Terug
Gepubliceerd op 08/04/2019

2019_CBS_03042 - Slim naar Antwerpen - 'Mobility as a Service' Alpha-test - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/04/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03042 - Slim naar Antwerpen - 'Mobility as a Service' Alpha-test - Goedkeuring 2019_CBS_03042 - Slim naar Antwerpen - 'Mobility as a Service' Alpha-test - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Momenteel is het aanbod van de verschillende reeds aanwezige  MaaS-apps in Antwerpen nog zeer beperkt en vertonen deze toepassingen nog veel gebreken. Bijkomend is het concept ‘Mobility-as-a-Service’ nog onvoldoende gekend onder het grotere publiek en was het aanbod de voorbije jaren eerder B2B-georiënteerd.  

Daarom wordt  er geopteerd om trapsgewijs te werken aan het stimulerend kader door middel van een testfase. Om de bekendheid van MaaS te vergroten en inzicht te krijgen op de concrete doorvertaling van stimuli zal in eerste instantie de huidige markt van applicaties op kleine schaal worden bevraagd via een ‘alpha–test’. Het eindproduct van deze alpha–test is een kwaliteitskader waaraan MaaS-applicaties dienen te voldoen, naast hands-on praktijkervaring van inwoners.

Nadat de alpha-test heeft plaatsgevonden en een kwaliteitskader voor de MaaS-apps is ontwikkeld, zal tegen de zomer van 2019 de doorstart worden gemaakt naar een grootschalige uitrol.

Enkel het uitwerken van de alpha–test is het voorwerp van dit collegebesluit. Deze alpha-test wordt opgestart via het lopende raamcontract met het marktonderzoeksbureau Ipsos.

Het uitgebreid voorstel voor de uitvoering van deze alpha-test is terug te vinden als bijlage.

Het vooropgestelde budget met name 46.810,00 EUR (inclusief BTW) betreft een raming die nog in overeenstemming dient te worden gebracht met de werkelijke prestaties afhankelijk van de vergoedingen voor de onkosten met betrekking tot het aantal gemaakte verplaatsingen en de grootte van het gerekruteerde testpubliek. De alpha-test loopt in mei 2019 gedurende 4 weken, evaluatie van de resultaten is voorzien in juni 2019. 

Juridische grond

Artikel 137 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.

Aanleiding en context

Op 26 augustus 2016 (jaarnummer 7529) keurde het college de 'Marktplaats voor mobiliteit'-driesporenaanpak goed.

Op 21 december 2018 (jaarnummer 11391) keurde het college de raamovereenkomst voor het het uitvoeren van veldwerk voor marktonderzoek goed (Bestek GAC/2017/00095).

Om het  mobiliteitsaanbod binnen Antwerpen te vergroten en een maatschappelijk draagvlak te creëren worden o.a. projectoproepen in de markt (aanbodzijde) opgezet, maar wordt ook gedacht aan het uitwerken van diverse stimuli voor de inwoners (vraagzijde). Eerdere projectoproepen stimuleerden ondernemers of samenwerkingsverbanden om mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen op maat van Antwerpen, met haar specifieke uitdagingen op het vlak van mobiliteit en congestie. Dit kon door het aanbieden van alternatieven voor een geplande verplaatsing binnen de stad, zoals de verplaatsing te vermijden, zich op een andere manier te verplaatsen, of door zich op een ander moment te verplaatsen.

De mobiliteitsmarkt in Antwerpen bereikt ongeziene hoogtes en komt daarmee ook voor nieuwe obstakels te staan. Er is momenteel een grote verscheidenheid aan mobiliteitsoplossingen beschikbaar in Antwerpen. Deze diensten bestaan echter vaak naast en los van elkaar, waardoor het voor de eindgebruiker een onoverzichtelijk geheel wordt.  

Het inzetten op Mobility-as-a-Service, afgekort MaaS, biedt voor de eindgebruiker het voordeel dat verschillende mobiliteitsoplossingen geïntegreerd worden in één app. De eindgebruiker krijgt op die manier toegang tot verschillende mobiliteitsmogelijkheden, zoals openbaar vervoer, deelfietsen, taxidiensten, autodeel-initiatieven, parkeerfaciliteiten, laadinfrastructuur, etc.

Aan het college wordt goedkeuring gevraagd voor de uitvoering van de Alpha-test als eerste aanzet voor de verdere ontwikkeling van stimulerend  kader voor MaaS via het lopende raamcontract met het marktonderzoeksbureau Ipsos.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB05 - Bij grote werven op het publiek domein met invloed op de verkeersstromen, zorgt een doelgerichte aanpak van minder hinder voor een beperking van de economische en/of sociale schade
1SMB0502 - De bereikbaarheid is gegarandeerd door alternatieve vervoersmodi en -routes en door een waaier van begeleidende maatregelen tijdig te voorzien
1SMB050201 - Een bereikbaarheidsconcept is in samenspraak met de externe partners geconcretiseerd
3 - Mobiele stad
1SMB05 - Bij grote werven op het publiek domein met invloed op de verkeersstromen, zorgt een doelgerichte aanpak van minder hinder voor een beperking van de economische en/of sociale schade
1SMB0503 - De socio-economische aantrekkingskracht van de stad is behouden door een set van ontwikkelde instrumenten/acties die de impact van werven helpen beperken
1SMB050302 - Een aanpak voor steunmaatregelen op economisch vlak in het kader van de minder hinder is samen met de externe partners ontwikkeld

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de bestelbon voor de alpha-test van 'Mobility as a Sevice' door het onderzoeksbureau Ipsos goed. 

De totale kostprijs bedraagt 46.810,00 euro inclusief BTW, dit is een raming.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt: 

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Ipsos NV
Grotesteenweg 110
2600 Antwerpen

ondernemingsnummer: NBE0456823775

rekeningnummer: IBAN  BE39 409 8568761 19

 

46.810,00 EUR incl. BTW

 

 

budgetplaats: 5153500000
budgetpositie: 613
functiegebied: 1SMB050302A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA030200
budgetperiode: 1900
BB 4005330944