Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019017041 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Bernard Albert M Van Milders met als adres Luchthavenlei 1 te 2100 Deurne (Antwerpen) en NV FLYING SERVICE met als adres Luchthavenlei 1 bus 18 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Luchthavenlei 1 te 2100 Deurne-Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 32sectie B nrs. 732F en 732B |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
uitbreiden van een deels overdekt parkeerterrein |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09 mei 2008: vergunning(3184#689) voor het bijbouwen van een overdekte fietsen- en autostalling;
- deze aanvraag is een vervolg op de lopende omgevingsvergunning van het project Flyinggroup (OMV_2018144977). Door de groei van het bedrijf wordt niet enkel het kantoorgebouw vernieuwd, maar dient ook de capaciteit aan parkeerplaatsen herbekeken te worden.
Vergunde/vergund geachte toestand
- een gedeeltelijk overdekt parkeerterrein voor 67 personenwagens;
- een overdekte fietsenstalling;
- het parkeerterrein is vergund met een asfaltverharding en afgesloten door middel van een omheining.
Huidige toestand
- een gedeeltelijk overdekt parkeerterrein voor 65 personenwagens;
- een overdekte fietsenstalling;
- het parkeerterrein is uitgevoerd met een asfaltverharding en afgesloten door middel van een omheining.
Gewenste toestand
- uitbreiden van het bestaande parkeerterrein tot 75 autostaanplaatsen, door middel van het verharden van de naastgelegen groenzone;
- binnen dit parkeerterrein zullen 5 autostaanplaatsen voor mindervalide personen worden gerealiseerd;
- het nieuwe parkeerterrein zal men omsluiten door middel van een nieuwe paal en draad afsluiting
Inhoud van de aanvraag
- vellen van 5 bomen;
- uitbreiden van een bestaand parkeerterrein.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
12 april 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos |
12 april 2019 |
18 april 2019 |
Ongunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
12 april 2019 |
15 april 2019 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
12 april 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
12 april 2019 |
18 april 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: luchthavengebied.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet in het beperkt kappen van een aantal bomen en de uitbreiding van een bestaande parking bij een bedrijf op de site van de luchthaven. De aanvraag is gelegen binnen de contour van het luchthavengebied conform het gewestelijk RUP afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen deelplan 7. De functie van parking is aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De aanvraag betreft de uitbreiding van een deels overdekt parkeerterrein. Deze aanvraag is een vervolg van het dossier OMV_2018144977 van het project Flyinggroup. Door de groei van het bedrijf wordt niet enkel het kantoorgebouw vernieuwd, maar wordt de capaciteit aan parkeerplaatsen herbekeken. De bouw van het nieuwe kantoorgebouw is geen uitbreiding of functiewijziging. De parkeerparagraaf op dossier OMV_2018144977 was niet van toepassing. Ook in dit dossier is er enkel een uitbreiding van de parking met 10 extra plaatsen. De parkeerparagraaf is niet van toepassing.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De bestaande parking van Flyinggroup wordt uitgebreid met ongeveer 253,8 m² waar 10 extra parkeerplaatsen worden voorzien (10 bestaande toestand -20 gewenste toestand = 10 extra parkeerplaatsen) op een met bomen begroeid perceel. De herindeling van de bestaande parking betreft een efficiënter en zorgvuldig ruimtegebruik met een logische opbouw. De gewenste parking op zich kan inzake ruimtegebruik aanvaard worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag tot het vellen van bomen op de plaats van de gewenste parkeerplaatsen kan gebeuren als ontbossing met oog op handelingen van algemeen belang (art. 2,9° infrastructuur voor luchtverkeer in het Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, § 2, en artikel 4.7.1, § 2, tweede lid, van de VCRO). Daardoor dient er geen ontheffing van het ontbossingsverbod aangevraagd te worden. Echter is er in voorliggende aanvraag geen sluitend boscompensatievoorstel toegevoegd, waardoor de aanvraag volgens het Agentschap Natuur & Bos als onvolledig dient beschouwd te worden. Het advies van het Agentschap Natuur & Bos wordt deels gevolgd. Voorliggende aanvraag wordt als ongunstig geadviseerd wegens het ontbreken van een boscompensatievoorstel. Een boscompensatievoorstel is noodzakelijk.
Verder is de aanvraag strijdig met artikel 29 van de verordening toegankelijkheid. Volgens het artikel dient een aangepaste parkeerplaats een breedte te hebben van 3,50m. De parking wordt voorzien van 5 aangepaste parkeerplaatsen die slechts 3 m breed zijn. De breedte van de aangepaste parkeerplaatsen dient aangepast te worden.
De groendienst geeft een voorwaardelijk gunstig advies onder volgende voorwaarden:
- de te behouden bomen dienen beschermd te worden tijdens de werken, dwz dat ze door hekwerk worden afgeschermd om materiaalopslag in de wortelzone (verdichting van de bodem) en afbraak van takken in de kruin te vermijden;
- voor het plaatsen van het nieuwe hekwerk in de wortelzone van de te behouden bomen, wordt de fundering van de palen tussen de bestaande hoofdwortels geplaatst. Hiervoor worden geen hoofdwortels verwijderd;
- Ook voor het plaatsen van de (onder)fundering van de waterdoorlatende verharding worden er zo weinig mogelijk wortels van de te behouden bomen verwijderd.
- indien mogelijk worden er 1 of 2 bomen van 1e categorie aangeplant naast de te behouden bomen ter compensatie van de te rooien bomen.
De groendienst stelt enkele voorwaarden bij een te behouden boom en bij het aanplanten van een nieuwe boom die in acht genomen moeten worden. Deze voorwaarden worden in een voorwaardelijk gunstige vergunning vervat.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van een ongunstig advies van het Agentschap Natuur en Bos (direct werkende norm).
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
15 maart 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
12 april 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
11 juni 2019 |
Verslag GOA |
21 mei 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.