Samenstelling
Aanwezig
Bart De Wever, burgemeester;
Koen Kennis, schepen;
Jinnih Beels, schepen;
Annick De Ridder, schepen;
Nabilla Ait Daoud, schepen;
Tom Meeuws, schepen;
Ludo Van Campenhout, schepen;
Fons Duchateau, schepen;
Sven Cauwelier, algemeen directeur
Afwezig
Claude Marinower, schepen;
Serge Muyters, korpschef
Secretaris
Sven Cauwelier, algemeen directeur
Voorzitter
Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03069 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Dorpstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring
Motivering
Gekoppelde besluiten
2016_CBS_09031 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Dorpstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring
Regelgeving: bevoegdheid
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- een arcering wordt aangebracht, naast de toegangsweg naar de achterliggende weilanden om de doorgang voor de landbouwvoertuigen vrij te houden.
Dit stukje parkeerstrook is te klein om te parkeren. Ter verduidelijking dat dit moet worden vrijgehouden, wordt er belijning voorzien en een bord geplaatst.
- de parkeerplaats voor personen met een handicap, ter hoogte van nummer 45, werd verwijderd bij de nieuwe aanleg van het gedeelte van de Dorpstraat, tussen nummer 59 en de Dorpsbeekstraat. Omdat er sinds de aanleg geen vraag is geweest om de plaats terug in te richten, wordt deze uit het aanvullend verkeersreglement geschrapt.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
- Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd;
- Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
- Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
- Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
- Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
Aanleiding en context
De Dorpstraat in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 14 oktober 2016 (jaarnummer 9031);
- is deels gelegen in een goedgekeurde zone 30, gekend als "Solftplaats";
- maakt deel uit van de zone met toegangsbeperking volgens tonnage, gekend als "Dorpskernen Berendrecht en Zandvliet".
De parkeerplaats voor personen met een handicap die werd verwijderd met de nieuwe aanleg van een deel van de Dorpstraat, wordt geschrapt uit het aanvullend verkeersreglement.
Er worden arceringen aangebracht om de toegang voor landbouwvoertuigen vrij te houden, ter hoogte van de weg naar de achterliggende weilanden.
Algemene financiƫle opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 27 februari 2019
Gunstig advies
Districtsraad, advies van 25 maart 2019 (jaarnummer 26)
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid
Besluit
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
Artikel 1
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Dorpstraat in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 14 oktober 2016 (jaarnummer 9031).
Artikel 2
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.