Op 7 januari 2019 vond de installatie van het nieuwe gemeentebestuur plaats. Het auditcomité moet hierdoor opnieuw worden samengesteld.
Op 5 juli 2019 werd door het college een principebeslissing (jaarnummer 5647) genomen waarin de oprichting en samenstelling van een auditcomité voor de groep stad Antwerpen principieel werd goedgekeurd.
De oprichting en samenstelling van een auditcomité voor groep stad Antwerpen kadert in de uitwerking van het organisatiebeheersingssysteem en meer bepaald in de uitwerking van het organisatiemodel van de interne auditfunctie binnen de groep stad Antwerpen.
Het auditcomité heeft een belangrijke rol in de governance van de groep stad Antwerpen door:
Voor de bepaling van het audituniversum van het auditcomité wordt verwezen naar het organogram van de groep stad Antwerpen dat jaarlijks in het kader van de beleids- en beheerscyclus met het meerjarenplan of de wijziging ervan door de gemeenteraad wordt goedgekeurd.
Onder het audituniversum van de groep stad Antwerpen vallen: de stad, OCMW en de extern verzelfstandigde entiteiten verbonden aan de stad. Al deze entiteiten worden opgenomen in de auditplanning. Het Havenbedrijf Antwerpen en de ziekenhuisvereniging ZNA vallen buiten de scope.
Specifiek voor de welzijnsvereniging Zorgbedrijf Antwerpen en Beschut Wonen kan Interne Audit op ad hoc wijze auditopdrachten uitvoeren en hierover rapporteren aan het auditcomité van de groep stad Antwerpen. De ad hoc opdrachten betreffen specifieke onderwerpen in het verlengde van de besteding van de middelen of de financiering die deze entiteiten ontvangen van de stad en/of het OCMW.
Ook wat betreft de Lokale Politie Antwerpen en de Brandweer Zone Antwerpen kunnen afspraken metbetrekking tot ad hoc opdrachten gemaakt worden.
Tot op heden hebben stad, OCMW, AG Stedelijk Onderwijs en Zorgbedrijf Antwerpen een eigen auditcomité.
De overige verzelfstandigde entiteiten hebben geen auditcomité. Ook de Lokale Politie Antwerpen en de Brandweer Zone Antwerpen hebben geen auditcomité.
In het voorgestelde kader worden de auditcomité’s van stad, OCMW en AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen samengevoegd tot het auditcomité van de groep stad Antwerpen.
Het auditcomité van Zorgbedrijf Antwerpen blijft behouden. Ook de auditcomité's van het Havenbedrijf Antwerpen en de ziekenhuisvereniging ZNA, die buiten de scope vallen, blijven verder bestaan.
De voordelen van een geïntegreerde aansturing door een auditcomité van de groep stad Antwerpen zijn:
De werking van een groepsbreed auditcomité respecteert de autonome operationele aansturing van de verzelfstandigde entiteiten.
De directeur Interne Audit en de (bedrijfs) directeurs rapporteren op regelmatige basis over de auditwerkzaamheden aan de bevoegde organen van de verzelfstandigde entiteiten.
Er wordt voorgesteld het auditcomité van de groep stad Antwerpen als volgt samen te stellen:
Leden met stemrecht:
De burgemeester wordt aangeduid als voorzitter.
Uitgenodigd, maar leden zonder stemrecht:
Nadere bepalingen voor de werking van het auditcomité groep stad Antwerpen zullen vastgelegd worden in een auditcharter.
De externe leden hebben de nodige ervaring in de werking van auditcomités in grote organisaties, in audit, interne controle, risico-en organisatiebeheersing en in deugdelijk bestuur.
De vergoeding voor de externe leden per zitting is gelijkgesteld aan het presentiegeld dat wordt toegekend aan de raadsleden voor de vergaderingen van de raadscommissies.
Aan de directeur interne audit werd opdracht gegeven om:
Conform de principebeslissing van 5 juli 2019 (jaarnummer 5647) worden de volgende kandidaten voorgesteld als lid van het auditcomité van de groep stad Antwerpen:
Ook (bedrijfs)directeurs van de extern verzelfstandigde entiteiten kunnen worden uitgenodigd als lid zonder stemrecht voor onderwerpen die op de agenda staan en die betrekking hebben op hun entiteiten.
De selectie van de externe leden is gebaseerd op hun ervaring en competenties, zoals blijkt uit hun curriculum vitae:
De artikels 41-7° en 78-8° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 betreffen het goedkeuren van het organisatiebeheersingssysteem.
De artikels 218 en 219 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepalen de wijze waarop de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn de organisatiebeheersing organiseren en door wie het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld.
Artikel 224 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat lokale besturen zelf een interne audit kunnen organiseren.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, sp.a, Vlaams Belang, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf.
Stemden nee: Groen en PVDA.
Hebben zich onthouden: CD&V.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de volgende samenstelling van het auditcomité goed:
Ook (bedrijfs)directeurs van de extern verzelfstandigde entiteiten kunnen worden uitgenodigd als lid zonder stemrecht voor onderwerpen die op de agenda staan en die betrekking hebben op hun entiteiten.