Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019015386 |
Gegevens van de aanvrager: |
Erdal Önder met als adres Van Kerckhovenstraat 89 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Van Kerckhovenstraat 85 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 5sectie E nr. 213H10 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
afbreken van het bestaand gebouw en bouwen van ontmoetingsruimtes aansluitend aan het bestaande gebouw aan de Van Kerckhovenstraat 87-89 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Van Kerckhovenstraat 85:
- Van Kerckhovenstraat 87-89:
Laatste vergunning
- Van Kerkhovenstraat 85:
- Van Kerckhovenstraat 87-89:
Bestaande toestand
- Van Kerckhovenstraat 85:
- Van Kerckhovenstraat 87-89:
Inhoud van de aanvraag
- afbreken van het bestaand gebouw en bouwen van ontmoetingsruimtes aansluitend aan het bestaande gebouw aan de Van Kerckhovenstraat 87-89;
- de nieuwbouw zal een onderdeel worden van het Antwerp Islamic Association en hoofdzakelijk fungeren als ontmoetingsruimte;
- in de kelder wordt een fietsenstalling voorzien die bereikbaar is via een traphelling;
- het gelijkvloers wordt ingericht als ontmoetingsruimte voor bezoekers;
- multifunctionele ruimte op de eerste verdieping wordt gebruikt ontmoetingsruimte en ruimte voor gebed tijden de vrijdag gebed en de 2 feestdagen;
- op de tweede verdieping wordt er een ontmoetingsruimte voorzien voor de dames. Deze zal gekoppeld worden aan de reeds bestaande ontmoetingsruimtes van het AIA op de tweede verdieping;
- de bouwdiepte van de nieuwbouw bedraagt 12,13 meter;
- de bouwhoogte van de nieuwbouw bedraagt 14,10 meter en wordt afgewerkt met een plat dak;
- de voorgevel wordt opgetrokken in zandgele gevelsteen uitgevoerd in blokverband;
- de andere gevels worden bepleisterd in het wit.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
5 maart 2019 |
3 april 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie |
5 maart 2019 |
19 maart 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) |
5 maart 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn |
5 maart 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
5 maart 2019 |
5 maart 2019 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
5 maart 2019 |
25 maart 2019 |
sociale dienstverlening/ ontmoeting/ levensbeschouwingen |
5 maart 2019 |
21 maart 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
5 maart 2019 |
14 maart 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften, artikel 1 zone voor wonen - (wo) en artikel 4 zone voor maatschappelijke functies - (ma1).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- artikel 1.2.1 Bouwdiepte:
volgens de plannen wordt de bestaande aanbouw uitgebreid met een extra bouwlaag en een zolderverdieping op de achterste perceelsgrens. De maximale bouwdiepte wordt vastgelegd op 5 meter afstand van de achterste perceelsgrens.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op het volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het afbreken van het volume vooraan om zo ontmoetingsruimtes te bouwen aansluitend aan de moskee aan de rechterzijde van het perceel (Van Kerckhovenstraat 87 – 89). Vanuit de dienst ondernemen en stadsmarketing is er voor de voorgestelde sloop en de nieuwbouw in het kader van gemeenschapsvoorziening geen bezwaar.
De dienst levensbeschouwingen adviseert voorliggende aanvraag ook positief.
De Antwerp Islamic Association Nour Ul Haram (AIA) heeft reeds lang aangegeven dat er bijkomende nood is aan een ontmoetingsruimte waar dat de geloofsgemeenschap naast het gebed ook socio culturele activiteiten kan organiseren. Nu worden de gebedsruimtes ook als ontmoetingsruimte gebruikt. Dit is vooral onhandig en strookt niet met de rol van een gebedsplaats.
De geplande nieuwbouw heeft niet het doel tot uitbreiding aantal bezoekers van het AIA. Deze zal gelijk blijven. Echter heeft het wel de doelstelling om de bezoeker meer ruimte te bieden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De hoofdbebouwing op het perceel heeft een bouwdiepte van 12 m over 3 bouwlagen (inclusief kelder) en een bouwdiepte van 10 m op de bovenste bouwlaag. De bouwhoogte bedraagt 14 m en sluit aan op de bouwhoogte van de rechtsgelegen moskee. De voorgevel wordt op de 1ste en 2de verdieping naar voor geschoven om zo aan te sluiten op de gevel van de linkerwoning.
Afgaande op de ingediende plannen wordt de bestaande aanbouw achteraan uitgebreid met een extra bouwlaag én zolderverdieping (berging). Echter wordt volgens artikel 1.2.1 Bouwdiepte van het geldende RUP de maximale bouwdiepte vastgelegd op 5 meter afstand van de achterste perceelsgrens.
In het voorliggende dossier werd hieromtrent onvoldoende informatie aangeleverd om de aanvraag aangaande de bestaande achterbouw correct te beoordelen en/of een afwijking toe te laten.
Bovendien bevatten de plannen onvoldoende informatie om de achterbouw na te vragen bij de dienst Geacht Vergund. Indien de aanvrager dit volume wenst te behouden dan zal een nieuw dossier ingediend worden waar voldoende informatie wordt gegeven aangaan de bestaande achterbouw. In afwachting van het eventueel indienen van dit dossier wordt alle handelingen, werken en wijzigingen achterbouw uitgesloten van vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wordt uitgevoerd in zandgeel metselwerk, net zoals de aansluitende moskee Van Kerckhovenstraat 87 – 89. Om de verdiepingen in de voorgevel visueel te scheiden werd afgewisseld tussen open en gesloten metselwerk. Op 09/11/2017 werd het project besproken op de welstandcommissie. De welstandcommissie gaf een voorwaardelijk gunstig advies. Aan deze voorwaarden werd in het voorliggende dossier voldaan. De voorgevel sluit voldoende aan op de naastgelegen moskee en de volledige gevel kan als 1 abstracte voorzetgevel behandeld worden. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan het visuele en vormelijke aspect van deze aanvraag worden aanvaard.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Inzake toegankelijkheid voldoet de aanvraag niet aan artikel 21 van de verordening toegankelijkheid. Volgens het artikel dient een verticale plateaulift een hefplateau van minstens 100 cm breed en 140 cm diept te hebben. De voorgestelde plateaulift is slechts 70 cm breed en 85 cm diep. In voorwaarde wordt opgenomen om te voldoen aan artikel 21.
Het platte dak van het hoofdvolume is groter dan 20 m² en dient daardoor voorzien te worden van een groendak. Zowel vanuit duurzaamheid als vanuit beeldkwaliteit heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie. Door hun groene karakter zijn ze aangenamer om op te kijken en verhogen ze de biodiversiteit. Omwille van deze positieve effecten is het verplicht om alle platte daken ten minste als extensief groendak aan te leggen. Het voorzien in een groendak wordt in voorwaarde opgenomen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.
De aanvraag heeft in eerste instantie niet het doel tot uitbreiding aantal bezoekers. Indien de voorziene ruimte op de eerste verdieping wel in gebruik genomen wordt als uitbreiding van de gebedsruimte, wat niet onaannemelijk is, is er ruimte voor 28 personen. Hierop wordt de norm van 0.15 parkeerplaatsen per zitplaats voor gebedsruimte toegepast. De parkeerbehoefte van deze ingebruikname is 4 (28 x 0.15/zitplaats = 4.2 à 4) De werkelijke parkeerbehoefte is 4
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. Daarenboven is het pand gelegen in een handelsstraat.
|
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 2 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte van de bestaande toestand is 2. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 2. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 4 – 2 = 2.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. ASTRID-indoorradiodekking te voorzien zoals in het bijgevoegd advies van ASTRID veiligheidscommissie;
3. het nieuwe platte dak van het hoofdvolume te voorzien van een groendak, conform artikel 38 van de bouwcode;
4. de plateaulift minstens 100 cm breed en 140 cm diep te voorzien, conform artikel 21 van de verordening toegankelijkheid.
Uitsluitingen
Alle werken, handelingen en wijzigingen aan de achterbouw.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
5 februari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
5 maart 2019 |
Start openbaar onderzoek |
13 maart 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
11 april 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
18 juni 2019 |
Verslag GOA |
28 mei 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
13 maart 2019 |
11 april 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. ASTRID-indoorradiodekking te voorzien zoals in het bijgevoegd advies van ASTRID veiligheidscommissie;
3. het nieuwe platte dak van het hoofdvolume te voorzien van een groendak, conform artikel 38 van de bouwcode;
4. de plateaulift minstens 100 cm breed en 140 cm diep te voorzien, conform artikel 21 van de verordening toegankelijkheid.
Uitsluitingen
Alle werken, handelingen en wijzigingen aan de achterbouw.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.