Terug
Gepubliceerd op 06/05/2019

2019_CBS_03690 - Omgevingsvergunning - OMV_2019014711. Herentalsebaan 418. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03690 - Omgevingsvergunning - OMV_2019014711. Herentalsebaan 418. District Deurne - Goedkeuring 2019_CBS_03690 - Omgevingsvergunning - OMV_2019014711. Herentalsebaan 418. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019014711

Gegevens van de aanvrager:

VZW MONICA met als contactadres Florent Pauwelslei 1 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Herentalsebaan 418 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 31sectie B nrs. 437V8, 437N8, 437Z7, 437P8, 437D4, 437R4, 437Z8, 437F8 en 437G8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van de reeds vergunde parking met 19 bijkomende parkeerplaatsen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          06/11/1963: vergunning (627#22169) voor het oprichten van een wasserij;

-          28/12/1966: vergunning (627#24217) voor het bouwen van een appartementsgebouw;

-          23/06/1976: vergunning (627#28437) voor het afbreken van een gedeelte der gebouwen;

-          19/08/1985: vergunning (627#31022) voor een verbouwing;

-          13/10/2006: vergunning (3165#59) voor het verbouwen van een handelsruimte;

-          06/10/2017: vergunning (20171573) voor het slopen van gebouwen;

-          27/04/2018: vergunning (2018214) voor het slopen van een gebouw en aanleggen van een tijdelijke parking.

Laatst vergunde toestand

-          vergunning 20171573: slopen van een leegstaande industriële wasserij en leegstaande wooneenheden (Herentalsebaan nrs. 418-420 en Van den Hautelei nrs. 19-21-23-25);

-          vergunning 2018214: slopen van de leegstaande wooneenheid Van den Hautelei nr. 27 en aanleggen van een tijdelijke parking met 75 parkeerplaatsen in het binnengebied.

Bestaande toestand

-          de afbraakwerken conform de laatst vergunde toestand zijn in uitvoering.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de leegstaande wooneenheid Herentalsebaan nr. 434, het perceel blijft nadien braakliggend;

-          uitbreiden van de reeds vergunde tijdelijke parking in het binnengebied in de richting van de Van den Hautelei;

-          de reeds vergunde parking biedt plaats aan 75 auto’s, deze wordt nu uitgebreid met 19 parkeerplaatsen (94 in totaal);

-          de parking wordt uitgevoerd in waterdoorlatende verharding, 2 zones waar verontreiniging werd vastgesteld blijven voorzien van niet-waterdoorlatende verharding;

-          de structuur en de vloerplaat van het magazijn met sheddaken blijft behouden voor zover dat de stabiliteit kan gegarandeerd worden;

-          in deze zone worden er overdekte parkeerplaatsen georganiseerd;

-          zes parkeerplaatsen worden aangepast inzake toegankelijkheid;

-          de inrit van de parking is voorzien langs de Herentalsebaan en de uitrit van de parking langs de Van den Hautelei;

-          de slagboom aan de inrit bevindt zich op 6,30 meter van de perceelsgrens zodat de toekomende auto’s op het perceel kunnen stationeren;

-          er wordt een wandelpad gerealiseerd vanaf de uitloper van de parking in het binnengebied via de achtertuin van het te slopen pand Herentalsebaan nr. 34 tot aan de parking ernaast.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

14 maart 2019

12 april 2019

Gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

14 maart 2019

10 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

14 maart 2019

2 april 2019

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

14 maart 2019

15 maart 2019

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

14 maart 2019

14 maart 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 20 Afsluitingen op onbebouwde percelen:
    het perceel van de te slopen woning Herentalsebaan nr. 434 komt braak te liggen met achteraan een wandelverbinding tussen de parking in het binnengebied en een aangrenzende parking. De aanvraag doet geen uitspraak over de afsluiting van het onbebouwde perceel.

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De vergunde functie van tijdelijke parking blijft behouden, maar wordt beperkt uitgebreid. De leegstaande wooneenheid Herentalsebaan nr. 434 wordt gesloopt. Slopen van de leegstaande woning zonder duidelijkheid op een nieuwe invulling is vanuit goede ruimtelijke ordening niet aanvaardbaar. Verder is de aanvraag in harmonie met de kenmerkende functies in de Herentalsebaan en de Van den Hautelei.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De aanvraag betreft het uitbreiden van een tijdelijke parking welke zelf geen parkeerbehoefte creëert.

Er werd een vergunning verleend voor het bouwen van een parking met 75 parkeerplaatsen (2018214). Deze wordt nu uitgebreid met 19 parkeerplaatsen.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0.

 

De plannen voorzien in 94 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 19.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Gelet op de inhoud van de aanvraag, werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst mobiliteit en de stedelijk dienst ontwerp en uitvoering. Deze adviezen zijn voorwaardelijk gunstig en luiden als volgt:

 

Mobiliteit

Er worden in totaal 94 parkeerplaatsen aangelegd op het terrein. De maatvoering van de parkeerplaatsen voldoet aan de maatvoering opgenomen in de bouwcode van de Stad Antwerpen. Enkel de hoekplaats 94 moet breder gemaakt worden tot 2,80m om de plaats vlot in en uit te kunnen rijden.

De ontsluiting van de parking gebeurt via de Herentalsebaan en de Van de Hautelei. In de vorige vergunning lag de in- en uitgang van de tijdelijke parking aan de Herentalsebaan. Bij de nieuw ingediende vergunning is deze ontdubbeld. De ingang bevindt zich aan de Herentalsebaan (een hoofdstraat), de uitgang aan de Van den Hautelei (een woonstraat). Het is niet wenselijk om het uitrijdend verkeer van de parking in een woonstraat te duwen. Er wordt daarom gevraagd om zowel de in- als de uitgang via de Herentalsebaan te laten verlopen.

 

Ontwerp en uitvoering

In de vorige vergunning lag de in- en uitgang van de tijdelijke parking aan de Herentalsebaan. Bij de nieuw ingediende vergunning is deze ontdubbeld. De ingang bevindt zich aan de Herentalsebaan (een hoofdstraat), de uitgang aan de Van den Hautelei. Deze straat valt onder de categorie woonstraat. De afwikkeling van het hoog aantal parkeerplaatsen langs deze straat is niet aan te raden omwille van het hoog aantal manoeuvres die dit zou genereren. Vanuit de dienst openbaar domein wordt gevraagd om zowel de in- als de uitgang via de Herentalsebaan te laten verlopen.

De aanvraag vereist de inrichting van een voetpad met afgeschuinde boordsteen om de toegang tot de nieuwe parking mogelijk te maken. Voor aanpassingen aan het openbaar domein wordt Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, gecontacteerd. De (her)aanleg gebeurt ook via deze dienst.

De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07,

herstellingopenbareruimte@stad.antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op:

https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken

 

Beide adviezen worden bijgetreden, de geformuleerde opmerkingen worden opgenomen in de voorwaarden bij de vergunning. Dit heeft tot gevolg dat de uitrit van de parking naar de Van den Hautelei wordt uitgesloten uit de vergunning en de in- en uitrit ter hoogte van de Herentalsebaan zal moeten aangelegd worden conform de vergunning 2018214, zoals in rood aangeduid op de plannen. In de vorige vergunning werden voorwaarden opgelegd betreffende de in- en uitrit, deze worden gelet op het voorgaande integraal overgenomen in deze vergunning.

 

 

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het aanliggende ziekenhuis AZ Monica in de Stevenslei/ Herentalsebaan bouwt een nieuwe vleugel waardoor de capaciteit verhoogt en de bouw van 94 tijdelijke parkeerplaatsen in afwachting van de realisatie van de nieuwe vleugel met ondergrondse parking vanuit stedenbouwkundig oogpunt te verantwoorden valt.

Voorliggende aanvraag betreft een uitbreiding met 19 parkeerplaatsen ten opzichte van de vorige vergunning 2018214 waarin 75 parkeerplaatsen werden vergund. De uitbreiding wordt gepland langsheen de Van Den Hautelei. Gelet op het tijdelijke karakter van de parking, zoals hieronder beschreven, kan dit positief beoordeeld worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Vorige vergunning 2018214 werd aangevraagd en verleend voor een periode van 5 jaar. Voorliggende aanvraag betreft een aanvraag van onbepaalde duur. Hiermee kan, gelet op de grootte van de parking in een binnengebied van een bouwblok waarvan de randen hoofdzakelijk zijn bebouwd met woningen, niet ingestemd worden. Daarom wordt de termijn voor de exploitatie van het parkeerterrein eveneens beperkt in de tijd voor een periode van 5 jaar, tellende vanaf de beslissing over de voorgaande vergunning, zoals opgenomen in de eerste vergunning.

De aanvraag heeft verder betrekking op de sloop van de woning Herentalsebaan nr. 434 waardoor het perceel komt braak te liggen met achteraan een wandelverbinding tussen de parking in het binnengebied en een aangrenzende parking. De aanvraag doet geen uitspraak over een nieuwe invulling van het perceel. Vanuit goede ruimtelijke ordening kan de sloop niet gunstig worden beoordeeld zonder duidelijkheid over een nieuwe invulling voor de betreffende perceel.

Om bovenstaande redenen wordt het sloop van de woning Herentalsebaan nr. 434 uitgesloten van vergunning. 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      mobiliteit:

  • hoekplaats nr. 94 moet verbreed worden tot 2,80m;
  • zowel de in- als uitgang van de parking moet via de Herentalsebaan verlopen conform de vorige vergunning 2018214 (in rood aangeduid op de plannen);
  • het uitrijden op de Herentalsebaan moet stapvoets en met de nodige voorzichtigheid gebeuren. De aanvrager dient hiervoor signalisatie te plaatsen op eigen terrein om bestuurders te wijzen op de situatie. Ook moeten voldoende effectieve snelheidsremmers geplaatst worden die het verkeer verplichten om stapvoets de parking te verlaten;
  • voetgangers, fietsers en ander verkeer op de Herentalsebaan hebben steeds voorrang op verkeer dat de parking wil oprijden of verlaten;
  • er mag geen wachtrij gevormd worden op de rijbaan ten gevolge van de inrichting van de parking;

3.      de aanvraag vereist de inrichting van een voetpad met afgeschuinde boordsteen om de toegang tot de nieuwe parking mogelijk te maken. Voor aanpassingen aan het openbaar domein wordt Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, gecontacteerd. De (her)aanleg gebeurt ook via deze dienst.
De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@stad.antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken;

 

Uitsluitingen

4.      de uitrit van de parking naar de Van den Hautelei wordt uitgesloten uit de vergunning, zoals in rood aangeduid op de plannen.

5.      de sloop van de woning Herentalsebaan nr. 434.

 

Geldigheidsduur

6.      de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de voorgaande vergunning (OMV_2018004934) een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 februari 2019

Volledig- en ontvankelijk

14 maart 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 mei 2019

Verslag GOA

25 april 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      mobiliteit:

  • hoekplaats nr. 94 moet verbreed worden tot 2,80m;
  • zowel de in- als uitgang van de parking moet via de Herentalsebaan verlopen conform de vorige vergunning 2018214 (in rood aangeduid op de plannen);
  • het uitrijden op de Herentalsebaan moet stapvoets en met de nodige voorzichtigheid gebeuren. De aanvrager dient hiervoor signalisatie te plaatsen op eigen terrein om bestuurders te wijzen op de situatie. Ook moeten voldoende effectieve snelheidsremmers geplaatst worden die het verkeer verplichten om stapvoets de parking te verlaten;
  • voetgangers, fietsers en ander verkeer op de Herentalsebaan hebben steeds voorrang op verkeer dat de parking wil oprijden of verlaten;
  • er mag geen wachtrij gevormd worden op de rijbaan ten gevolge van de inrichting van de parking;

3.      de aanvraag vereist de inrichting van een voetpad met afgeschuinde boordsteen om de toegang tot de nieuwe parking mogelijk te maken. Voor aanpassingen aan het openbaar domein wordt Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, gecontacteerd. De (her)aanleg gebeurt ook via deze dienst.
De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@stad.antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken;

 

Uitsluitingen

4.      de uitrit van de parking naar de Van den Hautelei wordt uitgesloten uit de vergunning, zoals in rood aangeduid op de plannen.

5.      de sloop van de woning Herentalsebaan nr. 434.

 

Geldigheidsduur

6.      de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.