Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019037424 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Mohammed Arbai met als adres Commandant Weynsstraat 64 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Commandant Weynsstraat 64 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 37sectie A nr. 315X4 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 22 april 1931: toelating(1006#6386) voor het bijbouwen van een entresol en het verhogen en rechttrekken van een kamer;
- 01 januari 1938: toelating (1006#12407) voor het plaatsen van een koepel.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning opgetrokken met een hoofdvolume van twee bouwlagen onder een schuin dak;
- het gelijkvloers heeft een bouwdiepte van circa 16 meter over de ganse perceelsbreedte;
- achter het hoofdvolume is langsheen de rechter perceelsgrens op de eerste verdieping, een uitbouw vergund even diep als de gelijkvloerse bebouwing;
- deze uitbouw heeft een breedte van circa 3,50 meter en is afgewerkt met een plat dak;
- de laatst vergunde toestand geeft onvoldoende informatie over de functies van de ruimtes in het pand en de afwerking van de gevels;
- na lezing van de bouwplannen uit het archief, kan in alle redelijkheid worden aangenomen dat het hier een eengezinswoning betreft;
- de vergunde eengezinswoning heeft een brutovloeroppervlakte van circa 130 m².
Huidige toestand
- eengezinswoning opgetrokken met een hoofdvolume van twee bouwlagen onder een schuin dak;
- het gelijkvloers werd zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning beperkt uitgebreid over gelijkvloers en de eerste verdieping tot een bouwdiepte van circa 19 meter;
- dit bijkomende bouwvolume werd opgetrokken over twee bouwlagen en is intern toegankelijk op beide niveaus;
- langs de achterzijde van de woning plaatste men zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning een buitentrap;
- de bestaande gevels zijn in hoofdzaak uitgevoerd in oranje-rood gevelparement;
- de vergunde eengezinswoning heeft een bruto-oppervlakte van circa 130 m².
Gewenste toestand
- eengezinswoning met een hoofdvolume van twee bouwlagen onder een schuin dak;
- op het gelijkvloerse wenst men de indeling van de woon- en leefruimtes aan te passen;
- op de eerste verdieping wenst men het bouwvolume te vergroten door de getande uitbouw te verhogen;
- ook deze bouwlaag zal volledig intern volledig worden heringericht;
- hierdoor zal het aantal slaapkamers in de woning vermeerderen van 2 naar 3;
- uitbreiden van het schuine dak tot over de ganse bouwdiepte van het hoofdgebouw en deze inrichten als twee bijkomende zolderkamers;
- het aanbrengen van een dakkapel in het voorste- en achterste dakvlak en het nieuwe dak afwerken met zwart-grijze dakpannen;
- de trapconstructie achteraan het gebouw zal verwijderd worden;
- de vernieuwde gevels wil men afwerken met een grijze gevelbepleistering;
- de verbouwde eengezinswoning heeft na voltooiing van de werken een bruto-vloeroppervlakte van circa 161 m².
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden en intern verbouwen van een bestaande eengezinswoning om een nieuwe functionele indeling te voorzien;
- plaatsen van een dakkapel zowel in het voorste – als het achterste dakvlak;
- vermeerderen van het aantal slaapkamers in het pand van 2 naar 3;
- verwijderen van de buitentrap tegen de achtergevel van het gebouw.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
- Artikel 38 Groendaken: het vernieuwde platte dak op de uitbouw heeft een oppervlakte, groter dan 20 vierkante meter en wordt niet als groendak aangelegd. Als voorwaarde wordt opgelegd dat het vernieuwde platte dak van de uitbouw wordt aangelegd als een groendak.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarde, is de aanvraag in overeenstemming met de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat geen functiewijzigingen. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met de omgeving die gekenmerkt wordt door hoofdzakelijk eengezinswoningen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Ter hoogte van het voorwerp van de aanvraag wordt de Commandant Weynsstraat gekenmerkt door eengezinswoningen met 2 bouwlagen en een hellend dak. De hoofdgebouwen zijn op het gelijkvloers aan de achterzijde overwegend uitgebreid met een extra volume waarbij de diepte van ongeveer 19 meter kenmerkend is voor de omgeving. Ook op de verdiepingen zijn sommige hoofdgebouwen uitgebreid met een extra volume waarbij eveneens een diepte van ongeveer 19 meter voorkomt.
In de aanvraag wordt de bouwdiepte op het gelijkvloers en de verdieping wordt uitgebreid ten opzichte van de laatst vergunde toestand. Er zijn geen wijzigingen ten opzichte van de bestaande toestand.
Aangezien de percelen over diepe tuinen beschikken, in de omgeving vergelijkbare bouwdieptes voorkomen, en de uitbouw zowel op het gelijkvloers als de verdieping een hoofdzakelijk vergunde constructie betreft, wordt de voorgestelde extra bouwdiepte van 3 meter ten opzichte van de laatst vergunde toestand als verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening beoordeeld.
Door het dak te voorzien over de volledige bouwdiepte van het hoofdvolume, wordt de nok met 1 meter verhoogd ten opzichte van de bestaande en vergunde toestand. Samen met de plaatsing van de dakkappellen wordt de bruikbare ruimte onder het hellend dak hierdoor vergroot zonder het referentiebeeld van de directe omgeving te schaden.
Visueel-vormelijke elementen
Men wil de vernieuwde gevels afwerken met een grijze gevelbepleistering. In de onmiddellijke omgeving zijn echter in hoofdzaak panden aanwezig met een bakstenen gevel in rood-bruine kleur. Het toelaten van een gevelbepleistering in dit homogeen bakstenen straatbeeld, werkt beeldverstorend. Er zal als voorwaarde worden opgelegd de gevel uit te voeren in strengpers steenstrips in een rood-bruine kleur. De indeling van het bestaande schrijnwerk wordt overgenomen in het nieuwe schrijnwerk.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De geplande werken optimaliseren het wooncomfort van de bestaande woning. De bestaande niet-vergunde buitentrap wordt verwijderd. Dit betekent een verbetering naar de privacy van de aanpalende percelen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het vernieuwde platte dak van de uitbouw moet worden aangelegd als een groendak overeenkomstig artikel 38 van de bouwcode.
2. de gevel af te werken in strengpers steenstrips in een rood-bruine kleurstelling.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
29 maart 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
18 april 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
17 juni 2019 |
Verslag GOA |
28 mei 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het vernieuwde platte dak van de uitbouw moet worden aangelegd als een groendak overeenkomstig artikel 38 van de bouwcode.
2. de gevel af te werken in strengpers steenstrips in een rood-bruine kleurstelling.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.