Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip ‘dagelijks bestuur’.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
In toepassing van artikel 89, §1, eerste lid, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht lager ligt dan het in dit artikel vastgelegd bedrag van 750.000 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde) voor de opdrachten voor sociale en andere specifieke diensten opgesomd in bijlage III.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
Antwerpen is een superdiverse stad – niet alleen wat origine betreft (met inwoners van 177 verschillende nationaliteiten), maar ook qua leeftijd, geslacht, geaardheid, levensbeschouwing, al dan niet hebben van een beperking, …
Het is dan ook cruciaal dat de superdiversiteit in Antwerpen maximaal ingezet kan worden. Discriminatie op de arbeidsmarkt en de werkvloer omwille van leeftijd, geslacht, origine, beperking, geaardheid, … is niet alleen onaanvaardbaar, het zou ook een gemiste kans betekenen als dit niet wordt omgezet in een verhoogde werkzaamheidsgraad van de Antwerpse bevolking. Om het in de stad aanwezige arbeidsmarktpotentieel maximaal aan te boren, en het potentieel om sociale mobiliteit te realiseren in de Antwerpse bevolking maximaal te benutten, is het vermijden van discriminatie op de arbeidsmarkt dan ook een must.
Discriminatie op de huurmarkt hypothekeert ook de kans om een succesvolle wooncarrière uit te bouwen. Het belemmert de zoektocht van potentiële huurders in een vrije huurmarkt. Verhuurders benutten niet het volledige aanbod aan potentiële huurders, waardoor ze mogelijk geen geschikte kandidaat voor een bepaalde woning vinden.
Het doel van deze opdracht is het objectief in kaart brengen en kwantificeren van discriminatie, via praktijktesten, om inzicht te krijgen op het precieze aandeel van discriminerende en niet-dsicriminerende verhuurders en werkgevers, als basis voor een gericht non-discriminatiebeleid.
De stedelijke bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening wenst hiervoor een meerjarenovereenkomst af te sluiten.
De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om deze opdracht in de markt te plaatsen via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking GAC_2019_00829.
Het college keurt bestek GAC_2019_00829 voor het afsluiten van een meerjarenovereenkomst voor het uitvoeren van praktijktesten discriminatie op de professionele huurmarkt en de arbeidsmarkt goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Meerjarenovereenkomst voor het uitvoeren van praktijktesten discriminatie op de professionele huurmarkt en de arbeidsmarkt
|
- |
budgetplaats: 5403505000 |
met orderbons |
- |
budgetplaats: 5403505000 |
met orderbons |