Als opdrachtgever dient AG VESPA om juridische redenen zijn verantwoordelijkheid te nemen en alle formele stappen te volgen. Gelet het uitblijven van een antwoord op het gevraagde herstelplan en een gedragen oplossing door de opdrachtnemer is AG VESPA genoodzaakt om een kennisgeving van beëindiging onder de directe overeenkomst uit te sturen.
Een kennisgeving van beëindiging kan zowel de beëindiging van de DBFM-overeenkomst beogen, als het nemen van maatregelen van ambtswege. De complexiteit van de contractuele structuur rond de opdrachtnemer en de vrees dat minder verregaande maatregelen niet tot een oplossing zullen leiden, noopt tot de conclusie dat in de kennisgeving van beëindiging op nuttige wijze minstens de beëindiging van de DBFM-overeenkomst aangekondigd wordt.
Door een kennisgeving van beëindiging doet AG VESPA beroep op het laatste escalatiemechanisme alvorens tot daadwerkelijke beëindiging van de overeenkomst te kunnen overgaan. Hierdoor worden zowel de opdrachtnemer als de financiers, die mogelijkheden tot herstructurering hebben, maximaal voor hun verantwoordelijkheden geplaatst. Zij moeten nu het project terug vlot trekken.
AG VESPA dient conform artikel 10.5 van de samenwerkingsovereenkomst met de Lokale Politie Antwerpen (nu Politiezone Antwerpen) en de stad Antwerpen te overleggen vooraleer tot beëindiging wordt overgegaan gelet op het feit dat de Politiezone Antwerpen finaal begunstigde is van het mastergebouw. De stad Antwerpen dient het instellen van een kennisgeving van beëindiging onder de directe overeenkomst eveneens goed te keuren. Zodra deze goedkeuring wordt verleend kan AG VESPA, na goedkeuring door haar raad van bestuur, met onmiddellijke ingang besluiten een kennisgeving van beëindiging uit te sturen, alsook een kennisgeving van ambtshalve maatregelen (zoals de beëindiging) onder de DBFM-overeenkomst.
Een kennisgeving van beëindiging behelst, in dit geval, een intentie om tot beëindiging van de DBFMovereenkomst over te gaan doch heeft nog geen onmiddellijke beëindiging als gevolg. De security agent zal namens de financiers nog eerst de mogelijkheid krijgen om een herstructurering voor te stellen of de SPV Post X LPA nv over te nemen. Bovendien kan AG VESPA zo’n kennisgeving steeds intrekken als daartoe redenen bestaan.
Het tijdstip waarop AG VESPA zal kunnen overgaan tot maatregelen van ambtswege, onder de vorm van voortijdige beëindiging van de DBFM-overeenkomst is niet eenduidig te bepalen aangezien dit afhankelijk is van factoren waarop AG VESPA geen vat heeft (zoals de mogelijkheid van Post X LPA om de kennisgeving van beëindiging te betwisten, vervolgstappen van de financiers, enzovoort).
De eventuele beslissing om over te gaan tot een effectieve voortijdige beëindiging van de overeenkomst dient conform artikel 10.5 van de samenwerkingsovereenkomst eerst ter goedkeuring aan de stad Antwerpen voorgelegd te worden.
Artikelen 2, 3 en 5 van de Doorbetalingsverbintenis.
Artikelen 9.1.9, 10.1 (d) en 10.5 van de Samenwerkingsovereenkomst.
Op 14 november 2017 heeft Post X LPA nv, als opdrachtnemer, met AG VESPA, de stad Antwerpen/Lokale Politie Antwerpen (nu Politiezone Antwerpen) een DBFM-overeenkomst gesloten met betrekking tot de realisatie van het mastergebouw van de lokale politie van Antwerpen (de “DBFM-overeenkomst”). Op grond van deze DBFM-overeenkomst, verbindt Post X LPA nv zich tot het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud van het mastergebouw.
In de loop van de uitvoering van de overeenkomst heeft AG VESPA verschillende processen-verbaal gestuurd met betrekking tot verschillende tekortkomingen door de opdrachtnemer aan zijn verplichtingen onder de DBFM-overeenkomst. De tekortkomingen hebben samengevat te maken met een gebrek aan projectbeheersing in hoofde van de opdrachtnemer. Eén van die tekortkomingen is het uitblijven van een uitvoeringsontwerp technieken en dus een gecoördineerd uitvoeringsontwerp.
Post X LPA nv slaagt er, ondanks meerdere ingebrekestellingen door AG VESPA, niet in om de tekortkomingen te herstellen. De opdrachtnemer heeft de gelegenheid gehad zijn verweermiddelen te doen gelden.
AG VESPA en de stad Antwerpen moeten vaststellen dat een duurzame oplossing voor het gebrek aan projectbeheersing uitblijft. Dit is mede het gevolg van het geschil tussen Post X LPA nv en diens EPC-onderaannemer Besix nv. De negatieve impact van dit geschil op het DBFM-project mastergebouw Lokale Politie Antwerpen is groot.
Op dit ogenblik hebben noch AG VESPA, noch de stad Antwerpen aanwijzingen dat er een duurzaam herstel in de relatie tussen de twee actoren komt.
AG VESPA stelt vast dat het aantal processen-verbaal houdende vaststelling van tekortkomingen van Post X LPA nv blijft toenemen ondanks oplopende bouwkortingen. Verder loopt de vertraging in de realisatie van de bouw op.
De kennisgeving van beëindiging heeft geen direct financieel gevolg.
Indien effectief de DBFM-overeenkomst door AG VESPA voortijdig beëindigd wordt, zal AG VESPA een beëindigingsvergoeding dienen te betalen aan Post X LPA nv voor het reeds geleverde werk (doch gepenaliseerd) (Bijlage 9, Deel 1 van de DBFM-overeenkomst).
Het college neemt kennis van het voornemen en de motieven van AG VESPA om over te gaan tot het nemen van ambtshalve maatregelen onder de DBFM-overeenkomst mastergebouw LPA ten aanzien van de opdrachtnemer en tot het uitsturen van een kennisgeving van beëindiging onder de directe overeenkomst tussen AG VESPA, POST X LPA nv en de financiers van het project.
Het college onderschrijft die intentie op grond van de bovenstaande motieven en geeft de goedkeuring aan AG VESPA om, onder voorbehoud van goedkeuring door haar raad van bestuur, tot die stappen over te gaan.