Er zitten veel partners samen in een Huis van het Kind: zij presenteren ze zich naar de ouders en gezinnen als één koepelmerk. Een stadsbrede imagocampagne ondersteunt deze éénmerkstrategie en informeert alle (toekomstige) Antwerpse ouders over waar de Huizen van het Kind voor staan.
Doelstellingen
Doelgroep
Geografisch:
Profiel:
Campagneconcept
De boodschap van de campagne is: ‘De Huizen van het Kind staan naast jou als ouder: bij elke vraag over je opgroeiende kind en elke stap in het leven van je kind.’ De campagne maakt het complexe verhaal van de verschillende functies van Huis van het Kind en de verschillende partners op een laagdrempelige manier helder. Dit gebeurt onder meer door het logo van de Huizen van het Kind (een lachende bloem) te animeren en deze als een soort mascotte in te zetten in video en campagnebeeld. De geanimeerde bloem staat dan symbool voor de Huizen van het Kind. We zien de bloem meehelpen en mee supporteren in herkenbare situaties uit het leven van ouders. Zo maken we letterlijk zichtbaar dat een Huis van het Kind er altijd is om gezinnen te ondersteunen.
Uitwerking:
Mediamix
Geïntegreerde media-aanpak:
Dit besluit past in de realisatie van:
7 - Sterk bestuurde stad | 1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap | 1SSB0501 - Alle communicatie is relevant, effectief, duidelijk en toegankelijk | 1SSB050102 - Alle communicatie-initiatieven van de groep stad Antwerpen zijn op elkaar afgestemd (releaseplan).
De Huizen van het Kind Antwerpen zijn een lokaal samenwerkingsverband. In elk Huis van het Kind werkt een breed gamma van partners samen rond opvoedingsondersteuning, preventieve gezondheidszorg, informatie, advies, begeleiding, spel en ontmoeting. Het uitgangspunt is dat elk gezin, elke ouder, grootouder of professional op een laagdrempelige manier in de Huizen terecht kan met om het even welke gezinsgerelateerde vraag over opvoeden, gezondheid, onderwijs/school, kinderopvang, vrije tijd, hulpverlening, administratie, financiële en materiële ondersteuning, … (one-stop-shop model: 1 plek voor al je vragen).
Een Huis van het Kind is een laagdrempelige plek waar gezinnen:
In 2020 is het Antwerpse netwerk van de Huizen van het Kind compleet. Er zijn dan 17 huizen en een 18de huis online (website wordt op dit moment ontwikkeld, voorziene oplevering in voorjaar 2020). Dit vormt de perfecte aanleiding om de Huizen van het Kind onder de aandacht van de Antwerpse gezinnen te brengen met een positionerende ‘landings-’ of imagocampagne. De boodschap van deze campagne is: ‘Huizen van het Kind Antwerpen staan naast jou als ouder: bij elke vraag over je opgroeiende kind en elke stap in het leven van je kind.’
De campagne start in de aanloop naar de Week van de Opvoeding die loopt van 16 tot 23 mei 2020. De Huizen van het Kind Antwerpen werken een gericht en strategisch aanbod uit tijdens de Week van de Opvoeding. Dan vieren de Huizen van het Kind ook hun vijfjarig bestaan. Voor de toeleiding naar dat aanbod voorziet de stad een meer wijkgerichte activerende communicatie.
De Huizen van het Kind campagne is als partnerschap opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2019, goedgekeurd door het college in zitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11138).
De totale campagne werd begroot op 83.000,00 EUR inclusief BTW.
De uitgaven verlopen via volgende boekingsadressen:
Uitgaven 2019; SUB_NR/INTERN/1900/5402510000/6141/1HHM010401A00000/1SA060944
Uitgaven 2020; SUB_NR/INTERN/2000/5402510000/6141/2HMS040201A00000/2SA040909
Met bestelbon 4005375084 aan BVBA VOLSTOK (OND 0840.931.008) Sint-Lievenslaan 142, 9000 Gent werd voor het uitwerken van een video en 3D-mascotte reeds een bedrag van 30.280,25 EUR vastgelegd. Deze bestelbon werd op het college van burgemeester en schepenen (jaarnummer 10373) van 13/12/2019 goedgekeurd.
De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Mediabrands Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696).
Het college keurt de landingscampagne van de Huizen van het Kind Antwerpen goed.