Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019030449 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA DOS GRINGOS met als adres Mussenburglei 63 te 2650 Edegem |
Ligging van het project: |
Vrijheidstraat 61 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 11sectie L nr. 3534T |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van een functiewijziging van handelsgelijkvloers naar horecazaak |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 7 maart 2014: vergunning (20136293) verbouwen van een meergezinswoning met handelsgelijkvloers;
Vergund/vergund geachte toestand
- handelsgelijkvloers met een toegang aan de straatkant, links in de gevel;
- bovenliggende wooneenheden met een teruggetrokken toegang rechts in de gevel;
Huidige toestand
- gelijkvloerse horecazaak met achteraan een keuken;
- de gelijkvloerse plint werd aangepast;
- de toegangsdeur naar de gelijkvloerse ruimte werd verschoven naar de rechterzijde.
Gewenste toestand
- gelijkvloerse horecazaak met gewijzigde voorgevel.
Inhoud van de aanvraag
- regularisatie van de functiewijziging van handel naar horeca;
- voorzien van een keuken achteraan het gelijkvloers;
- verplaatsing van het toilet bereikbaar langs de verbruikersruimte;
- verplaatsing van de inkomdeur voor de horecazaak naar de insprong aan de rechterkant;
- wijziging van de gelijkvloerse voorgevel, afgewerkt met zwart plaatmateriaal en zwart aluminium buitenschrijnwerk.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
11 april 2019 |
16 mei 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
11 april 2019 |
25 april 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
11 april 2019 |
12 april 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
11 april 2019 |
14 mei 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
11 april 2019 |
16 april 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Door het verplaatsen van de toegang naar de gelijkvloerse horecaruimte is er geen vrije en vlakke draairuimte en een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte voorzien. Hierdoor is de aanvraag strijdig met artikel 18 en 25 van de verordening toegankelijkheid.
Om te voldoen aan de verordening toegankelijkheid dient de voorgevel aangepast te worden. Hierdoor is het niet mogelijk om de afwijkingen in voorwaarden op te nemen. De toegang naar de horecaruimte en de gelijkvloerse pui worden uitgesloten in deze vergunning.
Een voorstel dat tegemoet komt aan de verordening toegankelijkheid is wenselijk. We adviseren om het voorstel te bespreken met Inter (https://www.inter.vlaanderen/) en een nieuwe aanvraag in te dienen.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er is geen afgescheiden afvalberging voorzien voor de reca-zaak. In voorwaarden in deze vergunning wordt opgelegd om een afvalberging te voorzien conform artikel 26 van de bouwcode.
De aanvraag voorziet geen 20% open ruimte conform de bouwcode. Gezien het perceel is gelegen op de hoek van het bouwblok en het een horecazaak betreft, is met toepassing van artikel 3 een afwijking op artikel 27 gerechtvaardigd.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft een functiewijziging van een gelijkvloerse handelsruimte naar een horecaruimte. De aanvraag is gelegen in de strategische horecakern-Zuid (Marnixplaats) waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is in de omgeving.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag wenst geen wijzigingen aan het bestaande bouwvolume aan te brengen. Intern worden er wijzigingen doorgevoerd
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het perceel is gevestigd in woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In CHE-gebied wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur.
Conform artikel 5§2 van de stedenbouwkundige verordening moet de beschrijvende nota van de aanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat de stedelijke dienst monumentenzorg deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw.
Het pand is gelegen in de Vrijheidstraat. Ze maakt deel uit van het oorspronkelijke verkavelingsplan van de Zuidwijk, dat werd opgemaakt rond 1875.
De aanvraag heeft betrekking op een neoklassiek pand van drie bouwlagen en drie traveeën onder zadeldak. Het pand werkt door zijn typologische opbouw beeldondersteunend in het straatbeeld. De gevel bepaalt mee de uitstraling van de straat en is beeldbepalend door de aanwezigheid van decoratief stuc –en lijstwerk alsook het houten schrijnwerk met T-verdeling en historische profilering. De gevel wordt als representatief beschouwd voor de omgeving en vertoont een stedenbouwkundige samenhang met de rest van de straat en de wijk. De gevel bezit dus een hoge context- en ensemblewaarde. Het pand is een materiële getuige van de ontstaansgeschiedenis van de straat en wijk en bezit daardoor een historische en bouwhistorische waarde. Bovendien is de gevel op de onderpui na gaaf bewaard gebleven. Hun architecturale en esthetische waarde is als hoog te bestempelen.
Vanuit erfgoedstandpunt is het wenselijk om het schrijnwerk van de gelijkvloerse plint uit te voeren zoals het werd vergund, namelijk in wit hout met historische profilering. De aanvraag komt hier deel tegemoet. De bestaande, niet vergunde, grote glasraampartij wordt vervangen door een plint bestaande uit verticale raamverdelingen met een toegangsdeur aan de rechterzijde. Het buitenschrijnwerk is voorzien in zwartkleurig aluminium met zwartkleurig plaatmateriaal. Het voorstel is niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. Detailtekeningen van het schrijnwerk dienen voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. er dient er een afvalberging conform artikel 26 van de bouwcode te worden ingericht voor de gelijkvloerse reca-functie.
3. de winkelpui aan te passen conform de verordening toegankelijkheid, tenzij een afwijking bekomen wordt bij de bevoegde onafhankelijke adviesinstelling (Inter).
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
14 maart 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
11 april 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
10 juni 2019 |
Verslag GOA |
20 mei 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. er dient er een afvalberging conform artikel 26 van de bouwcode te worden ingericht voor de gelijkvloerse reca-functie.
3. de winkelpui aan te passen conform de verordening toegankelijkheid, tenzij een afwijking bekomen wordt bij de bevoegde onafhankelijke adviesinstelling (Inter).
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.