Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019006316 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Katleen Linders met als contactadres Sint-Elisabethstraat 39 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Sint-Elisabethstraat 39 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 5sectie E nr. 506T26 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van een gevelschildering |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23 maart 2007: vergunning (3152#154) voor het wijzigen van gevel van een bestaande woning;
- 20 juni 2008: vergunning (3154#322) voor het wijzigen van de functie van een bestaande rijwoning met winkel op het gelijkvloers naar twee appartementen met een winkel op het gelijkvloers;
- 21 januari 2011: vergunning (20107088) voor het wijzigen van plan en functies;
- 12 april 2018: bouwovertreding (20154592) voor het wijzigen van de voorgevel.
- 14 december 2018: weigering (20182452) voor het regulariseren van het aanbrengen van een geveltekening.
Laatst vergunde toestand
- pand in gesloten bebouwing met twee bouwlagen onder hellend dak;
- meergezinswoning met twee woonentiteiten en een gelijkvloerse functie genaamd ‘winkel’;
- gevelafwerking:
- kroonlijst en nokhoogte van respectievelijk 10,35 en 14,50 m;
- het volledige perceel werd dicht gebouwd.
Bestaande toestand
- de gevel werd voorzien van een geveltekening:
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van de bestaande toestand als kunstproject;
- de gevel ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping maakt geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Commissie Street Art |
7 maart 2019 |
7 maart 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft een kunstproject over de gevel van de 1ste en 2de verdieping van het handelspand in de Sint-Elisabethstraat. Voorliggende aanvraag wijzigt de functie van het pand niet.
Hoewel het gelijkvloers geen deel uitmaakt van de aanvraag wordt opgemerkt dat de functie werd gewijzigd van een winkel naar een eetgelegenheid.
Visueel-vormelijke elementen
Gelet op de aanvraag werd advies gevraagd aan de commissie street art. Dit advies is gunstig en luidt als volgt: ‘Artistiek is dit werk zeker een meerwaarde voor de buurt. Het werk is professioneel aangebracht, zowel door het gebruik van de kleuren als het thema past het volledig in het straatbeeld. (…)
Gezien de link met de buurt (er zijn veel viswinkels in die buurt) is de piece representatief. (…)
De afbeelding kan geenszins als aanstootgevend beschouwd worden. Dit street art kunstwerk is ondertussen een icoon van de buurt geworden.
Het betreft een street art kunstwerk van hoogstaande kwaliteit, een toegevoegde waarde in deze aandachtswijk. Street art kunstwerken als dit promoten de kunstvorm an sich en kunnen een stimulans zijn voor jonge kunstenaars.’
Gelet op het voorgaande kan een afwijking op artikel 6 van de bouwcode gunstig worden geadviseerd.
De gelijkvloerse plint wordt gewijzigd door een arduinen paneel aan de rechterzijde te vervangen door een raam, een niet openmazig rolluik te voorzien, en zaakgebonden publiciteit te plaatsen in de vorm van een paneel verlicht door een lichtslang en een banner. Het bovenstaande maakt echter geen deel uit van de voorliggende aanvraag. De wijzigingen aan de winkelpui wordt bijgevolg uit de vergunning uitgesloten.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het werk veroorzaakt geen onaanvaardbare hinder voor de buurt en wordt niet als aanstootgevend beschouwd.
De stad Antwerpen neemt het werk echter niet op in de collectie kunst in de openbare ruimte, en verbindt zicht bijgevolg niet tot het onderhoud en behoud van het werk.
De aanvraag voldoet aan de actuele eisen inzake hinder en veiligheid in het algemeen en kan mits voldaan aan de opgelegde voorwaarden als gunstig worden bevonden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
De aanvrager dient zelf in te staan voor het eventuele onderhoud en behoud van het werk.
Uitsluitingen
Alle handelingen, werken en wijzigingen buiten het kunstproject.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
11 februari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
5 maart 2019 |
Start openbaar onderzoek |
5 maart 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
3 april 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
18 juni 2019 |
Verslag GOA |
27 mei 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
5 maart 2019 |
3 april 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
De aanvrager dient zelf in te staan voor het eventuele onderhoud en behoud van het werk.
Uitsluitingen
Alle handelingen, werken en wijzigingen buiten het kunstproject.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.