Terug
Gepubliceerd op 13/01/2020

2019_CBS_10692 - Kansen voor gezin en kind - Campagne Huizen van het Kind Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10692 - Kansen voor gezin en kind - Campagne Huizen van het Kind Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_10692 - Kansen voor gezin en kind - Campagne Huizen van het Kind Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Er zitten veel partners samen in een Huis van het Kind: zij presenteren ze zich naar de ouders en gezinnen als één koepelmerk. Een stadsbrede imagocampagne ondersteunt deze éénmerkstrategie en informeert alle (toekomstige) Antwerpse ouders over waar de Huizen van het Kind voor staan.

Doelstellingen

  • Kwantitatief: Meer gezinnen zijn op de hoogte van het bestaan van de Huizen van het Kind Antwerpen en tonen interesse in het aanbod (meting via campagnemeting, websitestatistieken en aantal inschrijvingen workshops);
  • Kwalitatief: Ouders weten beter waar de Huizen van het Kind voor staan en vinden het aanbod in ‘hun’ Huis relevant (meting via bevraging panel/campagnemeting, evaluatie bij workshops).

Doelgroep

Geografisch:

  • Antwerpen en districten

 Profiel:

  • Voor de stadsbrede imagocampagne richten we ons op Antwerpse ouders, gemiddelde leeftijd 35 jaar, leeftijd kinderen 0-12 jaar;
  • Voor de activerende communicatie in het kader van de Week van de Opvoeding richten we ons ook op meer kwetsbare doelgroepen, afhankelijk van de sociale samenstelling van de verschillende wijken waar de Huizen van het Kind zich bevinden.

Campagneconcept

De boodschap van de campagne is: ‘De Huizen van het Kind staan naast jou als ouder: bij elke vraag over je opgroeiende kind en elke stap in het leven van je kind.’ De campagne maakt het complexe verhaal van de verschillende functies van Huis van het Kind en de verschillende partners op een laagdrempelige manier helder. Dit gebeurt onder meer door het logo van de Huizen van het Kind (een lachende bloem) te animeren en deze als een soort mascotte in te zetten in video en campagnebeeld. De geanimeerde bloem staat dan symbool voor de Huizen van het Kind. We zien de bloem meehelpen en mee supporteren in herkenbare situaties uit het leven van ouders. Zo maken we letterlijk zichtbaar dat een Huis van het Kind er altijd is om gezinnen te ondersteunen.

Uitwerking:

  • Campagnevideo van 1 tot 1,5 minuut waarin 3 verschillende gezinnen, opgenomen in een Huis van het Kind: we zien hier de geanimeerde bloemmascotte ouders ondersteunen in allerlei opvoedings- en groeikwesties;
  • 3 statische campagnebeelden, met verschillende gezinssituaties en diverse ouders en kinderen (alleenstaande ouder, klassiek gezin, ... ), waarbij de bloemmascotte opnieuw het gezin mee ondersteunt. Er is een evenwicht in diversiteit van de verschillende in beeld gebrachte gezinnen;
  •  Er werd een nieuwe slagzin ontwikkeld. Die luidt als volgt: ‘Huis van het Kind. Want kinderen grootbrengen doe je niet alleen’. 

Mediamix

Geïntegreerde media-aanpak:

  • Betalende advertenties op sociale media met gerichte doelstelling op doelgroep(en) (Facebook en Instagram);
  • Kanalen in stedelijk netwerk: abribussen (bushokjes voorzien van reclame), mupi's (van binnenuit verlicht reclamebord), A0 affichage;
  • Agrafa Affichage indoor en outdoor formaat A2 en A0 (Antwerpen);
  • Netwerk van wachtzalen van huisartsen, kinderartsen, gynaecologen, vroedvrouwen, … (Antwerpen);
  • Kanalen gericht op Antwerpse gezinnen (wordt nog uitgewerkt door mediabureau Initiative);
  • Eigen stedelijke kanalen: nieuwe website Huizen van het Kind Antwerpen, Facebook en Instagram Stad Antwerpen, Facebook Huizen van het Kind Antwerpen, ATV, Antwerpen.be, kanalen partners Huizen van het Kind… .

Dit besluit past in de realisatie van:

7 - Sterk bestuurde stad | 1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap | 1SSB0501 - Alle communicatie is relevant, effectief, duidelijk en toegankelijk | 1SSB050102 - Alle communicatie-initiatieven van de groep stad Antwerpen zijn op elkaar afgestemd (releaseplan).

Aanleiding en context

De Huizen van het Kind Antwerpen zijn een lokaal samenwerkingsverband. In elk Huis van het Kind werkt een breed gamma van partners samen rond opvoedingsondersteuning, preventieve gezondheidszorg, informatie, advies, begeleiding, spel en ontmoeting. Het uitgangspunt is dat elk gezin, elke ouder, grootouder of professional op een laagdrempelige manier in de Huizen terecht kan met om het even welke gezinsgerelateerde vraag over opvoeden, gezondheid, onderwijs/school, kinderopvang, vrije tijd, hulpverlening, administratie, financiële en materiële ondersteuning, …  (one-stop-shop model: 1 plek voor al je vragen).

Een Huis van het Kind is een laagdrempelige plek waar gezinnen: 

  • elkaar ontmoeten;
  • verbindende ouder-kindactiviteiten kunnen doen;
  • vragen kunnen stellen;
  • advies kunnen krijgen over een breed gamma van onderwerpen.

In 2020 is het Antwerpse netwerk van de Huizen van het Kind compleet. Er zijn dan 17 huizen en een 18de huis online (website wordt op dit moment ontwikkeld, voorziene oplevering in voorjaar 2020). Dit vormt de perfecte aanleiding om de Huizen van het Kind onder de aandacht van de Antwerpse gezinnen te brengen met een positionerende ‘landings-’ of imagocampagne. De boodschap van deze campagne is: ‘Huizen van het Kind Antwerpen staan naast jou als ouder: bij elke vraag over je opgroeiende kind en elke stap in het leven van je kind.’

De campagne start in de aanloop naar de Week van de Opvoeding die loopt van 16 tot 23 mei 2020. De Huizen van het Kind Antwerpen werken een gericht en strategisch aanbod uit tijdens de Week van de Opvoeding. Dan vieren de Huizen van het Kind ook hun vijfjarig bestaan. Voor de toeleiding naar dat aanbod voorziet de stad een meer wijkgerichte activerende communicatie.

De Huizen van het Kind campagne is als partnerschap opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2019, goedgekeurd door het college in zitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11138).

Algemene financiële opmerkingen

De totale campagne werd begroot op 83.000,00 EUR inclusief BTW. 

De uitgaven verlopen via volgende boekingsadressen:

Uitgaven 2019; SUB_NR/INTERN/1900/5402510000/6141/1HHM010401A00000/1SA060944

Uitgaven 2020; SUB_NR/INTERN/2000/5402510000/6141/2HMS040201A00000/2SA040909

Met bestelbon 4005375084 aan BVBA VOLSTOK (OND 0840.931.008) Sint-Lievenslaan 142, 9000 Gent werd voor het uitwerken van een video en 3D-mascotte reeds een bedrag van 30.280,25 EUR vastgelegd. Deze bestelbon werd op het college van burgemeester en schepenen (jaarnummer 10373) van 13/12/2019 goedgekeurd.

De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Mediabrands Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696).

Beleidsdoelstellingen

6 - Harmonieuze stad
1HHM01 - De sociale grondrechten van alle Antwerpenaren en in het bijzonder van mensen in armoede zijn gegarandeerd
1HHM0104 - Er is een ruim en divers aanbod aan preventieve gezinsondersteuning voor (aanstaande) gezinnen met als ankerpunt de huizen van het kind
1HHM010401 - Er is regie, coördinatie en ondersteuning voor de Huizen van het Kind

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de landingscampagne van de Huizen van het Kind Antwerpen goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.