Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: |
OMV_2019018114 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV PR PROXIMUS met als adres Koning AlbertII laan 27 te 1030 Schaarbeek |
Ligging van het project: |
Lamorinièrestraat 159 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 6sectie F nr. 1317M12 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
plaatsen van een antennemast op het dak van een gebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26 oktober 2001: vergunning (86#10233) voor het oprichten van een zendcel voor het GSM-netwerk;
Vergunde/vergund geachte toestand
- appartementsgebouw;
- kroonlijsthoogte van ongeveer 24m;
- maximale hoogte zendmast 28,50m.
Huidige toestand
- appartementsgebouw;
- kroonlijsthoogte van ongeveer 24m;
- maximale hoogte zendmast ongeveer 30,35m.
Gewenste toestand
- maximale hoogte zendmast ongeveer 29,50m;
- verplaatsen van de antennes aan de rand van het gebouw samen met 2 technische kasten;
- verkleinen van een werkplatform met leuning;
- verwijderen antennes die tegen technische cabine geplaatst zijn.
Inhoud van de aanvraag
- bestaand technisch platform in te korten met +/-1,50m vanaf de linker zijgevel;
- bestaande antennebuizen en antennes te verwijderen;
- plaatsen van een nieuwe mast met antennes op stalen ligger vooraan met een bovendakse hoogte van 5,50 meter;
- plaatsen van een nieuwe mast met antennes op ligger achteraan, met een radiotransparante schouw rond de mast (afwerking gelijkaardig aan de achtergevel), met een hoogte van 3 meter;
- plaatsen van technisch bijbehoren bij de zendinstallatie en verplaatsen van de technische kasten.
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het hoofdgebouw in de Lamorinièrestraat 159-161 is reeds aanzienlijk hoger dan de kenmerkende bebouwing in de straat. De uitzonderlijk diepe achterbouw in het bijzonder, is door de hoogte van 24 meter afwijkend van het omliggende referentiebeeld in de straat. Het plaatsen van een zendmast (mast 2) bovenop deze achterbouw zorgt voor een verdere verhoging van dit reeds afwijkende gebouw en is daarom strijdig met artikel 10 van de bouwcode.
Dit gebouw heeft een hoge zichtbaarheid in het achterliggende binnengebied, dat ingericht is met meerdere woon- en werkplaatsen en bijhorend publiek gebruik. De plaatsing van de achterste zendmast veroorzaakt daarom visuele hinder.
Gelet op de maatschappelijke noodzaak, de technische beperkingen, de voorgestelde inplanting onder 45° van de gevelvlakken en de afwerking als neutrale schouw, kan echter in alle redelijkheid een afwijking toegekend worden met behulp van artikel 3.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De voorgestelde zendmast 1 en bijhorende technische kasten op het dak aan de straatzijde bevinden zich min of meer onder 45° van alle gevelvlakken en leiden tot een verbetering van de inplanting ten opzichte van de bestaande vergunde elementen. De nieuwe plaatsing heeft minder ruimtelijke en visuele impact op de omgeving en is daarom stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Zoals hoger beschreven kan ook de plaatsing van zendmast 2 op de achterbouw gemotiveerd worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
15 april 2019 |
Start openbaar onderzoek |
25 april 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
24 mei 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste adviesdatum |
4 juni 2019 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
25 april 2019 |
24 mei 2019 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
1. Gezondheidsrisico:de aanwonende bezwaarindiener vermoedt dat de bestaande antennes hebben geleid of bijgedragen aan de vastgestelde ziekte kanker bij een van diens familieleden. Hij is sterk tegen enige bestendiging van de antennes op deze locatie;
Beoordeling: Door de aanvrager wordt voldoende overtuigend aangetoond dat de aangepaste inrichting van de zendmasten tegemoet komt aan verhoogde gezondheidseisen voor zulke inrichtingen. Het bezwaar is ongegrond.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |