Uit cijfers van overtredingen blijkt dat vele, voornamelijk buitenlandse, chauffeurs te weinig vertrouwd zijn met de LEZ en het verkeersbord en de huidige wegsignalisatie onvoldoende begrijpen. Een bijkomend aspect is dat het gewest Brussel ook een LEZ heeft ingevoerd, met dezelfde zonale (want in de wegcode opgenomen) verkeersborden, maar met andere algemene toegangsvoorwaarden dan de Vlaamse toegangsvoorwaarden.
De stad wil komen tot meer en duidelijkere wegsignalisatie om de LEZ aan te duiden en op die manier de weggebruiker beter te informeren. Hiervoor is het akkoord van en samenwerking met de Vlaamse overheid vereist.
De stad maakt met deze collegiale brief een aantal concrete voorstellen tot verbetering van de LEZ-signalisatie over aan de Vlaamse minister van mobiliteit. De stad vraagt aan de minister om zijn diensten opdracht te geven om deze voorstellen in overleg en samen met de stad te realiseren.
Op 1 februari 2017 voerde de stad Antwerpen een lage-emissiezone (LEZ) in in de kernstad en op Linkeroever.
Begin en einde van de LEZ worden aangeduid met de zonale borden F117 en F118. Aan de kruispunten en invalswegen staan informatieborden die aan de weggebruiker duidelijk maken welke richtingen naar de LEZ leiden. Op die manier kan de weggebruiker tijdig een andere richting kiezen om de LEZ te vermijden.
Het college keurt de collegiale brief aan Vlaams minister Weyts over verbetering van de wegsignalisatie van de LEZ goed.