De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
4 april 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
19 april 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
18 juni 2019 |
Verslag GOA |
28 mei 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat geen functiewijzigingen. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is verenigbaar met de omgeving die gekenmerkt wordt door de aanwezigheid van overwegend eengezinswoningen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het voorwerp van de aanvraag wordt gesitueerd in een wijk waarin de woningen gegroepeerd zijn opgericht volgens dezelfde volumetrie van 2 bouwlagen en een zadeldak en dezelfde architecturale kenmerken, hoewel de woningen niet identiek zijn. De bouwdiepte op de verdiepingen bedraagt 9 meter.
De uitbreiding op de verdieping tot 13 meter is een inbreuk op de stedenbouwkundig uniforme volumetrie van de gegroepeerde woningen. De uitbreiding heeft bovendien negatieve gevolgen voor de privacy van de aanpalende percelen. De uitbreiding op de verdieping wordt als niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening beoordeeld.
Het koppelen van garages bij de kopwoningen achteraan op de perceelsgrens is typerend voor de het geheel van gegroepeerde woningen in de wijk. De afbraak van de bestaande garage en het vervangen hiervan door een carport aan de andere kant van het perceel is dan ook een inbreuk op de stedenbouwkundig uniforme inplanting van garages bij de gegroepeerde woningen in de wijk. Het verplaatsen van de carport zorgt voor bijkomende verharding van de tuin en door de carport dwars op het perceel in te planten, wordt de ruimte van 3 meter om met een auto in de carport te draaien in vraag gesteld. De inplanting van de carport wordt ongunstig beoordeeld.
Visueel-vormelijke elementen
Qua materiaalgebruik voor de uitbreiding aan de woning wordt gekozen voor een contrast tussen de bestaande en de nieuwe gevelmaterialen. In de aanvraag wordt aangegeven dat de uitbreiding zal op getrokken worden uit geschilderd metselwerk; er wordt echter geen uitspraak gedaan over de kleur. In de beschrijvende nota wordt aangegeven dat er geen wijzigingen van materiaalgebruik zijn ten opzichte van de vorige aanvraag; hoewel de vorige aanvraag (20183354) geen uitbreiding van de verdieping omvatte, wordt als materiaalgebruik voor de uitbreiding op het gelijkvloers vermeld dat de uitbreiding wordt opgetrokken in zichtbeton. Dit is tegenstrijdig aan de keuze voor geschilderd metselwerk in deze aanvraag. Er zijn enerzijds onvoldoende gegevens en anderzijds gegevens die elkaar tegenspreken om een uitspraak te kunnen doen over de vormgeving van de uitbreiding.
De vormgeving van de autostaanplaats als carport is niet in overeenstemming met de bestaande typologie in de wijk waar de autostaanplaatsen zijn ondergebracht in een volume opgetrokken uit metselwerk. De vormgeving van de carport wordt ongunstig beoordeeld.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van het feit dat de inplanting van de uitbreiding en de carport in strijd zijn met de goede ruimtelijke ordening.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019045102 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Mohamed Bouchouari met als contactadres Sporthalplein 101 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Moretusstraat 116 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 37sectie C nr. 433Y2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van vorige vergunning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01 januari 1959: vergunning (1006#3297) voor het bouwen van een nieuwe woning;
- 01 februari 2019: gedeeltelijk voorwaardelijk vergunning (20183354) voor het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning.
Vergunde/vergund geachte toestand
- nog niet uitgevoerde uitbreiding van eengezinswoning met uitsluiting van het garagevolume in de tuin;
- aanleg groendak in voorwaarde;
- de vergunde bouwdiepte op de benedenverdieping is 16,17 m en op de verdieping 9,0 m.
Huidige toestand
- pand in half open bebouwing met twee bouwlagen onder een mansardedak;
- de bouwdiepte op de benedenverdieping bedraagt 13,0 m aan de linkerzijde en 9,0 m aan de rechterzijde;
- de bouwdiepte op de eerste verdieping bedraagt 9,0 m.
Gewenste toestand
- carport links achteraan het perceel;
- bouwdiepte verdieping van 9 naar 13 meter;
- interne wijzigingen maar het aantal slaapkamers blijft ongewijzigd.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden bouwdiepte verdieping tot 13 meter;
- afbreken van garage rechts achteraan en bouwen carport links achteraan het perceel.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.