Terug
Gepubliceerd op 03/06/2019

2019_CBS_04595 - District Antwerpen. Belegstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 29/05/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04595 - District Antwerpen. Belegstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2019_CBS_04595 - District Antwerpen. Belegstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • om onduidelijke situaties te vermijden, worden de gele onderbroken markeringen langs de oneven zijde vervangen door de parkeerverbodsborden (artikel 3);
  • met de heraanleg werd een boomvak ingericht op de scheiding van de nummers 5-7. De parkeerplaats voor personen met een handicap werd verschoven van het nummer 5 naar het nummer 7, om een volwaardige voorbehouden parkeerplaats  te hebben (artikel 5);
  • er werd een laadpaal voor particuliere wagens ingericht (artikel 6). Het laadpunt aan de Belegstraat ligt op een goede zichtbare locatie. Er zijn bovendien geen klachten binnen gekomen over het gebruik van deze twee laadpunten, waardoor de afdeling mobiliteit voorstelt de laadpunten te bestendigen.

De parkeerbalans neemt af met twee parkeerplaatsen ten gevolge van het bevorderen van de verkeersveiligheid en de vergroening. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Belegstraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 15 maart 2013 (jaarnummer 2528);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Harmonie-Brederode";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart;
  • is gedeeltelijk opgenomen in de proefopstelling "hinderlijk parkeren aan inritten", dat goedgekeurd werd door het college op 25 mei 2018 (jaarnummer 4776).

Het college keurde op 10 augustus 2018 (jaarnummer 7369) de proefopstelling voor de "locaties laadpalen elektrische (deelwagens)" goed. De locatie in de Belegstraat werd gunstig geëvalueerd en wordt nu bestendigd.
De Belegstraat werd tussen de Amerikalei en de De Brederodestraat heraangelegd. 
Langs de oneven zijde wordt het geel onderbroken vervangen door de verkeersborden E1 (parkeren verboden).

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 17 april 2019 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 20 mei 2019 (jaarnummer 107) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Belegstraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 maart 2013 (jaarnummer 2528).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen