Terug
Gepubliceerd op 08/04/2019

2019_CBS_03065 - District Antwerpen. Volkstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/04/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03065 - District Antwerpen. Volkstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2019_CBS_03065 - District Antwerpen. Volkstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • verwijderen van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 30.
    Onderzoek heeft uitgewezen dat deze voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap niet meer wordt gebruikt;
  • inrichten van een parkeerverbod van de Scheldestraat tot nummer 21 om fout parkeren op de fietssuggestiestrook te voorkomen (artikel 5);
  • de laad- en loszone ter hoogte van de nummers 39 tot 43 (kerk) wordt aangepast aan de bestaande toestand (artikel 3). 
    Het huidig aanvullend verkeersreglement vermeldt voor deze laad- en loszone venstertijden van maandag tot en met zaterdag, van 7.00 tot 17.00 uur. De verkeersborden op straat vermelden echter geen venstertijden;
  • het verbod om links af te slaan aan het kruispunt met de Leopold de Waelplaats, voor het verkeer rijdend in de richting van de Leopold de Waelplaats, werd niet eerder opgenomen in het aanvullend verkeersreglement.

De parkeerbalans blijft in de praktijk ongewijzigd. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd; 
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Aanleiding en context

De Volkstraat in het district Antwerpen

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 22 juni 2004 (jaarnummer 1254);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Naar aanleiding van:

  • de aanleg van fietssuggestiestroken werd het gebruik van de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap onderzocht;
  • een melding werd een parkeerverbod ingericht om parkeren op de fietssuggestiestrook te vermijden.

Bij nazicht van het huidige aanvullend verkeersreglement bleek ook dat dit reglement niet overeenkomt met de reële toestand.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 31 januari 2019 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 16 maart 2019 (jaarnummer 53) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Volkstraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 22 juni 2004 (jaarnummer 1254).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen