Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019011908 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Charlotte Todts met als adres Zendelingenstraat 28 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) en de heer Jelle Offermans met als adres Zendelingenstraat 28 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Zendelingenstraat 28 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 25sectie A nr. 115H6 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een toonzaal met woongelegenheid tot een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 7/03/1912: toelating (1399#5433) voor de bouw van een verdiep;
- 20/01/1981: vergunning (179#8282) voor het verbouwen van twee woningen tot toonzaal en van een bestaande achterbouw tot parking.
Laatst vergunde toestand
- de scheidingsmuren tussen huisnummer 28 en 30 zijn voor- en achteraan doorgeslagen;
- het hele perceel is volgebouwd;
- het perceel is 18,42 meter diep;
- op de gelijkvloerse verdieping bevindt zich een toonzaal;
- op de eerste verdieping bevindt zich voor het boograam een klein terrasje;
- voor de verdiepingen en achtergevel zijn er geen gegevens op de laatst vergunde toestand;
Bestaande toestand
- de scheidingsmuren tussen de huisnummers zijn hersteld;
- het perceel is ongeveer 13,5 meter diep;
- op de gelijkvloerse verdieping bevindt zich een berging en een gang met trap naar boven;
- achteraan is er een open ruimte van 4,5 meter en 4,7 meter;
- op de eerste verdieping bevindt zich een leefruimte met keuken;
- op de tweede verdieping is er een slaapkamer met badkamer;
- de nokhoogte bedraagt 11,24 meter;
- in de voorgevel zijn de twee ramen links van de voordeur verlaagd tot op 0,66 meter;
- in de voor- en achtergevel zit overal wit pvc schrijnwerk.
Inhoud van de aanvraag
- het betreft het afsplitsen van een samengevoegd handelsgelijkvloers naar een eengezinswoning;
- de open ruimte achter het huis wordt verminderd tot 1,35 meter bouwdiepte;
- op de gelijkvloerse verdieping komt er vooraan een bureau,vervolgens een badkamer en in de uitbreiding een slaapkamer;
- op de eerste verdieping blijft de leefruimte en keuken gevestigd;
- op het plat dak van de uitbreiding wordt een dakterras gecreëerd, afgesloten met een glazen balustrade;
- boven de eetplaats, op de overloop van de tweede verdieping, bevindt zich een uitsparing in de vloerplaat die wordt opgevuld met overloopbaar glas;
- op de tweede verdieping bevinden zich aan de straatkant 2 slaapkamers;
- in elke slaapkamer is tegen de scheidingsmuur een trap geplaatst naar de zolder die extra berging moet verzekeren;
- aan de tuinkant van de tweede verdieping bevinden zich een toilet en een berging;
- de achtergevel wordt in het wit gepleisterd en krijgt aluminium schrijnwerk.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de hemelwaterverordening.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De buitenruimte op het gelijkvloers wordt na de uitbreiding beperkt tot ca. 6 m². Deze oppervlakte voldoet niet aan het minimale percentage van 20% zoals bepaald in artikel 27 van de Bouwcode. Het betreft echter een ruimte die, in tegenstelling tot de huidige verharde toestand, groen wordt aangelegd en grenst aan een nieuw in te richten slaapkamer. Bijkomend is op de eerste verdieping een ruime buitenruimte voorzien die vanuit de keuken en leefruimte toegankelijk is. Beide buitenruimten zijn samen groter dan de oppervlakte zoals bepaald in artikel 27. De grootte van de buitenruimten is tevens aangepast aan het verwachte gebruik. Nabij de slaapkamer volstaat het een beperkte buitenruimte te hebben omdat deze eerder met zichtgroen wordt ingericht en voor lichttoetreding moet zorgen. Op de verdieping is de buitenruimte ruimer en ingericht als terras zodat die als het verlengde kan dienen van de keuken en leefruimte. De inrichting op de eerste verdieping garandeert tevens meer licht- en zontoetreding dan op het gelijkvloers omwille van de dense bebouwing rondom.
Gebruikmakend van artikel 3 van de Bouwcode kan daarom een afwijking worden toegestaan op artikel 27.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft een pand waarvan het gelijkvloers in laatst vergunde toestand als toonzaal en opslagruimte is ingericht. De verdiepingen bevatten een eengezinswoning. Voorliggende aanvraag voorziet de verbouwing en inrichting van het gelijkvloers als onderdeel van de woning zodat het pand volledig wordt ingevuld met een woonfunctie.
De woonfunctie past binnen het stedelijk weefsel dat de Zendelingenstraat en omgeving kenmerkt.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag heeft betrekking op een eengezinswoning in gesloten bebouwing met drie bouwlagen. De kroonlijst van de woning sluit aan op deze van de links en rechts aansluitende panden.
In huidige toestand is het gelijkvloers ingericht met bergingen en sanitair. De verharde buitenruimte achteraan het perceel is ca. 20 m² groot. De aanvraag voorziet in de verbouwing van het gelijkvloers met leefruimten zodat de woning op alle bouwlagen wordt ingericht.
De verbouwing van het gelijkvloers gaat gepaard met een uitbreiding waardoor de buitenruimte, die groen wordt ingericht, verkleint tot ca. 6 m² groot.
Op het dak van de uitbreiding wordt een terras ingericht dat bereikbaar is vanuit de keuken en leefruimte op de eerste verdieping.
De gelijkvloerse uitbreiding wordt uitgevoerd zonder wijziging aan de scheimuren en is niet hinderlijk voor aanpalenden.
Visueel-vormelijke elementen
Het gelijkvloers is in huidige toestand aan de straatzijde ingericht met een berging. Deze functie vervalt doordat verschillende leefruimten worden voorzien. Aan de straatzijde wordt een open bureauruimte ingericht waardoor wordt voldaan aan artikel 12 van de Bouwcode waarin een levendige plint wordt opgelegd.
De aanvraag voorziet geen wijzigingen aan de voorgevel. De gelijkvloerse achtergevel wordt afgewerkt met een witte gevelpleister en grijs of middenbrons aluminium buitenschrijnwerk. De achtergevel krijgt eenzelfde afwerking. Het licht hellend puntdak wordt afgewerkt met roofing.
Het kleur- en materiaalgebruik past binnen dat van de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het terras op de eerste verdieping wordt aan rechtse zijde aangelegd tot tegen de scheimuur met het naastgelegen pand. Aan linkse zijde wordt een strook van 1,90 meter ontoegankelijk gemaakt door de plaatsing van een plantenbak. Daardoor wordt voldaan aan de bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek over erfdienstbaarheden van licht en uitzicht.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
4 februari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
20 februari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
21 april 2019 |
Verslag GOA |
1 april 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.