Het EFRO-project BlueChem werd goedgekeurd voor 8.683.974,00 euro. Hiervan wordt 50% gefinancierd via EFRO (40%) en HERMES (10%). Omwille van de staatssteunregels moet de resterende 50% met niet-publieke middelen gefinancierd worden. Op basis van artikel 27 van de EU-groepsvrijstellingsverordening is steun voor innovatieclusters verenigbaar met de interne markt. De steunintensiteit van investeringssteun voor innovatieclusters bedraagt ten hoogste 50 % van de totale in aanmerking komende kosten over de periode waarvoor steun wordt toegekend.
De 50% die door de projectpartners zelf gefinancierd wordt, wordt ingebracht door BlueChem Building nv. In BlueChem Building nv nemen de private partners DEC (met 34%) en BSI (met 17%) een meerderheidsbelang van in totaal 51%. De resterende 49% is gelijk gedeeld door AG VESPA (24,5%) en PMV (24,5%). Hiervoor wordt een commerciële lening aangegaan. Hierbij is het belangrijk te duiden dat wanneer de overheid leent aan dezelfde voorwaarden als de private sector, deze leningen niet gecategoriseerd worden als staatssteun, maar wel als eigen vermogen van private oorsprong.
De stad keurde in het kader van het EFRO-project een renteloze lening goed van 2.038.113,36 EUR aan BlueChem Building nv (2018_GR_00722). Deze lening heeft als doel de subsidiabele kosten die werden gemaakt door BlueChem Building nv te prefinancieren en bijgevolg de tijd te overbruggen tussen de (subsidiabele) kosten die werden gemaakt en het ontvangen van de subsidies van EFRO en HERMES.
Aangezien een renteloze lening door de stad Antwerpen moet beschouwd worden als staatssteun werd nagegaan bij de managementautoriteit voor het EFRO-programma Vlaanderen (VLAIO) of deze renteloze lening verenigbaar is met de publieke financiering via EFRO en HERMES. Gelet op de focus op staatssteun bij audits door VLAIO en door de Europese Commissie van EFRO-projecten, is het belangrijk dat er voor alle onderdelen van de financiering kan aangegeven worden dat er conform de regels wordt gewerkt. Volgens het ingewonnen advies van VLAIO is een dergelijke renteloze lening voor de prefinanciering van de subsidiabele kosten toelaatbaar en kan ze beschouwd worden als een aparte financiering, los van de EFRO- en HERMES-steun, indien ze in overeenstemming is met de regels van de de-minimisverordening (verordening nummer 1407/2013, OJ L352/1).
In de de-minimisverordening heeft de Europese Commissie verklaard dat steunmaatregelen tot een bepaalde drempel het handelsverkeer tussen de lidstaten niet ongunstig beïnvloeden en de mededinging niet vervalsen en daarom niet beschouwd worden als staatssteun in de zin van het EU-verdrag. Deze drempel is voor de meeste ondernemingen gesteld op 200.000,00 euro. Er is een de-minimisverklaring nodig van de steun ontvangende onderneming, opdat er kan nagegaan worden of de steun die de onderneming in het kader van het project zou krijgen, past binnen de voorwaarden.
Op 29 maart 2019 heeft de stad aan BlueChem Building nv laten weten dat de renteloze lening kan toegestaan worden indien aan de bepalingen van de de-minimisverordening wordt voldaan. Het voordeel dat BlueChem Building nv ontvangt door de renteloze lening werd berekend en werd geschat op 33.645,67 euro. Dit werd eveneens meegedeeld aan BlueChem Building nv zodat er kan nagegaan worden of het drempelbedrag van 200.000,00 euro niet wordt overschreden voor een periode van drie belastingsjaren. BlueChem Building nv bevestigde op 29 maart 2019 in een ondertekende verklaring dat over de periode van 1 januari 2017 tot 29 maart 2019 aan de nv geen de-minimissteun werd verleend. Deze verklaring wordt bij het besluit gevoegd. De stad Antwerpen kan op basis hiervan de toekenning van de renteloze lening conform de bepalingen van de de-minimisverordening bevestigen. Het college bevestigt de toekenning in een collegiale brief.
Verordening (EU) nummer 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun.
Op 24 mei 2016 werd voor de realisatie van het project BlueChem een EFRO-dossier ingediend. Zoals beschreven in het EFRO-dossier zou BlueChem worden opgebouwd rond drie juridische entiteiten:
Op 26 oktober 2016 keurde de bevoegde managementautoriteit van het EFRO-programma Vlaanderen het EFRO-projectvoorstel goed, indien voldaan werd aan een aantal voorwaarden.
Op 16 december 2016 werd een HERMES-cofinanciering toegekend aan het EFRO-project BlueChem door de Vlaamse minister van werk, economie, innovatie en sport.
Het EFRO-dossier werd aangepast aan de door EFRO opgelegde voorwaarden en op 20 januari 2017 (jaarnummer 539) keurde het college de aanpassingen goed.
In januari 2017 werd BlueChem Building nv opgericht.
Op 20 februari 2017 (jaarnummer 120) keurde de gemeenteraad de oprichtingsakte voor BlueChem nv goed.
De gemeenteraad keurde op 26 november 2018 (jaarnummer 722) een leningovereenkomst met BlueChem Building nv goed. Conform de samenwerkingsovereenkomst betreffende de realisatie en exploitatie van een duurzame chemie-incubator op Blue Gate Antwerp, voorziet de stad Antwerpen een renteloze lening voor tijdelijke financiële overbruggingen binnen BlueChem Building nv. De modaliteiten voor deze renteloze lening zijn opgenomen in de goedgekeurde leningovereenkomst.
De financiële engagementen werden geregeld in het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2018 (jaarnummer 722). Dit besluit houdt voor de stad geen bijkomende verplichtingen of financiële engagementen in.
BlueChem Building nv verklaart dat de nv geen steun boven de de-minimisdrempel van 200.000,00 euro ontvangt. Op deze manier kan er door de promotor van het EFRO-project (BlueChem nv) aangetoond worden dat de publieke financiering conform de Europese staatssteunregels wordt ontvangen:
Het college keurt bijgevoegde collegiale brief, waarin de toekenning van de renteloze lening aan BlueChem Building nv conform de de-minimisvordering bevestigd wordt, goed.