De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
22 januari 2019 |
20 februari 2019 |
1 |
0 |
0 |
8 |
De bezwaren handelen niet over het gedeelte op het grondgebied van de stad Antwerpen en worden hier dus niet behandeld.
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
Projectnummer: |
OMV_2018139134 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV DE VLAAMSE WATERWEG met als adres Havenstraat 44 te 3500 Hasselt |
Ligging van het project: |
Schotensesteenweg ZN te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 28, sectie A nrs. 0 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
herbouw van de Hoogmolenbrug |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
17 januari 2019 |
28 januari 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
25 februari 2019 |
26 februari 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
17 januari 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
17 januari 2019 |
28 januari 2019 |
Toetsing voorschriften op het grondgebied van stad Antwerpen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 32 Antwerp-stadion en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 september 1982. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: openbare weg.
(Bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg. Het bijzonder plan van aanleg is van een latere datum dan het gewestplan en wordt dan ook beschouwd als een verfijning van het gewestplan waardoor er geen sprake is van enige tegenstrijdigheid.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer is niet van toepassing. Er worden geen nieuwe voetpaden aangelegd of bestaande voetpaden gewijzigd.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Het fietspad wordt opgeschoven om aan te sluiten bij het nieuw ontwerp op het grondgebied van de gemeente Wijnegem. Het fietspad heeft een breedte van 3,50 meter en wordt aangelegd in asfalt. De rijweg wordt heraangelegd in asfalt met een breedte van twee maal 3 meter. Tussen de rijweg en het fietspad ligt een zone met een breedte van ongeveer 5,50 meter. Hier ligt een gracht en het overige terrein wordt er aangelegd met struwelen.
Zowel stadsontwikkeling/ mobiliteit als stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers geven volgend advies:
Aansluiting met bestaande toestand Deurnesteenweg: de bestaande rijweg lijkt smaller dan de rijweg in het nieuw aan te leggen gedeelte. Beide moeten (geleidelijk) op elkaar aangesloten worden. Te bespreken met stad Antwerpen.
Figuur 2 wordt ter verduidelijking als bijlage aan dit besluit toegevoegd.
Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied betreft een oppervlakte groter dan 3000 m² (19,25 ha) met een ingreep in de bodem groter dan 1000 m² (16,8 ha) buiten woon- en recreatiegebied gelegen. De aanvrager is publiekrechtelijk. Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd ingediend door VEC op 25 september 2018 en door het Agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd op 2 oktober 2018. Het bijhorende programma van maatregelen beval een vervolgonderzoek in de vorm van landschappelijke boringen aangevuld met proefsleuven (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/8751). Voorwaarden:
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
15 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
22 januari 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
20 februari 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
29 april 2019 |
Uiterste adviesdatum |
6 maart 2019 |
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de heraan te leggen strook openbaar domein in de Schotensesteenweg onder volgende voorwaarden: