Terug
Gepubliceerd op 08/04/2019

2019_CBS_03080 - Project-milieueffectrapport Oosterweelverbinding - Ontwerp project-MER luik 1. Preadvies - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/04/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03080 - Project-milieueffectrapport Oosterweelverbinding - Ontwerp project-MER luik 1. Preadvies - Goedkeuring 2019_CBS_03080 - Project-milieueffectrapport Oosterweelverbinding - Ontwerp project-MER luik 1. Preadvies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Het stadsbestuur waardeert het grondige studiewerk dat verricht werd in het kader van het project-MER luik 1. Het syntheserapport (deelrapport 16) geeft de conclusies en de daaruit voortkomende milderende maatregelen en aanbevelingen helder weer.

Het preadvies op het ontwerp project-MER luik 1 is het volgende:

  • In het ontwerp project-MER wordt nog onvoldoende verduidelijkt dat de voorkeursvariant en de geselecteerde leefbaarheidsprojecten die voortkomen uit het Toekomstverbond in luik 2 van het project-MER beoordeeld zullen worden.
  • Een aantal bezorgdheden van de stad Antwerpen, die relevant zijn voor de milieu-effectenrapportage, komen nog niet of onvoldoende aan bod: de stadshaven moet tijdens de aanlegfase altijd bereikbaar zijn, de Oosterweelverbinding mag de aanleg van het warmtenet en de overslagmogelijkheden op de zuidelijke kades van het Albertkanaal niet hypothekeren.
  • In het syntheserapport worden aanbevelingen gedaan voor de geoptimaliseerde uitvoeringsvariant. De stad Antwerpen voegt hier in haar preadvies nog een aantal suggesties aan toe zoals:
    • het optimaliseren van de doorweefbeweging;
    • de verbindingsweg aan de Schijnpoortknoop dichter tegen de Ring leggen;
    • vanuit flankerend beleid uit de disciplines mobiliteit, lucht en gezondheid een doorkijk bieden naar 2025 en 2030 zodat op langere termijn het perspectief van een langere overkappingen/tunnels tot een maximale overkapping van de Ring overeind kan blijven;
    • modal shift meer benadrukken als flankerend beleid;
    • de geplande stadsontwikkeling ter hoogte van de Slachthuissite niet hypothekeren vanuit de Oosterweelverbinding en maximaal milderende maatregelen voorzien om de luchtkwaliteit onder de drempelwaarden te krijgen;
    • enzovoort.

Fasering

Luik 1 van het ontwerp project-MER Oosterweelverbinding ligt nu ter advies voor.

Luik 2, dat later toegevoegd wordt, zal de evaluatie van de voorkeursvariant met inbegrip van de leefbaarheidsprojecten bevatten.

Juridische grond

Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van de categorieën van projecten onderworpen aan milieueffectrapportage (10 december 2004).

Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering betreffende de omgevingsvergunning (27 november 2015).

Aanleiding en context

In het kader van het Masterplan 2020 worden er infrastructuurwerken voorzien om de R1, de ring rond Antwerpen, rond te maken. Deze infrastructuurwerken, beter bekend als de Oosterweelverbinding, worden juridisch en planologisch mogelijk gemaakt door het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoerings Plan (GRUP) “Oosterweelverbinding” (16 juni 2006) en het GRUP “Oosterweelverbinding Wijziging” (20 maart 2015).

Ter voorbereiding van de vergunningsaanvraag voor de infrastructuurwerken op 'Rechteroever' wordt een project-milieueffectrapport (project-MER) opgemaakt. Het project-MER Oosterweelverbinding is reeds gestart in 2015 met een kennisgeving. In tussentijd zijn al vele stappen genomen, met onder andere enerzijds een open overlegcultuur in werkbanken met adviesinstanties en burgerbewegingen en anderzijds de nieuwe richtlijnen in juli 2017 naar aanleiding van het toekomstverbond van 15 maart 2017. De stad Antwerpen juicht dit proces toe.

Sinds juli 2017 zijn er echter nog verder stappen genomen in het Oosterweelproject. Eind juni 2018 werden een aantal overkappingen en leefbaarheidsprojecten geselecteerd voor de eerste fase van de overkapping van de Ring en eind december 2018 is er tussen BAM en burgerbewegingen een akkoord gesloten over een voorkeursvariant. Deze stappen kennen nog geen doorvertaling in richtlijnen voor het MER en dus ook niet in voorliggende ontwerp-project-MER.

Het eerste luik van dit project-MER, waarin het basisalternatief en alle redelijke alternatieven en varianten worden besproken, ligt nu ter advies voor. De voorkeursvariant met inbegrip van de leefbaarheidsprojecten wordt besproken in het tweede luik van dit project-MER dat later zal worden toegevoegd. Het advies van het college is in die zin een preadvies voorafgaand aan het advies op het volledige project-MER.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB04 - Het Masterplan 2020 verhoogt de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rondom Antwerpen
1SMB0402 - Begeleiding, planning en regie garanderen een kwalitatieve, gebiedsgerichte en geïntegreerde aanpak van de infrastructuurprojecten van het Masterplan 2020
3 - Mobiele stad
1SMB04 - Het Masterplan 2020 verhoogt de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rondom Antwerpen
1SMB0403 - Adviesverlening, projectopvolging en ontwerpend onderzoek garanderen een kwalitatieve en multidisciplinaire begeleiding van de infrastructuurprojecten van het Masterplan 2020

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het gecoördineerd stedelijk preadvies op het ontwerp project-MER Oosterweelverbinding luik 1 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen