Terug
Gepubliceerd op 06/05/2019

2019_CBS_03686 - Omgevingsvergunning - OMV_2019017723. Maarschalk Montgomerylaan 14. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03686 - Omgevingsvergunning - OMV_2019017723. Maarschalk Montgomerylaan 14. District Deurne - Goedkeuring 2019_CBS_03686 - Omgevingsvergunning - OMV_2019017723. Maarschalk Montgomerylaan 14. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019017723

Gegevens van de aanvrager:

Bart Steenwegen met als contactadres Maarschalk Montgomerylaan 14 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Maarschalk Montgomerylaan 14 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 32sectie B nr. 600H11

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/01/1949: vergunning (626#12358) voor het oprichten van een woning.

Laatst vergunde toestand

-          het pand bestaat uit twee bouwlagen onder een plat dak;

-          het gebouw is ingericht als een eengezinswoning;

-          de bouwdiepte bedraagt 10,27 meter, de bouwhoogte 7,02 meter;

-          de voorgevel bestaat uit een gele gevelsteen.

Bestaande toestand

-          conform de laatst vergunde toestand;

-          het buitenschrijnwerk bestaat uit donkergrijs aluminium.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van de gelijkvloerse verdieping tot een bouwdiepte van 15,57 meter;

-          voorzien van een extra verdieping tot een bouwhoogte van 10,55 meter;

-          op de benedenverdieping worden de leefruimtes voorzien;

-          op de eerste verdieping worden twee slaapkamers, een bureau en een badkamer ingericht;

-          in de nieuwe verdieping wordt een slaapkamer, speelkamer en badkamer ingericht;

-          de bestaande voorgevel blijft ongewijzigd, de nieuwe daklaag wordt afgewerkt met zwarte houten gevelbekleding;

-          het nieuwe dak van de aanbouw wordt voorzien van een groendak;

-          het nieuwe dak van de extra bouwlaag wordt aangesloten op een hemelwaterput en eventueel gebruikt voor zonnepanelen.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart

18 maart 2019

24 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
    het materiaalgebruik van alle onderdelen van een gebouw moet duurzaam, kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord zijn. Omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de historische waarde moet een lichte kleurstelling gehanteerd worden. De nieuwe bouwlaag wordt afgewerkt met zwart gesapte houten planken wat een zeer hard contrast vormt met de onderbouw. Het pand maakt bovendien onderdeel uit van een groter architectonisch geheel, zijnde uniforme rijbebouwing met licht gele gevelsteen.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 11 ‘Afwerken van gevels en materiaalgebruik’ van de bouwcode. De nieuwe bouwlaag wordt afgewerkt met zwart gesapte houten planken wat een zeer hard contrast vormt met de onderbouw. Het pand maakt bovendien onderdeel uit van een groter architectonisch geheel, zijnde uniforme rijbebouwing met licht gele gevelsteen. Gelet op het feit dat het een volwaardige nieuwe bouwlaag betreft kan ingestemd worden met de toepassing van een houten gevelbekleding. Om het contrast met de architecturale waarde van de onderbouw te verzachten en zo ook een betere inpassing in het straatbeeld te bekomen wordt als voorwaarde opgelegd dat de planken in een natuurkleur dienen te worden uitgevoerd.
 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Maarschalk Montgomerylaan.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Maarschalk Montgomerylaan gekenmerkt wordt door eengezinswoningen met twee à drie bouwlagen onder een plat dak. De hoofdbouwen zijn er aan de achterzijde bijna altijd uitgebreid met achterbouwen.

In voorliggende aanvraag wordt de bestaande twee bouwlagen hoge hoofdbouw behouden en uitgebreid met een nieuwe gelijkvloerse achterbouw en een tweede verdieping. De voorgestelde bouwdiepte van 15,57 m is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Na de uitbreiding blijft er voldoende ruimte over op het gelijkvloers om een kwalitatieve tuinzone te behouden. Het volume van de achterbouw bevindt zich deels tussen de bestaande achterbouwen van beide buren. De nieuwe verdieping heeft dezelfde bouwdiepte van de onderbouw en beide buren. Er zijn bijgevolg geen negatieve gevolgen voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen.

 

Visueel-vormelijke elementen

Mits de gestelde voorwaarde met betrekking tot de kleur van de gevelbekleding van de nieuwe bouwlaag, zijn de materialen van de nieuwe gevels in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel. De lichte kleurstelling is belangrijk omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de inpassing in het straatbeeld.

Er wordt opgemerkt dat op het dakenplan zonnepanelen worden ingetekend in stippellijn. Dit wordt echter niet opgetekend op de snedes en de gevels. Omwille van deze onduidelijkheid wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd dat bij eventuele plaatsing van zonnepanelen deze dienen te voldoen aan de artikels 16 ‘Technische uitsprongen’ en 36 ‘Zonnepanelen en zonnecollectoren’ van de bouwcode.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De gelijkvloerse achtergevel wordt voorzien van een groot raam naar de aangrenzende stadstuin. Hierdoor wordt het contact tussen de verblijfsruimte en de buitenruimte versterkt, wat de woonkwaliteit ten goede komt.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de houten planken van de nieuwe bouwlaag moeten in een natuurkleur worden uitgevoerd;

2.      bij eventuele plaatsing van zonnepanelen moeten deze voldoen aan de artikels 16 ‘Technische uitsprongen’ en 36 ‘Zonnepanelen en zonnecollectoren’ van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 februari 2019

Volledig- en ontvankelijk

11 maart 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 mei 2019

Verslag GOA

25 april 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de bevraging van de omwonenden werd 1 bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laat samenvatten:

 

1.      Verhoging scheidingsmuur: Door het ophogen van de scheidingsmuur tot ongeveer 4 m zal de lichtinval in de woning van de bezwaarschrijver beperkt worden.
Beoordeling:

De bestaande betonplaten van 2 m hoog zullen over een lengte van 4 m voorbij de bestaande achterbouwen van de aanpalende panden vervangen worden door nieuwe scheidingsmuren van circa 4,45 m hoog. Dit in functie van de uitbreiding van het gelijkvloers van voorliggend pand. Enerzijds wordt binnen het principe van de goede ruimtelijke ordening een maximale bouwdiepte van 17 m voor het gelijkvloers van een eengezinswoning gehanteerd. Voorliggende aanvraag overschrijdt deze maximale bouwdiepte niet. Anderzijds is de achterzijde van de woningen op het zuiden gericht waardoor de hinder met betrekking tot lichtinval voor de aanpalende panden na het voltooien van de werken automatisch tot een minimum beperkt zal blijven. Het gegeven van een wederzijdse beperkte hinder voor aanpalende panden in gesloten bebouwing is intrinsiek verbonden aan een stedelijke context.

Het bezwaar is ongegrond.

 

2.      Respecteren van de eigendomsgrenzen: In functie van de beoogde werken ter hoogte van de gemeenschappelijke perceelgrens wordt bezwaar aangetekend tegen:

-          het verwijderen van een houten raamwerk met klimplant, terrasplanken en beplanting op het perceel van de bezwaarschrijver;

-          het verwijderen van een gedeelte van het groendak en het verplaatsen van een schouw op het hoofddak van de woning van de bezwaarschrijver;

-          het aanbrengen van isolatie en gevelafwerking op de zijgevels van de nieuwe daklaag voorbij de perceelgrens;

-          eventuele kosten gerelateerd aan het bouwen en het onderhoud van de nieuwe scheidingsmuur.

Beoordeling:

Deze bezwaren betreffen burgerrechterlijke kwesties en zijn niet van stedenbouwkundige aard. Bijgevolg kunnen deze opmerkingen niet mee in afweging worden genomen bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. Anderzijds doet een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet en ontslaat de titularis van de vergunning niet om het nodige bouwrecht te bekomen. Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met een contractuele verbintenis, dan blijft de vergunning onwerkzaam.

Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de houten planken van de nieuwe bouwlaag moeten in een natuurkleur worden uitgevoerd;

2.      bij eventuele plaatsing van zonnepanelen moeten deze voldoen aan de artikels 16 ‘Technische uitsprongen’ en 36 ‘Zonnepanelen en zonnecollectoren’ van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.