Terug
Gepubliceerd op 05/06/2019

2019_CBS_03601 - Kermissen - Kermisplan met woonwagens, organisatie en randvoorwaarden Sinksenfoor 2019 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03601 - Kermissen - Kermisplan met woonwagens, organisatie en randvoorwaarden Sinksenfoor 2019 - Goedkeuring 2019_CBS_03601 - Kermissen - Kermisplan met woonwagens, organisatie en randvoorwaarden Sinksenfoor 2019 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 3 van het politiereglement op openbare kermissen en kermisactiviteiten (gemeenteraadsbesluit van 2 mei 2018, jaarnummer 281) bepaalt dat de Sinksenfoor een bovenlokale kermis is.

Artikel 4 van het politiereglement op openbare kermissen en kermisactiviteiten (gemeenteraadsbesluit van 2 mei 2018, jaarnummer 281) bepaalt dat het college bevoegd is om occasioneel te beslissen over wijzigingen van de periode van de kermis.

Argumentatie

Kermisplan met woonwagens

Het kermisplan van de editie 2018 wordt na een positieve evaluatie in 2018 grotendeels behouden. Het plan werd algemeen als positief ervaren met een goede spreiding van de verschillende van de verschillende attracties en eet- en drankkramen. Op veiligheidsvlak en crowdmanagement waren er geen opmerkingen. De locaties van de woonwagens wordt bestendigd op voorwaarde dat er voldoende afstand tussen de woonwagens wordt behouden.   

Het voorliggende kermisplan werd bezorgd aan de Adviesgroep over Evenementen Veiligheid (AGEV). 

Om het kermisplan verder te optimaliseren en het publiek elk jaar variatie te brengen worden volgende wijzigingen aan het kermisplan van de Sinksenfoor 2019 voorgesteld: 

  • standplaats 29: verplaatsen naar de noordelijke wandelgang om een betere verdeling van de verschillende attracties te verkrijgen;
  • één van de toiletwagens noordelijker intekenen. Bij de vorige evaluatie bleek dat hier een tekort aan toiletten was;
  • aanduiden dat het meest zuidelijke sportveld vrij dient te blijven tijdens de voorbereidingen voor de kermis en gedurende de hele kermisperiode. Zo kan de buurt ook tijdens de foor gebruik maken van deze sportfaciliteit;
  • de concessie rond Oostnatie aanduiden op het kermisplan. Zo kan deze zone beter afgeschermd worden tijdens de kermisperiode. Bij de vorige edities werd deze zone hier en daar ingenomen door een woonwagen van kermiskramers.
Officiële opening Sinksenfoor 2019

Om de opening van de Sinksenfoor 2019 de nodige uitstraling te geven en de kermiskramers te verwelkomen in Antwerpen, is het aangewezen om een officiële opening te organiseren. Traditiegetrouw start de Sinksenfoor steeds de zaterdag voor Pinksteren. Dat is dit jaar op zaterdag 8 juni 2019. Door de restauratie van het stadhuis wordt sinds 2017 de openingsreceptie op Spoor Oost georganiseerd, ook dit jaar zal de opening op het kermisterrein doorgaan.

Korting standgeld en aanrekening waterverbruik

Omwille van de specifieke omstandigheden van de initiële verhuis van de Sinksenfoor in 2015 van de Gedempte Zuiderdokken naar Spoor Oost beslist het college de kermiskramers ook dit jaar een korting te verlenen. Daarom wenst het college de kermiskramers van de Sinksenfoor die correct hun standplaats innemen, dit jaar een korting van 39,87% op de standgelden van de attracties te geven tijdens de Sinksenfoor. Op Spoor Oost dienen, naast de reeds aanwezige toiletten in de kermiskramen met een terras, drie toiletwagens geplaatst te worden. Voor deze toiletwagens, die als een service aan de klanten van de Sinksenfoor worden opgesteld, wordt geen standgeld aangerekend. Dit onder de voorwaarde dat het stadspersoneel in functie voor de Sinksenfoor gratis gebruik kan maken van de toiletwagens.

Uitbreiden openingsuren en exploitatieperiode Sinksenfoor

De Vereniging der Belgische Foornijveraars vroeg aan het college om de exploitatieperiode van de Sinksenfoor, die normaal vijf weken (zes weekends) duurt, dit jaar met één week te verkorten. De kermiskramers zouden graag exploiteren tot en met zondag 7 juli 2019. Zo kunnen de kermiskramers tijdig van de Sinksenfoor naar de volgende grote kermis in Brussel rijden. Deze exploitatieperiode werd  reeds door het college goedgekeurd op 26 oktober 2018 (jaanrummer 9575).

De Vereniging der Belgische Foornijveraars vraagt eveneens of de Sinksenfoor op vrijdag en zaterdag een uur later mag openblijven. Dus in plaats van 01.00 uur 's nachts tot 02.00 uur 's nachts. Omwille van de positieve eerdere evaluaties wenst het college aan deze vraag tegemoet te komen. 

Ook vroeg de Vereniging der Belgische Foornijveraars om de kermis pas te moeten openen om 16.00 uur op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Dit omwille van de lage bezoekersaantallen in de vroege namiddag. 

Gebruik stadsmateriaal

Om de Sinksenfoor op het terrein van Spoor Oost te organiseren, wordt gebruik gemaakt van het logistiek materiaal (hekwerk, nadars, breugelbakken met vlaggen, enzovoort) van de stadsdienst Stadsbeheer/Bijzondere Opdrachten. Omdat de standaardperiode om materialen ter beschikking te stellen maximaal vijf weken bedraagt en de Sinksenfoor inclusief de opbouw- en afbraakperiode ongeveer 8 weken duurt, geeft het college de dienst Stadsbeheer/Bijzondere Opdrachten toelating om het logistiek materiaal langer ter beschikking te stellen voor de Sinksenfoor.

Voorbereidingen terrein en afbraak van de kermis

Om de kermis te kunnen laten doorgaan op Spoor Oost, dienen er elk jaar een aantal aanpassingen op het terrein te gebeuren. Het is aangewezen dat de stadsdiensten kunnen starten vanaf woensdag 22 mei 2019. Tijdens deze voorbereidende werken is een ruim gedeelte van Spoor Oost nog vrij. Hierdoor kan op woensdag 22 mei 2019 en donderdag 23 mei 2019 Spoor Oost nog gebruikt worden als parking voor evenementen in het Sportpaleis. De kermiskramers kunnen dan oprijden vanaf woensdag 29 mei 2019 zodat zij ruim voldoende tijd hebben om hun attracties klaar te maken tegen de opening. Na de kermis dienen de kermiskramers het terrein terug vrij te maken. Meestal hebben de kermiskramers tijd tot en met woensdag na de kermis. Omdat dit jaar de Vlaamse feestdag op donderdag 11 juli bijna samenvalt met het einde van de afbraak vragen de kermiskramers of ze tot en met donderdag 11 juli 2019 hun attracties kunnen afbreken op Spoor Oost.

Juridische grond

Op 2 mei 2018 werd door de gemeenteraad (jaarnummer 281) het politiereglement op "openbare kermissen en kermisactiviteiten" goedgekeurd.

Aanleiding en context

Voor de inrichting van de Sinksenfoor 2019 op Spoor Oost wordt jaarlijks het kermisplan vastgelegd met locatie en data en een duidelijke afbakening en nominatieve benoeming van alle standplaatsen. 

De Vereniging der Belgische Foornijveraars vraagt om de exploitatieperiode van de Sinksenfoor uitzonderlijk één week te verkorten en later te kunnen open te blijven op vrijdag en zaterdag.

Sinds de verhuis naar Spoor Oost beslist het college jaarlijks of er een korting op het standgeld wordt toegekend.

Om de Sinksenfoor 2019 maximaal logistiek te kunnen ondersteunen beslist het college jaarlijks over een verlenging van de uitleentermijn van materiaal. 

Algemene financiƫle opmerkingen

Om tot een inschatting van het bedrag van de korting van 39,87% te komen, werd dit percentage berekend op de oorspronkelijk gebudgetteerde standgelden van de Sinksenfoor editie 2018. Dit resulteert in een korting van 330.000,00 euro.

Adviezen

Adviesgroep over Evenementen Veiligheid Gunstig onder voorwaarden

Het voorliggende kermisplan werd voorgelegd aan de Adviesgroep over Evenementen Veiligheid (AGEV). De leden van het AGEV-overleg gaan akkoord met het kermisplan onder een aantal standaardvoorwaarden:

  • brandgangen en de ingangen moeten vrijblijven;
  • de afstand tussen de verschillende kramen en woonwagens moet gerespecteerd worden.

Specifiek voor standplaats 122 (attractie met een hoogte van 60 meter) legt het AGEV een aantal bijkomende voorwaarden op:

  • de uitbater dient een risico analyse op te stellen en neemt hiervoor de nodige maatregelen;
  • de maximale hoogte van de personen in de attractie dient beperkt te worden tot 50m;
  • er dient naast de attractie in een opstelplaats voor de hoogtewerker van de brandweer voorzien te worden. Afmeting: 8m breed en 20m lang, evenwijdig met de attractie te voorzien;
  • er dient een rijweg vrijgehouden te worden naar deze opstelplaats. Afmeting: 4m x 4m (breedte x vrije hoogte). Rekening houden met draaistralen 11m binnen en 15m buiten. Deze weg mag niet doodlopend voorzien worden;
  • er dient voldaan te worden aan de maximale toegestane meteorologische omstandigheden;
  • het red team van brandweer kan niet op de constructie klimmen. De uitbater dient bij falen van de attractie, in eigen beheer een gepaste hoogtewerker op te kunnen roepen voor de redding van de personen in de attractie gezien er steeds een kans bestaat dat de hoogtewerker 50m van brandweer niet beschikbaar is.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0504 - De stedelijke dienstverlening aan ondernemers is uitmuntend
1SLW050405 - Een optimale organisatie van de openbare markten en kermissen is verzekerd

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het bijgevoegde kermisplan voor de Sinksenfoor 2019 goed.

Artikel 2

Het college keurt goed dat de officiële opening voor de Sinksenfoor 2019 op zaterdag 8 juni 2019 wordt georganiseerd op het kermisterrein te Spoor Oost. 

Artikel 3

Het college keurt goed dat de standhouders van de kermiskramen die correct hun standplaats innemen op de Sinksenfoor 2019, een korting op het standgeld van hun attracties van 39,87 % krijgen en dat er voor de aparte toiletwagens geen standgeld wordt aangerekend onder de voorwaarde dat het personeel van de stad in functie voor de Sinksenfoor 2019 gratis gebruik kan maken van de toiletten.

Artikel 4

Het college keurt goed dat de kermiskramers op de Sinksenfoor 2019 op vrijdagavond en zaterdagavond tot 02.00 uur mogen uitbaten en op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag pas om 16.00 uur openen.

Artikel 5

Het college keurt goed dat de activiteiten in het kader van de voorbereiding van het terrein voor de Sinksenfoor 2019 (het afmeten van de standplaatsen, plaatsen mobiele elektriciteitskasten en watertoevoer, plaatsen mobiele hekken, ...) opstarten op woensdag 22 mei 2019 en dat de kermiskramers het terrein mogen oprijden om hun attracties en woonwagens te plaatsen vanaf woensdag 29 mei 2019 en de activiteiten in het kader van de afbouw (loskoppelen nutsleidingen, afbreken attracties, ..) plaatsvinden van maandag 8 juli 2019 tot uiterlijk donderdagavond 11 juli 2019. Spoor Oost kan op woensdag 22 mei 2019 en donderdag 23 mei 2019 nog als parking voor de evenementen in het Sportpaleis gebruikt worden.

Artikel 6

Het college keurt goed dat de benodigde uitleenmaterialen van de dienst Stadsbeheer/ Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal voor de Sinksenfoor 2019 gebruikt kunnen worden op het terrein van Spoor Oost gedurende de volledige periode van de Sinksenfoor.

Artikel 7

Het college geeft opdracht aan:

dienst taak
MV

om de openbare orde en veiligheid op Spoor Oost te verzekeren tijdens de periode van de Sinksenfoor;
om toezicht te houden op het correct naleven van het kermisreglement;
om de woonwagens indien nodig te herorganiseren opdat de kermis zo veilig mogelijk kan doorgaan;
om te zorgen dat de groenzones niet beschadigd worden tijdens de Sinksenfoor.

SW/MOB

om bereikbaarheidsfiches op te maken, rekening houdend met de andere impactvolle evenementen in de buurt van Spoor Oost;
om een signalisatieplan op te maken zodat een vlotte toeleiding naar het kermisterrein kan plaatsvinden.

OS

om de kermiskramen hun plaats op het terrein aan te wijzen zoals door het kermisplan bepaald en personeel op het terrein beschikbaar te stellen;
om met de foorbonden af te spreken zodat de opening van de Sinksenfoor op Spoor Oost kan doorgaan;
om naar de foorbonden te communiceren wanneer het kermisterrein kan opgereden worden;
om de uitbater van standplaats 122 de specifieke veiligheidsvoorwaarden van het AGEV te communiceren.

OS/MS

om de communicatiecampagne te organiseren zodat de exploitatieperiode van de Sinksenfoor gekend is onder het brede publiek.

SB/BOF

om de bestelde materialen via AMA aan te leveren, zoals besproken tijdens het voorbereidende overleg;
om de bestelde materialen (signalisatie) op het kermisterrein en in de omliggende buurt te plaatsen;
om infoborden naar de met het Vlaams Gewest afgesproken Park & Ride parkings te vervoeren en ze op de daarvoor voorziene plaatsen te installeren;
om standpijpen voor water waarop de kermiskramers kunnen aansluiten, te plaatsen op Spoor Oost. 

SB/SR

om het terrein voor, tijdens en na de Sinksenfoor te reinigen;
om in drie afvaleilanden en de nodige afvalbakken te voorzien op het terrein van de kermis;
om dagelijks het afval op te halen tijden de Sinksenfoor.

Artikel 8

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

 

korting 39,87%
standgelden correct
ingenomen standplaatsen
Sinksenfoor 2019

330.000,00 EUR

Budgetplaats: 5318520000
Budgetpositie: 708
Functiegebied: 1SLW050405A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: intern
Begrotingsprogramma:
1SA040500
Budgetperiode: 1900

n.v.t.