Terug
Gepubliceerd op 11/06/2019

2019_CBS_04762 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Cultuur. cc Berchem. Driekoningenstraat 126, 2600 Berchem - Herinrichting foyer. Wijziging opdracht in meer en min. Eindafrekening. Vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04762 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Cultuur. cc Berchem. Driekoningenstraat 126, 2600 Berchem - Herinrichting foyer. Wijziging opdracht in meer en min. Eindafrekening. Vastlegging krediet - Goedkeuring 2019_CBS_04762 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Cultuur. cc Berchem. Driekoningenstraat 126, 2600 Berchem - Herinrichting foyer. Wijziging opdracht in meer en min. Eindafrekening. Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Wijzigingen van de opdracht

Verrekening Motivatie Bedrag in min, exclusief btw Bedrag in meer, exclusief btw Termijnverlenging
Verrekening 02_DEF:
aanpassingen meubels, technieken en vloerafwerking (wijziging opdracht)
Na afbraak van de bestaande inrichting werden een aantal vaste meubels hertekend of weggelaten in functie van de beschikbare ruimte, ook de technieken werden hieraan aangepast. Materiaal van de vloerbekleding werd herzien in functie van de bestaande ondergrond en toekomstig gebruik. -74.276,26 EUR 44.999,63 EUR 0 werkdagen
Verrekening 03:
vloerbekleding en afwerking (wijziging opdracht)
Op vraag van de klant werd de bekleding van de trappen naar de kelder vervangen. Ook de helling aan de inkom en het pleisterwerk ter hoogte van de vide werden aangepast aan de nieuwe situatie.   17.812,47 EUR 0 werkdagen
Verrekening 04:
ballustrade helling (wijziging opdracht)
Op vraag van de klant werd de ballustrade aan de inkom aangepast naar een meubel in de stijl en materiaal dat aansluit met de rest van het meubilair.   2.525,00 EUR 0 werkdagen
Verrekening 05:
isoleren leidingen (wijziging opdracht)
Op vraag van de klant werd de bestaande isolatie rond de zichtbare leidingen vervangen door nieuwe akoestische isolatie. Bijkomende doorboringen (wachtopenigen) werden voorzien naar de kelderverdieping.   4.236,90 EUR 0 werkdagen

verrekening06:
aanpassingen zitbanken, tabletten en rolluik (wijziging opdracht)

Op vraag van de klant zijn een aantal extra kussens en glazen tabletten voorzien. Het rolluik werd aangepast naar gesloten lamellen.   2.380,00 EUR 0 werkdagen

Totaal wijzigingen in min: 74.276,26 EUR, exclusief 21% btw.
Totaal wijzigingen in meer: 71.954,00 EUR, exclusief 21% btw

Eindafrekening

De aanneming werd voorlopig opgeleverd op 19 september 2018. De eindafrekening werd door de bedrijfseenheid Vastgoed opgemaakt en is als volgt:

Omschrijving Bedrag
Gunning 204.643,73 EUR, exclusief 21% btw
Wijzigingen in meer 100.556,00 EUR, exclusief 21% btw
Wijzigingen in min -99.278,26 EUR, exclusief 21% btw
Aanvullende werken 29.670,00 EUR, exclusief 21% btw
Prijsherzieningen 1.041,25 EUR, exclusief 21% btw
Totaal gevorderd (exclusief btw) 236.632,72 EUR, exclusief 21% btw
Btw bedrag 49.692,87 EUR
Totaal gevorderd inclusief btw 286.325,59 EUR, inclusief 21% btw
Vastgelegd budget 282.226,61 EUR, inclusief 21% btw
Saldo -4.098,98 EUR, inclusief 21% btw, inclusief 0,01 EUR afronding

Door de wijzigingen en prijsherzieningen is er een tekort aan krediet ontstaan. Een bedrag van 3.387,58 EUR + 711,39 EUR (21% btw) = 4.098,97 EUR, inclusief 21% btw, moet vastgelegd worden om de eindstaat te kunnen betalen.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigt en de wijziging ligt lager dan de Europese bekendmaking en blijft beperkt tot 15% of 10% voor leveringen of diensten van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017: ongeacht de wijze waarop de prijzen worden bepaald, is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen, voor zover cumulatief aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  1. het voorwerp van de opdracht blijft onveranderd;
  2. buiten de toepassing van de artikelen 26,§1, 2°, a) en b) en 3°, b) en 53,§2, 2° en 4°, a) en b) van de wet en artikel 25, 3°, a) en 4°, b) van de wet defensie en veiligheid, blijft de wijziging in waarde beperkt tot vijftien procent van het oorspronkelijke opdrachtbedrag;
  3. zo nodig wordt voorzien in een passende compensatie voor de opdrachtnemer. Van essentiële bepalingen en voorwaarden van de opdracht kan evenwel enkel op gemotiveerde wijze worden afgeweken, en dit:

1° hetzij door een wijzigingsbevel of elke andere eenzijdige beslissing van de aanbestedende overheid;

2° hetzij door een bijakte.

Aanleiding en context

Fase Bestuursorgaan Datum Jaarnummer
Bestek GAC_2017_00125. Herinrichting foyer cc Berchem - Bestek en procedure - Goedkeuring college 26 januari 2018 683
Bestek GAC_2017_00125. Herinrichting foyer cc Berchem - Gunning - Goedkeuring college 4 mei 2018 4082

Stedelijk bedrijfsvastgoed. Cultuur. Driekoningenstraat 126, 2600 Berchem. cc Berchem. Herinrichting foyer - Wijziging opdracht in meer en min. Aanvullende werken. Vastlegging krediet - Goedkeuring

college 7 september 2018 8046

 

Algemene financiƫle opmerkingen

Bij gunning werd een bedrag van 204.643,14 EUR, exclusief 21% btw, vastgelegd in bestelbon 4005277347.
Bij de eerste wijziging van de opdracht (jaarnummer 8046) werd een bedrag van 28.602,00 EUR, exclusief 21% btw, vastgelegd in bestelbon 4005293946.
Een bijkomende vastlegging voor een bedrag van 3.387,58 EUR, exclusief 21% btw, is nodig om de eindstaat te kunnen betalen.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR01 - Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien
1SBR0102 - De socioculturele infrastructuur is uitnodigend en optimaal toegankelijk
1SBR010201 - Onze socioculturele infrastructuur is toegankelijk en evenwichtig gespreid
1SBR010201P08652 - CC Berchem foyer

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de wijziging in meer goed voor een bedrag van 71.954,00 EUR + 15.110,34 EUR (21% btw) = 87.064,34 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 2

Het college keurt de wijziging in min goed voor een bedrag van 74.276,26 EUR + 15.598,01 EUR (21% btw) = 89.874,27 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 3

Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 236.632,72 EUR + 49.692,87 EUR (21% btw) = 286.325,59 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 4

Het college keurt de kredietvastlegging voor de betaling van de eindstaat goed voor een bedrag van 3.387,58 EUR + 711,39 EUR (21% btw) = 4.098,97 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 5

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Herinrichting foyer cc Berchem
Vastlegging in functie van de betaling van de eindstaat

De Tender bvba
Nieuwe baan 68
9111 Sint-Niklaas

Ondernemingsnummer: BE 0425 355 787
IBAN: BE86408604871150

4.098,97 EUR
inclusief 21% btw
Budgetplaats: 5322000000
Budgetpositie: 221
Functiegebied: 1SBR010201P08652
Subsidie: SUB_NR
Fonds: INTERN
Begrotingsprogramma: 1SA050709
Budgetperiode: 1900
4105044334