Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019015462 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV KBC Bank met als adres Havenlaan 2 te 1080 Sint-Jans-Molenbeek |
Ligging van het project: |
Bredabaan 885 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 41sectie B nr. 241P3 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
plaatsen van 3 soorten gevelreclame en een nieuwe totem |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 27/07/2000: vergunning (1974#1661) voor het oprichten van een kantoorgebouw met winkel;
- 15/07/2005: vergunning (3170#39) voor het plaatsen van een totem.
Laatst vergunde toestand
- de gelijkvloerse verdieping is op 27/07/2000 vergund als winkel/kantoor en de verdiepingen als kantoorruimte;
- tegen de linker perceelgrens bevindt zich op de gelijkvloerse verdieping een totem.
Bestaande toestand
- in het verleden werd er zonder vergunning gevelreclame aangebracht, volgens de plannen van bestaande toestand werd deze verwijderd conform de laatst vergunde toestand.
Inhoud van de aanvraag
- het plaatsen van gevelreclame en verlichting aan de voorgevel (h = 0,78m, b = 1,00m en met een dikte van 0,10 m);
- het plaatsen van haakse reclame (dropje) op 3,00m hoogte (h = 0,90m, b = 0,90m en met een dikte van 0,26m);
- het plaatsen van een nieuwe totem op 7,95m van de voorgevel (h = 3,60m, b = 0,90m en met een dikte van 0,30m).
- het plaatsen van een sticker aan de voorgevel over twee ramen op de tweede verdieping.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
15 februari 2019 |
21 februari 2019 |
Ongunstig |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
_ Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
_ Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
De afmetingen van een lichtbak moet voldoen aan volgende voorwaarden:
maximum 0,60 meter hoog, maximum 0,60 meter uit de gevel, minimum 0,60 meter
gelegen van de eigendomsgrens. De haakse reclame is 0,90 x 0,90 meter en bevindt zich op slechts 0,22 meter van de linker perceelgrens.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag voldoet niet aan artikel 33 van de bouwcode op volgende punten. Het logo hangt op 0,45 m van de rechtste perceelsgrens en niet op 0,6 m. Dit logo moet op 0,6 m worden geplaatst, dit wordt meegenomen naar de voorwaarden in geval van vergunning.
Op de tweede verdieping wordt aan de voorgevel de sticker over het raamkader geplakt. Naar de voorwaarden bij een vergunning wordt meegenomen dat het raamkader niet mag worden beplakt.
De haakse reclame, het dropje, is 0,90 x 0,90 m en bevindt zich op slechts 0,22 m van de linkse perceelgrens. Naar de voorwaarden in geval van een vergunning wordt meegenomen dat het dropje naar de rechterzijde moet worden geplaatst en moet voldoen aan artikel 33 van de bouwcode.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het plaatsen van zaak-gebonden publiciteit bij een vergund kantoor. De aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de Bredabaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op zaakgebonden / niet-zaakgebonden publiciteit.
Visueel-vormelijke elementen
De zaak-gebonden publiciteit bestaat uit 4 aparte delen.
Het eerste en tweede deel, het detail logo en de sticker op het raam, bestaan uit het logo en de letters van de bank “KBC”.
Het derde deel, de haakske reclame (het dropje) bevat eveneens uit het logo van de bank met de letters “KBC - 24/24”
Het vierde deel, de reclame-totem, bevat ook het logo van de bank met volgende tekst “KBC – Bank & Verzekering”. Alle publiciteit zijn noodzakelijk voor de herkenbaarheid van de zaak en dus ruimtelijk aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Aangezien de aanvraag ligt aan een gewestweg, is deze voor advies opgestuurd naar het Agentschap Wegen en Verkeer. Het agentschap geeft volgende beoordeling:
“Om een correcte beoordeling te kunnen maken van de voorliggende aanvraag is het gewenst dat het Agentschap Wegen en Verkeer over alle vereiste informatie beschikt. Op basis van voorliggende stukken bij de vergunningsaanvraag kan er geen advies worden gegeven.
- Op de plannen worden geen maten weergegeven t.o.v. de gewestweg
- De grens openbaar domein, ontworpen rooilijn en minimum bouwlijn ontbreken
- Het perceel sectie B nr 241 s5 is niet correct ingetekend. Dit perceel is in eigendom van het Agentschap Wegen en Verkeer. Het is niet toegelaten om op dit perceel reclame te maken.
- Er zijn geen gegevens opgenomen in het dossier over het dig. net. windowscreen dat geplaatst wordt in het uitstalraam.
Er zijn geen gegevens over het VPVP aanwezig in het dossier. Ook een VPVP dat achter een venster wordt geplaatst moet opgenomen worden in de omgevingsvergunningsaanvraag.
Ter hoogte van het kruispunt Bredabaan/Ringlaan zijn verschillende fiets- en voetgangersoversteken. Het bord zou geplaatst worden ter hoogte van de toegang tot de site. Hierlangs is een druk gebruikt fietspad gelegen. Ter hoogte van deze locatie is ook een halte van het openbaar vervoer voorzien. Dit zorgt ervoor dat de volledige aandacht van de weggebruiker noodzakelijk is.
De publiciteitsinrichting brengt de verkeersveiligheid dus onaanvaardbaar in het gedrang zodat de aanvraag geweigerd moet worden.
Besluit:
Om deze redenen adviseert het Agentschap Wegen en Verkeer ONGUNSTIG betreffende voorliggende aanvraag.”
Mits aan de opgelegde voorwaarden wordt voldaan, zijn de gevraagde publiciteitsonderdelen in overeenstemming met de bouwcode . Bijgevolg kan de aanvraag gunstig worden beoordeeld.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. het logo moet op 0,6 m worden geplaatst, conform artikel 33 van de bouwcode;
2. de sticker op het raam mag maximaal 50 % van de opening bedekken en geen raamkaders bedekken, conform artikel 33 van de bouwcode.
3. het dropje moet naar de rechterzijde worden geplaatst en moet voldoen aan artikel 33 van de bouwcode;
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
6 februari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
15 februari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
16 april 2019 |
Verslag GOA |
29 maart 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. het logo moet op 0,6 m worden geplaatst, conform artikel 33 van de bouwcode;
2. de sticker op het raam mag maximaal 50 % van de opening bedekken en geen raamkaders bedekken, conform artikel 33 van de bouwcode;
3. het dropje moet naar de rechterzijde worden geplaatst en moet voldoen aan artikel 33 van de bouwcode.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.