Terug
Gepubliceerd op 06/05/2019

2019_CBS_03762 - Bestek GAC_2019_00743 - Raamovereenkomst voor het leveren van elektrische cargofietsen met een bijhorend onderhoudscontract van 6 jaar en wisselstukkencontract van 8 jaar - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03762 - Bestek GAC_2019_00743 - Raamovereenkomst voor het leveren van elektrische cargofietsen met een bijhorend onderhoudscontract van 6 jaar en wisselstukkencontract van 8 jaar - Bestek en procedure - Goedkeuring 2019_CBS_03762 - Bestek GAC_2019_00743 - Raamovereenkomst voor het leveren van elektrische cargofietsen met een bijhorend onderhoudscontract van 6 jaar en wisselstukkencontract van 8 jaar - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst en het bedrag van 67.000,00 EUR (exclusief btw) overschrijden.

Argumentatie

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 3 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben afzonderlijk een waarde van minimaal 10.000 euro (exclusief btw).

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. Prijs op een totaal van 45 punten;
  2. kwaliteit op een totaal van 35 punten;
  3. leveringstermijn op een totaal van 10 punten;
  4. waarborgtermijn op een totaal van 10 punten. 

Juridische grond

In toepassing van artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht (zonder belasting over de toegevoegde waarde) lager ligt dan de door het artikel 11, eerste lid, 3° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 bepaalde drempel van 221.000,00 EUR.

In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat. Hoewel de sluiting van de opdracht betrekking heeft op de volledige opdracht, is de aanbestedende overheid enkel gebonden door de vaste gedeelten. De uitvoering van de voorwaardelijke gedeelten is afhankelijk van een beslissing van de aanbestedende overheid die aan de opdrachtnemer wordt meegedeeld overeenkomstig de in de opdrachtdocumenten bepaalde modaliteiten. De uitvoering van het voorwaardelijk gedeelte mag de algemene aard van de opdracht niet wijzigen.

Aanleiding en context

De stad Antwerpen heeft een voorbeeldfunctie op vlak van duurzaam vlootbeheer. Voor het behalen van de doelstellingen van het Convenant of Mayors, is het noodzakelijk om de uitstoot van het wagenpark te beperken tot het minimum. De aankoop van elektrische fietsen past in het plan om de mobiliteit van de stadsdiensten te verduurzamen. De stad beschikt hiervoor reeds over een raamovereenkomst voor de aankoop van elektrische fietsen, die worden ingezet voor dienstverplaatsingen tot 16km. Deze fietsen hebben echter geen of een beperkt laadvermogen. Verschillende stadsdiensten hebben nood aan fietsen, waarmee bepaalde arbeidsmiddelen kunnen vervoerd worden, zoals bijvoorbeeld gereedschappen, kleine machines, ... . Hiervoor wenst het voertuigencentrum elektrische cargofietsen aan te kopen, die ingezet worden voor dienstverplaatsingen, in combinatie met diverse transporttaken van de medewerkers.

 

Algemene financiƫle opmerkingen

Deze overeenkomst voorziet in de aankoop van cargofietsen. Deze kosten worden afgerekend op investeringskredieten. Naast de aankoop van cargofietsen wordt ook in een onderhoudscontract en wisselstukkencontract voorzien voor een periode van 6 en 8 jaar vanaf de betreffende aankoop (dit is de gemiddelde economische levensduur van dergelijke producten). Deze uitgaven worden verrekend op exploitatiekredieten.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1205 - De mobiliteitsbehoeften van medewerkers en bedrijfsprocessen zijn duurzaam, innovatief en gebruiksvriendelijk ingevuld
1TSB120502 - Door planmatig onderhoud verkeren de voertuigen in goede conditie en is de bedrijfszekerheid van de vloot gegarandeerd

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2019_00743 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren van elektrische cargofietsen met een bijhorend onderhoudscontract van 6 jaar en wisselstukkencontract van 8 jaar goed, en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven (met Europese bekendmaking);
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep Antwerpen.
 

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > 67.000,00 EUR (exclusief btw)

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Raamovereenkomst voor het leveren van cargofietsen   budgetplaats: diverse 
budgetpositie: 241
functiegebied: diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: diverse
budgetperiode: 1900
Met orderbons
Raamovereenkomst voor het leveren van cargofietsen   budgetplaats: diverse
budgetpositie: 241
functiegebied: diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: diverse
budgetperiode: 2000, 2100, 2200 en 2300 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid
Met orderbons
Raamovereenkomst voor het leveren van cargofietsen: wisselstukken + onderhoudscontract   budgetplaats: 5374000000 
budgetpositie: 61413
functiegebied: 1TSB120502A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: diverse
budgetperiode: 1900
Met orderbons
Raamovereenkomst voor het leveren van cargofietsen: wisselstukken + onderhoudscontract    budgetplaats: 5374000000 
budgetpositie: 61413
functiegebied: 1TSB120502A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: diverse
budgetperiode: 2000,2100,2200,2300,2400,2500,2600,2700,2800,2900,3000 en 3100 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid
Met orderbons

Bijlagen

  • 00743_20190409_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
  • 00743_inventaris.xls
  • 00743_20190424_bestek.docx