Terug
Gepubliceerd op 03/06/2019

2019_CBS_04579 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Flying Pig - 21 juni 2019 - Gedempte Zuiderdokken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 29/05/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04579 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Flying Pig - 21 juni 2019 - Gedempte Zuiderdokken - Goedkeuring 2019_CBS_04579 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Flying Pig - 21 juni 2019 - Gedempte Zuiderdokken - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich voornamelijk tot alle Antwerpenaren. Het is een evenement waar een divers doelpubliek samenkomt.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 6 (winstgevend).

Voor het vrijhouden van parkeerplaatsen wordt er conform het retributiereglement vrijhouden parkeerplaatsen door tijdelijk parkeerverbod goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 april 2017 (jaarnummer 210) een forfaitair bedrag aangerekend. Voor Flying Pig worden er voor één dag een aantal parkeerplaatsen vrijgehouden, waardoor het verschuldigde bedrag neerkomt op 100,00 EUR.

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed

Op 24 april 2017 (jaarnummer 210) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het vrijhouden van parkeerplaatsen door tijdelijk parkeerverbod goed.

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.

Aanleiding en context

Op 19 november 2018, diende Flying Pig vzw, Jan Van Rijswijcklaan 29/3, 2018 Antwerpen, vertegenwoordigd door Gertjan Van Looveren, een aanvraag in voor de organisatie van het festival "Flying Pig" op 21 juni 2019 op de Gedempte Zuiderdokken in de stad Anwerpen. 

Flying Pig wordt jaarlijks georganiseerd in de stad Antwerpen.

De organisatie verwacht bij elke editie ongeveer 3.000 bezoekers. Deze editie start om 17.00 uur en eindigt om 23.59 uur. De opbouw start telkens om 09.00 uur op de dag van het evenement. De afbraak van het evenement eindigt telkens om 02.30 uur de volgende dag. 

Flying Pig is een gezellig afterwork-festival waar men kan genieten van een hapje en drankje met optredens van plaatselijke, hippe muziekbands.
De focus van het festival ligt volledig op ontspanning.

De organisatie vraagt aan de stad Antwerpen logistieke ondersteuning op vlak van elektriciteit en afvalcontainers. Dit wordt toegestaan mits betaling.

Algemene financiƫle opmerkingen

Voor inname van het openbaar domein wordt er een retributiebedrag van 855,75 EUR  aangerekend aan de organisatoren.
Voor het vrijhouden van parkeerplaatsen wordt er een retributiebedrag van 100,00 EUR aangerekend.
Voor het gebruik van elektriciteit zal er 210,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.
Voor het gebruik van afvalcontainers zal er 248,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.

Adviezen

Politiezone Antwerpen/openbare orde/evenementen Gunstig onder voorwaarden

Onder voorwaarde dat het eventterrein zich zal beperken tussen de speeltuin en de in-en uitrit van de Gedempte Zuiderdokken ter hoogte van de Verlatstraat.

Brandweer/preventie Gunstig onder voorwaarden

Brandweer geeft voor het evenement een standaard advies.

De aanvrager is verantwoordelijk voor de correctheid en de volledigheid van de aangeleverde informatie. Dit advies geldt daarom uitsluitend voor de opstellingen en activiteiten die door de organisator bij de toelatingsaanvraag voor dit evenement werd gevoegd.
De organisator dient de standaardvoorwaarden die bij de toelatingsaanvraag werd gevoegd, strikt na te leven.
(standaardvoorwaarden te raadplegen op https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen)

Ondernemen en stadsmarketing/Evenementen Gunstig advies
SW/ Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Het maximum geluidsniveau afkomstig van de muziek (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92dB(A). Het gemiddelde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85dB(A). Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10dB.

SB/logistiek/bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad Antwerpen.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enzovoort)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 EUR per container van 240 liter en 27,00 EUR per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 EUR of 27,00 EUR aan per geledigde container.

MV/ Bevolkingszorg Gunstig advies

Gunstig, zonder risicoanalyse van FOD Volksgezondheid.

BZ/ District Antwerpen Gunstig advies
OS/ Ambulante handel Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van de editie van Flying Pig door Flying Pig vzw, zoals hierboven beschreven, op 21 juni 2019 op de Gedempte Zuiderdokken in Antwerpen, goed. Flying Pig vzw dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven. 

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan: 

Dienst

Taak

SB/BOF

om de logistieke ondersteuning te voorzien volgens bonnummer B902762

PZ/OO/E

om de gevraagde straten parkeervrij te maken

Artikel 3

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Verkooporder
retributie inname openbaar
domein voor evenementen en
manifestaties
Flying Pig VZW
Jan Van Rijswijcklaan 29/3
2018 Antwerpen
ondernemingsnummer: 0535 547 688
rekeningnummer: BE60 7350 3338 5970
 855,75 EUR budgetplaats: 5318000000
budgetpositie: 7006010
functiegebied: 1SBR070201A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 1SA050719
budgetperiode: 1900
 1004045450

retributie inname openbaar
domein voor evenementen en
manifestaties
Flying Pig VZW
Jan Van Rijswijcklaan 29/3
2018 Antwerpen
ondernemingsnummer: 0535 547 688
rekeningnummer: BE60 7350 3338 5970

retributie vrijhouden parkeerplaatsen door
tijdelijk parkeerverbod

 

100,00 EUR

budgetplaats: 5318000000
budgetpositie: 7006015
functiegebied: 1SBR070201A000000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 1SA050719
budgetperiode: 1900

1004045450

leveren van de afvalcontainers
tegen betaling volgens
orderbevestiging B902762
 248,00 EUR (inclusief btw)

budgetplaats: 5372000000
budgetpositie:7006005
functiegebied:1SBR070202A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma:1SA050719
budgetperiode: 1900

verkooporder zal
worden
opgemaakt nadat
het evenement
heeft
plaatsgevonden
op basis van de
aangevraagde
materialen en
eventuele
interventies

leveren van de
elektriciteitsmaterialen tegen
betaling volgens
orderbevestiging B902762
 210,00 UR (inclusief btw)  

budgetplaats: 5372000000
budgetpositie:705
functiegebied:1SBR070202A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma:1SA050719
budgetperiode: 1900

verkooporder zal
worden
opgemaakt nadat
het evenement
heeft
plaatsgevonden
op basis van de
aangevraagde
materialen en
eventuele
interventies