Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Wijzigingen van de opdracht
Verrekening | Motivatie | Bedrag in min, exclusief btw | Bedrag in meer, exclusief btw | Termijnverlenging |
Verrekening 02_DEF: aanpassingen meubels, technieken en vloerafwerking (wijziging opdracht) |
Na afbraak van de bestaande inrichting werden een aantal vaste meubels hertekend of weggelaten in functie van de beschikbare ruimte, ook de technieken werden hieraan aangepast. Materiaal van de vloerbekleding werd herzien in functie van de bestaande ondergrond en toekomstig gebruik. | -74.276,26 EUR | 44.999,63 EUR | 0 werkdagen |
Verrekening 03: vloerbekleding en afwerking (wijziging opdracht) |
Op vraag van de klant werd de bekleding van de trappen naar de kelder vervangen. Ook de helling aan de inkom en het pleisterwerk ter hoogte van de vide werden aangepast aan de nieuwe situatie. | 17.812,47 EUR | 0 werkdagen | |
Verrekening 04: ballustrade helling (wijziging opdracht) |
Op vraag van de klant werd de ballustrade aan de inkom aangepast naar een meubel in de stijl en materiaal dat aansluit met de rest van het meubilair. | 2.525,00 EUR | 0 werkdagen | |
Verrekening 05: isoleren leidingen (wijziging opdracht) |
Op vraag van de klant werd de bestaande isolatie rond de zichtbare leidingen vervangen door nieuwe akoestische isolatie. Bijkomende doorboringen (wachtopenigen) werden voorzien naar de kelderverdieping. | 4.236,90 EUR | 0 werkdagen | |
verrekening06: |
Op vraag van de klant zijn een aantal extra kussens en glazen tabletten voorzien. Het rolluik werd aangepast naar gesloten lamellen. | 2.380,00 EUR | 0 werkdagen |
Totaal wijzigingen in min: 74.276,26 EUR, exclusief 21% btw.
Totaal wijzigingen in meer: 71.954,00 EUR, exclusief 21% btw
Eindafrekening
De aanneming werd voorlopig opgeleverd op 19 september 2018. De eindafrekening werd door de bedrijfseenheid Vastgoed opgemaakt en is als volgt:
Omschrijving | Bedrag |
Gunning | 204.643,73 EUR, exclusief 21% btw |
Wijzigingen in meer | 100.556,00 EUR, exclusief 21% btw |
Wijzigingen in min | -99.278,26 EUR, exclusief 21% btw |
Aanvullende werken | 29.670,00 EUR, exclusief 21% btw |
Prijsherzieningen | 1.041,25 EUR, exclusief 21% btw |
Totaal gevorderd (exclusief btw) | 236.632,72 EUR, exclusief 21% btw |
Btw bedrag | 49.692,87 EUR |
Totaal gevorderd inclusief btw | 286.325,59 EUR, inclusief 21% btw |
Vastgelegd budget | 282.226,61 EUR, inclusief 21% btw |
Saldo | -4.098,98 EUR, inclusief 21% btw, inclusief 0,01 EUR afronding |
Door de wijzigingen en prijsherzieningen is er een tekort aan krediet ontstaan. Een bedrag van 3.387,58 EUR + 711,39 EUR (21% btw) = 4.098,97 EUR, inclusief 21% btw, moet vastgelegd worden om de eindstaat te kunnen betalen.
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigt en de wijziging ligt lager dan de Europese bekendmaking en blijft beperkt tot 15% of 10% voor leveringen of diensten van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017: ongeacht de wijze waarop de prijzen worden bepaald, is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen, voor zover cumulatief aan de volgende voorwaarden is voldaan:
1° hetzij door een wijzigingsbevel of elke andere eenzijdige beslissing van de aanbestedende overheid;
2° hetzij door een bijakte.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Bestek GAC_2017_00125. Herinrichting foyer cc Berchem - Bestek en procedure - Goedkeuring | college | 26 januari 2018 | 683 |
Bestek GAC_2017_00125. Herinrichting foyer cc Berchem - Gunning - Goedkeuring | college | 4 mei 2018 | 4082 |
Stedelijk bedrijfsvastgoed. Cultuur. Driekoningenstraat 126, 2600 Berchem. cc Berchem. Herinrichting foyer - Wijziging opdracht in meer en min. Aanvullende werken. Vastlegging krediet - Goedkeuring |
college | 7 september 2018 | 8046 |
Bij gunning werd een bedrag van 204.643,14 EUR, exclusief 21% btw, vastgelegd in bestelbon 4005277347.
Bij de eerste wijziging van de opdracht (jaarnummer 8046) werd een bedrag van 28.602,00 EUR, exclusief 21% btw, vastgelegd in bestelbon 4005293946.
Een bijkomende vastlegging voor een bedrag van 3.387,58 EUR, exclusief 21% btw, is nodig om de eindstaat te kunnen betalen.
Het college keurt de wijziging in meer goed voor een bedrag van 71.954,00 EUR + 15.110,34 EUR (21% btw) = 87.064,34 EUR, inclusief 21% btw.
Het college keurt de wijziging in min goed voor een bedrag van 74.276,26 EUR + 15.598,01 EUR (21% btw) = 89.874,27 EUR, inclusief 21% btw.
Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 236.632,72 EUR + 49.692,87 EUR (21% btw) = 286.325,59 EUR, inclusief 21% btw.
Het college keurt de kredietvastlegging voor de betaling van de eindstaat goed voor een bedrag van 3.387,58 EUR + 711,39 EUR (21% btw) = 4.098,97 EUR, inclusief 21% btw.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Herinrichting foyer cc Berchem De Tender bvba |
4.098,97 EUR inclusief 21% btw |
Budgetplaats: 5322000000 Budgetpositie: 221 Functiegebied: 1SBR010201P08652 Subsidie: SUB_NR Fonds: INTERN Begrotingsprogramma: 1SA050709 Budgetperiode: 1900 |
4105044334 |