Terug
Gepubliceerd op 11/06/2019

2019_CBS_04703 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2018134858. Muisbroeklaan 43. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04703 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2018134858. Muisbroeklaan 43. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_04703 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2018134858. Muisbroeklaan 43. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een verzoek tot bijstelling van bijzondere milieuvoorwaarden ingediend. Het verzoek wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2018134858

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

NV CARGILL met als contactadres Muisbroeklaan 43 bus 506 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Muisbroeklaan 43 te 2030 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 16 sectie C nr. 268/2

Inrichtingsnummer:

20181106-0100 (Cargill NV)

Vergunningsplichten:

exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van het verzoek:

bijstelling bijzondere voorwaarden: lozingsnorm kobalt

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Stedenbouwkundige voorgeschiedenis

Op 11 februari 1991 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HV/1990/B/18/76971-90/624) voor een waterzuiveringsstation.

 

Voorgeschiedenis milieu

Op 8 december 2005 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen een milieuvergunning voor het verder exploiteren en veranderen van een bedrijf voor de productie van plantaardige oliën, voor een termijn verstrijkend op 8 december 2025. Nadien werden nog diverse vergunningen verleend voor veranderingen.

 

Inhoud van de aanvraag

Cargill wenst een bijstelling van de bijzondere milieuvoorwaarden voor wat de lozing van kobalt betreft.

 

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden uit vergunning of meldingsakte

In artikel 3 §3 van de milieuvergunning dd. 08/12/2005 (ref. MLAV1/0500000204/ES) werden bijzondere voorwaarden opgenomen m.b.t. de lozing van bedrijfsafvalwater.

NV Cargill Antwerpen wenst, in aanvulling op deze bijzondere lozingsvoorwaarden, voor de parameter totaal kobalt een bijzondere lozingsnorm toe te voegen aan haar vergunning en dit volgens artikel 4.2.3.1.3° van VLAREM II.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Havenbedrijf Antwerpen - milieu

29 april 2019

/

 stilzwijgend gunstig

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond het goed is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden de bestemmingsvoorschriften Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Kanaaldok B1 – Gebied voor waterweginfrastructuur. Op circa 340 meter ten zuiden van het goed loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag aangezien deze enkel IIOA betreft.

 

Toegankelijkheid: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag aangezien deze enkel IIOA betreft.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Het voorwerp van de aanvraag betreft de bijstelling van een bijzondere voorwaarde uit de bestaande milieuvergunning. De inrichting is vanuit stedenbouwkundig oogpunt hoofdzakelijk vergund of vergund geacht. Er lijken geen stedenbouwkundige handelingen gepaard te gaan met de aanvraag.

De aanvraag is verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

Cargill produceert plantaardige olie uit koolzaad en zonnebloempitten. In de crushafdeling worden zaden gescheiden tot ruwe olie en meel. In de raffinaderij wordt de ruwe olie vervolgens gezuiverd tot olie die geschikt is voor menselijke consumptie.

Op verschillende plaatsen in het productieproces ontstaat er bedrijfsafvalwater. Men is vergund voor het lozen van 1.000.000 m³ bedrijfsafvalwater per jaar. De voornaamste bijdrage aan het debiet is terug te leiden tot de open koeling van het diep-vacuümsysteem van de raffinage.

Het bedrijfsafvalwater wordt op de site gezuiverd door middel van een biologische afvalwaterzuiveringsinstallatie alvorens het geloosd wordt in het kanaaldok B1. De biologische zuivering bestaat uit een actief slibsysteem in drie in serie geplaatste bekkens. Alvorens het te zuiveren water in het eerste bekken komt, passeert het water bezinkingsputten die dienst doen als vetvanger en wordt de pH, indien nodig, gecorrigeerd door middel van een kalkdosering.

In maart 2018 werd bij een controle van de afdeling Handhaving van het departement Omgeving vastgesteld dat de concentratie kobalt in het gezuiverde afvalwater 14 µg/l bedroeg, terwijl het indelingscriterium slechts 0,6 µg/l bedraagt. Er werd onmiddellijk gestopt met het toedienen van deze micronutriëntenmix aan de waterzuivering omdat deze kobaltsporen bevat die niet volledig werden verwijderd via het slib.

Sindsdien werden diverse staalnames uitgevoerd. Het dossier bevat een negental analyseresultaten waarbij de concentratie van kobalt schommelt tussen 0,8 en 1,9 µg/l. Er wordt een lozingsnorm van 3 µg/l aangevraagd aangezien de slibkwaliteit toch regelmatig geoptimaliseerd dient te worden door middel van een dosering van micronutriënten, waaronder kobalt, om te allen tijde aan de lozingsnorm voor zwevende en bezinkbare stoffen te kunnen voldoen. De dosering van kobalt is rechtstreeks afhankelijk van de vuilvracht van het influent die van dag tot dag schommelt waardoor in sommige gevallen een lichte overdosering van nutriëntenmix kan gebeuren en de restaanwezigheid in het effluent dus varieert. De nutriëntenmix die momenteel gebruikt wordt, bevat al een lagere concentratie kobalt dan de mix die tot begin 2018 gebruikt werd (50.000 µg/l Co versus 300.000 µg/l Co).

Verder wordt in het dossier ook gewezen op de aanwezigheid van kobalt in zowel het dokwater als het leidingwater dat aangewend wordt op het bedrijf. Ook de hulpstoffen fosforzuur (1.000 µg/l Co) en ijzerchloride (9.000 µg/l Co) blijken kobalt te bevatten. Deze producten zijn volgens de exploitant noodzakelijk voor de bedrijfsvoering en kunnen niet op een economische manier kobaltvrij aangekocht worden.

Het indelingscriterium van kobalt bedraagt 0,6 µg/l. Men vraagt om het delta-principe te hanteren waarbij er wordt rekening gehouden met de aanwezigheid van kobalt in het opgenomen oppervlaktewater. Kobalt wordt niet beschouwd als een prioritair (gevaarlijke) stof. De gevraagde lozingsnorm (3 µg/l) komt overeen met vijf maal het indelingscriterium. De gevraagde lozingsnorm kan toegestaan worden.

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.

 

Geadviseerde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden uit vergunning of meldingsakte

Bij te stellen voorwaarde:

Een lozingsnorm van 3 µg/l voor kobalt.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

23 april 2019

Start openbaar onderzoek

30 april 2019

Einde openbaar onderzoek

29 mei 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

12 juni 2019

 

Onderzoek

Het verzoek werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

30 april 2019

29 mei 2019

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op het verzoek.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/V Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.