Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019006686 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV Q-PARK BELGIUM met als adres Belgicastraat 3 bus 6 te 1930 Zaventem |
Ligging van het project: |
Borzestraat, Korte Klarenstraat en Sint-Katelijnevest 55 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3sectie C nrs. 1527D, 1527E, 1528B, 1548H en 1571K |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
plaatsen van publiciteit en signalisatie voor een parkeergarage |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09/04/2015: vergunning (20141729) voor het renoveren en restaureren van de Handelsbeurs en de Schippersbeurs.
Laatst vergunde toestand
- in het pand aan de Sint-Katelijnevest is op het gelijkvloers de toegang voorzien tot een ondergrondse parking met 293 autostaanplaatsen verdeeld over drie niveaus onder de Handelsbeurs.
- de toegang is in de voorgevel voorzien met een met een hoog, openschuivend hek in metalen spijlen.
- in de Korte Klarenstraat en de Borzestraat is een toegang voor personen voorzien tot de ondergrondse parking.
Bestaande toestand
- de werken zijn in uitvoering;
- de toegang in de Korte Klarenstraat is verplaatst waardoor deze dichter bij de Handelsbeurs is gelegen.
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van signalisatie voor een ondergrondse parking;
- in de Korte Klarenstraat en de Borzestraat:
- in de Sint-Katelijnevest:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
13 februari 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Onroerend Erfgoed |
13 februari 2019 |
11 maart 2019 |
Gunstig |
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn |
13 februari 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
13 februari 2019 |
25 maart 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, artikel 4: zone voor wonen - (wo4), artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het toegangsbord met doosletters in de Sint-Katelijnevest wordt aan de linkerzijde niet op 0,60 m van de naburige eigendommen geplaatst, waardoor de gehele toegangsbord niet in overeenstemming zou zijn met artikel 33. Het opschrift ‘Qpark handelsbeurs’ voldoet echter wel aan het artikel, waardoor enkel de aluminium beplating strijdig is. Het aan de linkerzijde inkorten van de beplating zou echter voor een onevenwichtig gevelbeeld in de straat zorgen, waardoor de gevel ‘uit balans’ geraakt. De afwijking op de beplating zorgt niet voor storende of negatieve effecten en kan worden toegestaan.
De lichtbakken in de Korte Klarenstraat en de Borzestraat steken, inclusief de bevestiging die 10 cm bedraagt, 70 cm uit het gevelvlak, waardoor de lichtbakken strijdig zijn met artikel 33. Aangezien het hier gaat om enkel de bevestiging die niet in overeenstemming is en niet de eigenlijke publiciteit, de afwijking beperkt is met slechts 10 cm en de veiligheid of beeldkwaliteit niet in het gedrang komt door de beperkte afwijking, wordt een afwijking op het artikel toegestaan.
De lichtbak aan de toegang in de Sint-Katelijnevest is voorzien van een extra signalering waardoor de hoogte van de gehele lichtbak 0,90 cm bedraagt en strijdig is met artikel 33. De signalisatie onderaan de lichtbak geeft aan de automobilisten mee of de ondergrondse parking vrij of volzet is. De signalisatie dient daarom duidelijk en voldoende groot voorzien te worden om zo opstoppingen ter hoogte van de Sint-Katelijnevest te vermijden. Met een beperkte hoogte van 60 cm kan de noodzakelijke informatie niet worden meegegeven. Het hoger uitvoeren van de lichtbak, om zo de noodzakelijke informatie mee te geven aan de automobilist, kan worden toegestaan.
De bovenstaande afwijkingen zijn in overeenstemming met de goede plaatselijke ruimtelijke ordening en de historische waarde van het gebouw.
Functionele inpasbaarheid
De werken om de ondergrondse garage te bouwen zijn in uitvoering. Voorliggende aanvraag betreft publiciteit voor de ondergrondse garage gelegen tussen de Borzestraat, Korte Klarenstraat en Sint-Katelijnevest. Het voorzien van publiciteit voor de ondergrondse garage is functioneel inpasbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein)
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op zaakgebonden / niet-zaakgebonden publiciteit.
Visueel-vormelijke elementen
De inrit van de parking langsheen de Katelijnevest wordt in witte doosletters uitgevoerd met interne verlichting en opschrift ‘Qpark handelsbeurs’. Onderliggend de doosletters wordt een aluminium beplating voorzien in een zwarte kleur. Langsheen de Katelijnevest, Borsestraat en Korte Klarenstraat worden uitgangborden voorzien aan de gevels voor voetgangers in de Borsestraat en Korte Klarenstraat en auto’s/ voetgangers in de Katelijnevest. Voor de functie van ondergrondse parkeerplaats is de voorgestelde publiciteit aanvaardbaar in een stedelijke omgeving.
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag omvat het plaatsen van publiciteit die geen wezenlijk schadelijke impact heeft op de erfgoedwaarde van het monument. Geen bezwaar vanuit monumentenzorg.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voorgestelde publiciteit veroorzaakt geen hinder of heeft geen negatieve impact op de veiligheid. Het advies op de voorliggende aanvraag is gunstig.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
22 januari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
13 februari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
14 april 2019 |
Verslag GOA |
27 maart 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.