Terug
Gepubliceerd op 03/06/2019

2019_CBS_04574 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Festival van het Stedelijk Onderwijs - Park Spoor Noord - 8 juni 2019 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 29/05/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04574 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Festival van het Stedelijk Onderwijs - Park Spoor Noord - 8 juni 2019 - Goedkeuring 2019_CBS_04574 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Festival van het Stedelijk Onderwijs - Park Spoor Noord - 8 juni 2019 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle leerlingen, cursisten en bewoners van de stad Antwerpen.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 1, eigen georganiseerde evenementen van de groep stad Antwerpen.

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed

Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.

Aanleiding en context

Op 12 maart 2018 diende het Stedelijk Onderwijs, Lange Gasthuisstraat 15, 2000 Antwerpen, vertegenwoordigd door Janah Falat, een aanvraag in om het Festival van het Stedelijk Onderwijs te organiseren op zaterdag 8 juni 2019 in Park Spoor Noord in Antwerpen. 

Het evenement is een gratis toegankelijk familiefestival van het Stedelijk Onderwijs voor en door medewerkers, leerlingen, cursisten en Antwerpenaren. Dit festival is de afsluiter van het feestjaar '200 jaar Stedelijk Onderwijs'. Met dit evenement wil het Stedelijk Onderwijs van Antwerpen zich positioneren en op een laagdrempelige manier mensen laten kennismaken met alles waarvoor het Stedelijk Onderwijs staat en wat het te bieden heeft.

Het evenement heeft geen commerciële doeleinden. 

Het evenement is gratis en vrij toegankelijk. Het festivalterrein wordt niet afgebakend.

Uren

  • De opbouw start op 6 juni 2019 om 04.30 uur.
  • De afbraak eindigt uiterlijk op 11 juni 2019 om 18.00 uur.
  • Het evenement zelf start op 8 juni 2019 om 11.00 uur en eindigt om 20.30 uur.

Programmatie

Volgende activiteiten worden voorzien tussen 11.00 uur en 20.30 uur:

  • muziek- en dansoptredens;
  • workshops (muziek, beeld, techniek);
  • sprekers (academici, onderwijskundigen,...);
  • tentoonstellingen;
  • (film)voorstellingen;
  • een markt;  
  • kinderanimatie;
  • streetfood;
  • infostanden van de verschillende onderwijsniveaus.

De muziek optredens zullen plaats vinden op een centraal podium. Het eerste optreden start om 14.00 uur en het laatste optreden zal afgerond zijn om 20.30 uur.

Mobiliteit

De evenementensite wordt tijdens het evenement niet omheind. De centrale as blijft echter bereikbaar voor hulpdiensten. Er worden ook geen installaties op deze as geplaatst. Reguliere passanten/bezoekers (te voet/fiets) van Park Spoor Noord kunnen zowel tijdens de opbouw en de afbouw als tijdens het evenement zelf gewoon gebruik maken van het park.

Er is een gratis fietsparking met een capaciteit van ongeveer 750 fietsen.

Er wordt verwacht dat de meerderheid van de bezoekers met het openbaar vervoer of te voet komt. Om dit extra te stimuleren werd er in samenwerking met de dienst mobiliteit vooral ingezet op signalisatie vanuit de zijstraten en vanaf de stopplaatsen van het openbaar vervoer.

Communicatie naar bewoner en bezoeker:

Er wordt op verschillende manieren naar bewoners en bezoekers gecommuniceerd over het evenement:

  • infobrieven naar bedrijven in ruime omgeving;
  • infobrieven naar bewoners in de zeer ruime omgeving van Park Spoor Noord;
  • www.slimnaarantwerpen.be, Noorderlijn en alle betrokken mobiliteitsdiensten van de stad Antwerpen om info te delen;
  • een communicatiecampagne die uitgaat van het Stedelijk Onderwijs.
Ondergrond

De organisatie voorziet rijplaten, beschermende grondtegels en planken vloeren op de plaatsen waar veel bezoekers aanwezig zijn. Om de niveauverschillen te nivelleren voorzien ze tijdelijke grond- en rijplaten. Ze doen dit om eventuele schade aan het groen zo veel mogelijk te beperken. Dit zal onder andere gebeuren voor de podia ter hoogte van de toiletunits en op de plaatsen waar partners hun standen plaatsen.

De organisatie hoopt om 9.000 bezoekers te verwelkomen op het evenement.

Adviezen

Lokale Politie/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
SW - B&O - Interventies Gunstig onder voorwaarden

Er mag geen schade toegebracht worden aan het openbaar domein of stadsmeubilair.

OS - Ambulante handel Gunstig advies
SB - Groendienst Antwerpen Centrum Gunstig onder voorwaarden

Standaardadvies groenvoorziening
SB/GB geeft gunstig advies op voorwaarde dat onderstaande zaken worden gerespecteerd:
• de organisator voegt bij zijn aanvraag via AGEV steeds een inplantingsplan waarin duidelijk wordt aangegeven waar alle installaties/voorzieningen worden ingeplant, materialen gestockeerd en via welke toegangen en wegen de leveringen worden voorzien. Indien voor het park reeds een evenementenzonering is opgemaakt zal de organisator zich daar aan houden;
• lossen en laden gebeurt enkel via de bestaande wegen met een maximale snelheid van 20 km/uur. In principe geldt voor gemotoriseerd vervoer in parken een beperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken. Wanneer veel verkeer wordt verwacht in het park, is het aanstellen van een steward die de verkeersstroom in goede banen leidt noodzakelijk;
• er mag nergens in het park worden geparkeerd. Enige uitzondering zijn foodtrucks die onderdeel uitmaken van het evenement; (nooit op het gras steeds op een verharding)
• het is niet toegestaan om met voertuigen op de gazons te rijden. Indien dit niet te vermijden is kan dit enkel mits het voorzien van rijplaten;
• het plaatsen van zware infrastructuur of het opslaan van zwaar materiaal gebeurt steeds op rijplaten, tenzij dit gebeurt op asfaltverharding of elementverharding en enkel mits uitdrukkelijke toestemming;
• de organisator mag zelf geen obstakels verwijderen (verkeerspaaltjes, vuilbakken,…);
• wanneer tenten worden geplaatst mogen spanriemen de bomen niet raken en verankeringen mogen de boomwortels niet beschadigen;
• wanneer tijdelijke houten vloeren worden geplaatst, worden deze voorzien van minstens 10 cm luchtruimte;
• onder de kroonprojectie van de bomen kan niets worden geplaatst noch gestockeerd, met uitzondering van tijdelijke houten vloeren met minimum 10 cm luchtruimte. Er mag zeker geen vuur worden gemaakt onder de bomen;
• ingrepen in de bodem zijn niet toegestaan (greppels, putten, materialen inwerken,…);
• er kunnen geen markeringen worden aangebracht op of aan bomen of op de wegen;
• Wanneer stroomgeneratoren worden gebruikt moeten deze met bijhorende tank op een lekbak worden geplaatst om verontreinigende substanties op te vangen. Zij mogen ook nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst;
• alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende zones buiten het evenement) wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend;
• het is de organisator niet toegestaan om glas te gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones;
• de organisator vermeldt ook hoe hij de toevoer en afvoer van water organiseert. Het rechtstreeks lozen van water in parkvijvers, parkwegen of andere groenstructuren behorende aan het park is niet toegestaan;
• indien er kabels door de publiekszones lopen, dienen deze afgedekt te zijn om de veiligheid van de parkbezoekers te garanderen;
• voor middelgrote of grote evenementen wordt er een slechtweerscenario verwacht.
Bij schade
• bij vaststelling van schade aan bomen na het evenement zal het schadebedrag via de geijkte VVOG-methode voor ‘uniforme waardebepaling van bomen’ worden bepaald en doorgerekend worden aan de organisator;
• schade aan ander parkelementen zoals wegen, grasmatten, bloemperken en constructies wordt berekend op basis van offertes indien externen moeten worden ingezet of indien de herstellingen door eigen diensten worden uitgevoerd op basis van materiaalkosten en uurloon;
• schade aan parkmeubilair wordt steeds vergoed op basis van de prijslijsten van lopende contracten.

MV - Park Spoor Noord Gunstig advies
MV - Bevolkingszorg Gunstig onder voorwaarden

Er is een beperkte hulppost vereist. U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid opgeladen in uw digitale aanvraag.

SW - milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:
Het gemiddelde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow wordt overschreden is hieraan niet voldaan;
Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.Dit houdt in dat:
1° De meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter).
2° De meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon.
3° De meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld.
4° De meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan ten allen tijde gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.
Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:
Het maximale geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de eventzone mag niet hoger zijn dan 75 dB(A) en 85 dB(C);
Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.
De organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit steeds een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren van handhaving en toezicht/milieu of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
De organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van geluidsoverlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen;
Het is raadzaam om bij voorbaat, door middel van een kort bericht in de brievenbussen, de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).

Brandweerpreventie Gunstig advies
BZ - District Antwerpen Gunstig advies
SB - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad Antwerpen.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf,...)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad Antwerpen bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad Antwerpen een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie en logistieke ondersteuning van het Festival van het Stedelijk Onderwijs, georganiseerd door het Stedelijk Onderwijs, Lange Gasthuisstraat 15, te 2000 Antwerpen, vertegenwoordigd door Janah Falat, zoals hierboven beschreven op zaterdag 8 juni 2019 in Park Spoor Noord, goed.

De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/BO/Interventies  om betonblokken te verwijderen op de toegangsweg naar het evenemententerrein op Park Spoor Noord.
SB/L/BOF
  • om logistieke ondersteuning te verlenen volgens order B901122.
  • om kosteloos ondersteuning te bieden voor het schoonmaken van het terrein kort na afloop van het evenement. 
LP/OO/EV om toezicht te houden op het evenement.