Terug
Gepubliceerd op 11/06/2019

2019_CBS_04664 - Omgevingsvergunning - OMV_2019018766. Windmolenstraat ZN. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04664 - Omgevingsvergunning - OMV_2019018766. Windmolenstraat ZN. District Hoboken - Goedkeuring 2019_CBS_04664 - Omgevingsvergunning - OMV_2019018766. Windmolenstraat ZN. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019018766

Gegevens van de aanvrager:

de heer Saïd Kaddouri met als contactadres Kapelstraat 218 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Windmolenstraat zn te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 36sectie B nrs. 0 en 212N8

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een eengezinswoning lot 3

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12 september 1977: verkavelingsvergunning (HO/1977/V/0083) verkavelen van 3 loten.

Laatst vergunde toestand

-          Verkavelingsvergunning – lot 3.

Bestaande toestand

-          braakliggend terrein tussen 2 bestaande bebouwingen.

Inhoud van de aanvraag

-          bouwen van een eengezinswoning bestaande uit drie bouwlagen onder een plat dak;

-          de bouwhoogte bedraagt 9 meter;

-          de bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt 17 meter  en de bouwdiepte op de bovenliggende verdiepingen bedraagt 13 meter;

-          op het gelijkvloers wordt aan de straatzijde een garage ingericht;

-          verder voorziet het gelijkvloers in een living, eetplaats en een open keuken;

-          de bovenliggende twee verdiepingen worden ingedeeld als een familiekamer, 6 slaapkamers en twee badkamers;

-          op het hoogste niveau wordt een inpandig terras achterliggend bij slaapkamer 5 voorzien;

-          de gevels worden afgewerkt met een arduinen plint en zandkleurige gevelsteen;

-          het buitenschrijnwerk wordt uitgevoerd in aluminium;

-          de garage wordt afgesloten door een sectionaalpoort;

-          er wordt een regenwaterput met een inhoud van 5000 liter geplaatst. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

6 maart 2019

6 maart 2019

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

6 maart 2019

12 maart 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

6 maart 2019

12 maart 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt in de verkaveling HO/1977/V/0083, goedgekeurd op 12 september 1977, meer bepaald in lot(en) 3.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verkavelingsvergunning:

-          artikel 2.01 de bouwdiepte gemeten vanaf de voorgevelbouwlijn mag maar 13 meter bedragen. De bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt 17 meter en op de bovenliggende verdiepingen 13 meter.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 12 levendige plint:

-          Het gelijkvloers van een gebouw dat aan de openbare weg grenst, moet aan de straatzijde een verblijfs-, horeca-, kantoor- of handelsruimte bevatten met een raamopening aan de straatzijde zodat een regelmatig contact tussen de gebruiker(s) van het gebouw en de straat mogelijk is. Het gelijkvloers is ingedeeld als garage aan de straatzijde zodat men niet voldoet aan bovenstaand voorschrift.

-          Per 8 meter gevelbreedte is er maximaal 1 toegangspoort toegestaan. In gevels van minder dan 8 meter breed is derhalve geen toegangspoort toegestaan. Dit geldt voor elke gevel van het gebouw afzonderlijk. De gevel heeft een breedte van  6,91 meter waardoor er geen toegangspoort mag geplaatst worden.

  • artikel 29 fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

Bij een nieuwbouw met een woonfunctie moeten fietsstalplaatsen voorzien worden. Er zijn geen fietsenstalplaatsen opgetekend op het plan.

  • artikel 38 : groendaken – De nieuwe platte daken van meer dan 20 m2 dienen aangelegd te worden als groendak.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

 

De bouwdiepte op het gelijkvloers wijkt af van de verkavelingsvoorschriften. De maximale bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt 13 meter volgens de voorschriften. In de aanvraag bedraagt de bouwdiepte op het gelijkvloers 17 meter. Overeenkomstig artikel 4.4.1 van de VCRO kunnen, na het voeren van een openbaar onderzoek, beperkte afwijkingen op de voorschriften worden toegestaan. Gezien de aanpalende woning, Windmolenstraat 179, een bouwdiepte heeft van meer dan 17 meter en gezien het voorwerp van de aanvraag een diep perceel betreft waardoor er een ruime tuinzone overblijft, kan een afwijking van de verkavelingsvoorschriften worden toegestaan.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-          artikel 12 levendige plint:

  • Het gelijkvloers van een gebouw dat aan de openbare weg grenst, moet aan de straatzijde een verblijfs-, horeca-, kantoor- of handelsruimte bevatten met een raamopening aan de straatzijde zodat een regelmatig contact tussen de gebruiker(s) van het gebouw en de straat mogelijk is. Het gelijkvloers is aan de straatzijde is ingedeeld als garage en inkomhal zodat men niet voldoet aan bovenstaand voorschrift. De verkavelingsvoorschriften leggen de realisatie van een autostalplaats op. Indien verkavelingsvoorschriften expliciet en duidelijk zijn, gaan deze voor op de voorschriften van de bouwcode.
  • Per 8 meter gevelbreedte is er maximaal 1 toegangspoort tot een garage toegestaan. In gevels van minder dan 8 meter breed is derhalve geen toegangspoort toegestaan. Dit geldt voor elke gevel van het gebouw afzonderlijk. De gevel heeft een breedte van 6,91 meter waardoor er geen toegangspoort mag geplaatst worden. De verkavelingsvoorschriften leggen de realisatie van een autostalplaats op. Indien verkavelingsvoorschriften expliciet en duidelijk zijn, gaan deze voor op de voorschriften van de bouwcode.

-          artikel 29 fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

Bij een nieuwbouw met een woonfunctie moeten fietsstalplaatsen voorzien worden. Er zijn geen fietsenstalplaatsen opgetekend op het plan. Als voorwaarde wordt opgelegd dat er 7 fietsstalplaatsen moeten worden voorzien.

-          Artikel 38 groendaken:

Het is onduidelijk vast te stellen of de nieuwe platte daken als groendak zullen worden aangelegd. Dit zal als voorwaarde worden gekoppeld aan de vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een nieuwbouw eengezinswoning. De functie is verenigbaar met de omgeving die wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van hoofdzakelijk eengezinswoningen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen inpandig in de woning.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 1 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

Het advies Mobiliteit bevat ook het volgende over de fietsvoorzieningen:

“De woning heeft 6 slaapkamers. Bijgevolg is de fietsparkeerbehoefte 1 x (6 + 1) = 7 fietsstalplaatsen. Er wordt voor fietsen niets voorzien. Er moeten fietsparkeerplaatsen voorzien worden.”

Het advies Mobiliteit wordt bijgetreden. De gevraagde voorwaarde zal aan de vergunning worden gekoppeld.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het voorwerp van de aanvraag is in overeenstemming met de verkavelingsvoorschriften met uitzondering van de bouwdiepte van het gelijkvloers. Gezien de aanpalende woning, Windmolenstraat 179, een bouwdiepte heeft van meer dan 17 meter en gezien de percelen diepe tuinzones hebben, is de aanvraag verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde materialisatie met zandkleurige gevelsteen stemt zich af op het aanpalende lot van de verkaveling. In de omgeving van het voorwerp van de aanvraag komt overwegend baksteen voor in diverse tinten. De aanvraag is verenigbaar met de ruimtelijke context.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Deze aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst verantwoordelijk voor groen. Zij geven volgend advies:

“Op de foto's blijken er 2 bomen in de tuin te staan. Vermits er in de aanvraag geen sprake is van vellen gaan we er vanuit dat deze behouden blijven. Ze dienen tijdens de werken dan ook optimaal te worden beschermd.

De straatboom zal verwijderd moeten worden vermits er een garage voorzien wordt. Deze werken dienen afgesproken te worden met de dienst stadsontwikkeling.”

Het advies wordt bijgetreden. De gevraagde voorwaarde zal aan de vergunning worden gekoppeld als lastvoorwaarde.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      er moeten 7 fietsenstalplaatsen voorzien worden;

2.      de nieuwe platte daken groter dan 20 m2 aan te leggen als groendak overeenkomstig artikel 38 van de bouwcode;

 

Lastvoorwaarden
1. De kosten voor het rooien en opnieuw aanplanten van de straatboom, met inbegrip van de aanpassingen aan boordstenen, verharding en grondverbetering, zijn te dragen door de bouwheer;
2. De nieuwe boom dient aangeplant te worden voor de voordeur van de nieuwbouw in een plantvak met minimum afmeting 2 meter op 2 meter;
3. Boomtype en aanplantgrootte worden door de stad bepaald.



Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 februari 2019

Volledig- en ontvankelijk

6 maart 2019

Start openbaar onderzoek

14 maart 2019

Einde openbaar onderzoek

12 april 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 juni 2019

Verslag GOA

28 mei 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

14 maart 2019

12 april 2019

0

0

0

0

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      er moeten 7 fietsenstalplaatsen voorzien worden;

2.      de nieuwe platte daken groter dan 20 m2 aan te leggen als groendak overeenkomstig artikel 38 van de bouwcode;

 

Lastvoorwaarden
1. De kosten voor het rooien en opnieuw aanplanten van de straatboom, met inbegrip van de aanpassingen aan boordstenen, verharding en grondverbetering, zijn te dragen door de bouwheer;
2. De nieuwe boom dient aangeplant te worden voor de voordeur van de nieuwbouw in een plantvak met minimum afmeting 2 meter op 2 meter;
3. Boomtype en aanplantgrootte worden door de stad bepaald.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.