Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019038762 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Ahmad Bouzid met als adres Carnotstraat 144 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Carnotstraat 144 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 8sectie H nr. 1070B |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van de voorgevel en verbouwing van een winkelwoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 30/04/1998 reclamevergunning (410#1219) voor neon-letters op de voorgevel (thans verwijderd);
- 18/5/1962: vergunning (18#43917) winkelpuiverbouwing.
Vergunde/vergund geachte toestand
- winkelwoning van 2 bouwlagen onder een half schilddak in gesloten bebouwing, zonder reclamepaneel ter hoogte van de zolderverdieping;
- de gelijkvloerse bouwdiepte bedraagt 15,20 meter;
- achteraan het perceel bevindt zich een klein magazijn.
Huidige toestand
- winkelwoning van 2 bouwlagen onder een half schilddak in gesloten bebouwing met reclamepaneel ter hoogte van de zolderverdieping;
- de daklaag loopt schuin af naar de kroonlijst, zoals correct getekend op de snede maar niet op het grondplan van de dakverdieping;
- volgens de plannen bedraagt de gelijkvloerse bouwdiepte 15,20 meter (dit komt niet overeen met de gekende luchtfoto’s voor dit gebouw, de bouwdiepte is in werkelijkheid groter)
- de open koer is volledig verhard, het magazijn achteraan is afgebroken;
- volgens de plannen gebeurde een kleine uitbreiding aan de achtergevel van 2,20 meter op 1,60 meter;
- aangepaste traphal met nieuwe trap en aparte toegang voor de woning;
- gewijzigde gelijkvloerse winkelpui.
Gewenste toestand
- winkelwoning van 2 bouwlagen onder een half schilddak in gesloten bebouwing;
- regularisatie van de huidige toestand;
- zaakgebonden reclamepaneel op de voorgevel boven de gelijkvloerse raampartij.
Inhoud van de aanvraag
- het gelijkvloers werd voorzien van een nieuwe gevelindeling met naast de winkelruimte een aparte ingang met een nieuwe trap naar de bovengelegen woning;
- links achteraan werd een klein, gelijkvloers volume toegevoegd en ingericht als keuken bij de private eetruimte;
- de woning op de 1ste verdieping met 1 slaapkamer en de zolderruimte blijven ongewijzigd;
- de voorgevel bestaat uit een witte bepleistering met buitenschrijnwerk in wit pvc;
- plaatsing van een zaakgebonden reclamepaneel boven de winkelpui;
- het reclamepaneel ter hoogte van de zolderverdieping maakt geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
15 april 2019 |
24 april 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
15 april 2019 |
26 april 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
- Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande eengezinswoning, inclusief de gelijkvloerse winkel, wordt behouden en is functioneel inpasbaar in de hoofdzakelijke woonomgeving. Geen vergunning wordt verleend voor het opdelen van de woning, de winkel blijft deel van de woning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Volgens de aanvraag zijn de volume-aanpassingen beperkt tot een kleine gelijkvloerse keukenuitbouw van ongeveer 4 m². Er is geen bezwaar tegen deze uitbreiding. De plannen bij deze aanvraag lijken echter niet overeen te komen met de bouwdiepte zoals zichtbaar op luchtfoto’s van het perceel. De werkelijke bouwdiepte lijkt dieper te zijn dan op de aangevraagde plannen. Indien dit het geval is, is een nieuwe aanvraag noodzakelijk om de bouwdiepte te kunnen regulariseren.
Met betrekking tot de open buitenruimte wordt gewezen op artikel 27 van de bouwcode dat oplegt om de tuin maximaal groen en onverhard te houden. Verhardingen in de tuin zijn volgens dit artikel beperkt tot 20 m².
Visueel-vormelijke elementen
Er is geen bezwaar tegen de visuele inpassing van de aangepaste voorgevel. De nieuwe winkelvitrine past voldoende in de omgeving. Boven de winkelvitrine kan een zaakgebonden reclamepaneel geplaatst worden met de afmetingen zoals aangevraagd. Dit mag niet uitgevoerd worden als lichtbak omdat dit strijdig is met artikel 33 van de bouwcode. Daarom wordt een uitdrukkelijke voorwaarde opgenomen bij deze vergunning om het paneel uit te voeren volgens de bouwcode.
Geen vergunning wordt verleend voor het grote reclamepaneel op het dak. Zoals mede in het advies van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer wordt aangehaald, is dit reclamepaneel momenteel niet vergund en kan dit niet zomaar behouden blijven.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits te voldoen aan de voorwaarden, voldoet de aangepaste binneninrichting en gevelindeling aan de hedendaagse eisen inzake gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de bijgevoegde algemene en bijzondere voorwaarden uit het advies van het agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven;
3. de zaakgebonden reclame op de gelijkvloerse voorgevel uit te voeren conform de bepalingen van artikel 33 van de bouwcode;
4. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
1. geen vergunning wordt verleend voor werken aan de gelijkvloerse achterbouw. Een nieuwe aanvraag moet ingediend worden als de werkelijke bouwdiepte afwijkt van de plannen;
2. geen vergunning wordt verleend voor het reclamebord op het dak.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
22 maart 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
15 april 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
14 juni 2019 |
Verslag GOA |
29 mei 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de bijgevoegde algemene en bijzondere voorwaarden uit het advies van het agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven;
3. de zaakgebonden reclame op de gelijkvloerse voorgevel uit te voeren conform de bepalingen van artikel 33 van de bouwcode;
4. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
1. geen vergunning wordt verleend voor werken aan de gelijkvloerse achterbouw. Een nieuwe aanvraag moet ingediend worden als de werkelijke bouwdiepte afwijkt van de plannen;
2. geen vergunning wordt verleend voor het reclamebord op het dak.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.