Op 15 december 2017 (jaarnummer 10937) keurde het college de principes goed voor de oprichting van een stadsmarketingfonds voor de nationale en internationale marketing van de stad Antwerpen.
Met het stadsmarketingfonds streeft de stad Antwerpen naar een verdieping in de samenwerking met externe stakeholders rond de (inter)nationale marketing van de stad Antwerpen, door naast de samenwerking rond informatie-uitwisseling en communicatie, ook de gezamenlijke uitwerking van concrete projecten mogelijk te maken.
Het stadsmarketingfonds werd gedefinieerd als een kader waarbinnen stakeholders projecten kunnen indienen die, indien van meerwaarde voor de (inter)nationale marketing van de stad Antwerpen, in aanmerking komen voor cofinanciering en ondersteuning vanuit de stad Antwerpen. Gezamenlijk engagement tussen de stad Antwerpen en externe stakeholders is daarbij het uitgangspunt.
Met het besluit van 15 december 2017 (jaarnummer 10937) gaf het college de opdracht aan de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing om deze principes van het stadsmarketingfonds te vertalen naar een concreet reglement, en te onderzoeken hoe de werving en opvolging van de projecten georganiseerd kan worden.
Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad het 'Reglement Stadsmarketingfonds' en de 'Financiële Richtlijnen Stadsmarketingfonds' goed.
De stad Antwerpen heeft een nieuw reglement opgesteld, dat in werking treedt vanaf 1 januari 2020 en vervangt het reeds bestaande reglement dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 2 mei 2018.
Doelstelling van het stadsmarketingfonds is om de projecten van stakeholders financieel mede te ondersteunen die van meerwaarde zijn voor de (inter)nationale positionering van de stad Antwerpen. De volgende regels zijn van toepassing op het stadsmarketingfonds.
Aanvragers
Type projecten
Type ondersteuning
Het stadsmarketingfonds ondersteunt projecten door middel van toelagen. Dit betreft:
Maximumtoelage
Intake
Beslissing
Het college neemt een beslissing over de toelageaanvraag.
Uitbetaling
De uitbetaling van de toelage voor eenjarige projecten wordt als volgt geregeld: 50% van de toelage wordt uitbetaald binnen 30 dagen na goedkeuring van de vaststelling en uitbetaling van de toelage door het college; en 50% van de toelage wordt uitbetaald na een gunstige beoordeling van het (financieel) eindverslag.
Evaluatie
De kandidaat-aanvrager dient binnen 90 kalenderdagen na afloop van het project/activiteit een inhoudelijk en financieel eindverslag in.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en het reglement op de toelagen, vastgelegd in het gemeenteraadbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730), zijn van toepassing.
De gemeenteraad is volgens artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur bevoegd voor de vaststelling van gemeentelijke reglementen.
Het totaalbudget voor het stadsmarketingfonds in 2020 bedraagt 400.000,00 EUR en wordt voorzien op 2SBS060103A00000 /6141 /6496600, onder voorbehoud van de goedkeuring van het budget 2020-2025 door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Groen, sp.a, Vlaams Belang, CD&V, Open VLD en raadsleden Mohamed Chebaa Amimou en Khadija Chennouf.
Hebben zich onthouden: PVDA.
De gemeenteraad keurt het nieuwe toelagereglement van het stadsmarketingfonds goed, dat in werking treedt vanaf 1 januari 2020.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 januari 2020, de opheffing goed van het toelagereglement van het stadsmarketingfonds, dat werd goedgekeurd op 2 mei 2018.