Terug
Gepubliceerd op 08/04/2019

2019_CBS_03040 - District Antwerpen. Lange Lobroekstraat en omgeving - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/04/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03040 - District Antwerpen. Lange Lobroekstraat en omgeving - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2019_CBS_03040 - District Antwerpen. Lange Lobroekstraat en omgeving - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Om de oversteekbaarheid in de buurt van de school te verbeteren, worden extra zebrapaden aangelegd:

  • in de Weilandstraat parallel aan de Lange Lobroekstraat;
  • in de Lange Lobroekstraat parallel aan de Weilandstraat.

De hoek tussen Weilandstraat en Kalverstraat wordt uitgestulpt aan de hand van markeringen en paaltjes, zodat de oversteeklengte verkort en de zichtbaarheid verbetert.

Deze proefopstelling wordt geëvalueerd na zes maanden.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de nieuwe werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, de aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Lange Lobroekstraat, de Weilandstraat en de Kalverstraat in het district Antwerpen:

  • behoren tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • hebben een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door:
    • het college op 9 mei 2018 (jaarnummer 4324) voor de Lange Lobroekstraat;
    • het college op 3 juni 2016 (jaarnummer 4959) voor de Weilandstraat;
    • de gemeenteraad op 31 maart 1987 (jaarnummer 430) voor de Kalverstraat;
  • maken deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Lange Lobroekstraat en omgeving"; 
  • zijn opgenomen in de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Op het einde van de Weilandstraat (doodlopende straat) bevindt zich basisschool 'het Weilandje'. De oversteekbaarheid ter hoogte van het kruispunt Lange Lobroekstraat-Weilandstraat-Kalverstraat vraagt bijkomende veiligheidsmaatregelen, dit voor een periode van zes maanden.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtscollege van 25 maart 2019 (jaarnummer 175) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 15 maart 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Lange Lobroekstraat, de Kalverstraat en de Weilandstraat goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en  Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20190304_NT_1-1.pdf
  • 19870331_GR_430.pdf