zijn beperkt en de blootstelling van bewoners wordt maximaal voorkomen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de vastlegging van 639.032,18 EUR goed voor de aankoop van mediaruimte in het kader van informatiecampagne over de verstrenging van de lage-emissiezone. De vastlegging gebeurt voor Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229.

Artikel 2

Het college keurt de vastlegging van 55.602,27 EUR goed voor het ophalen en verwerken van 2 niet-geadresseerde postzendingen in het kader van informatiecampagne over de verstrenging van de lage-emissiezone. De vastlegging gebeurt voor Bpost nv, Muntcentrum, 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0214.596.464.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Aankoop mediaruimte (diverse bestekken)
M
ediabrands Belgium
Ildefonse Vandammestraat 5/7D
1560 Hoeilaart
Ondernemingsnummer: NBE0430415229
 

 639.032,18  EUR incl. btw 

budgetplaats: 5311500000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 1HWN010103A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA010329
budgetperiode: 1900

4005330965

Ophalen en verwerken van 2 niet-geadresseerde postzendingen 
Bpost nv
Muntcentrum,
1000 Brussel
Ondernemingsnummer: BE0214.596.464

 55.602,27  EUR incl. btw budgetplaats: 5311500000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 1HWN010103A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA010329
budgetperiode: 1900
 4005330852