Om de verdere groepsoptimalisatie te realiseren, wil het college het aantal structuren en de daarmee verbonden kosten beperken. De volgende uitgangspunten gelden hierbij:
Afbakening
Het onderzoek spitste toe op de bedrijfseenheden die de meeste dienstverlening via loketten aanbieden, de bedrijfseenheden Sociale Dienstverlening en Ondernemen en Stadsmarketing:
Aanpak
Er werd een projectgroep samengesteld uit medewerkers van de bedrijfseenheden Sociale Dienstverlening en Ondernemen en Stadsmarketing. In een eerste fase werd de AS IS-situatie geïnventariseerd, zowel op het vlak van processen en producten, alsook op het vlak van budget en personeelsbezetting. Lopende veranderingstrajecten of aanpassingen aan de huidige werking werden in deze AS IS-oefening meegenomen. Deze gestructureerde inventaris werd gebruikt door de projectgroep om aanbevelingen te formuleren.
In de stuurgroep, samengesteld uit de bedrijfsdirecteurs van de betrokken bedrijfseenheden, werden de resultaten van de projectgroep besproken.
Uit het synergie-onderzoek volgden een aantal vaststellingen, die resulteren in de aanbevelingen opgenomen in dit besluit. Ook worden verdere stappen voorgesteld.
Aanbevelingen
De belangrijkste aanbeveling is het doortrekken van het ‘no wrong door’ – principe bij de toekomstige organisatie van de dienstverlening.
Dit betekent dat de klant in elk loket (digitaal en fysiek) maximaal de gewenste dienstverlening of product kan afnemen. Als dit niet mogelijk is, wordt de klant gericht doorverwezen naar waar de dienst of het product wordt aangeboden (webpagina, e-loket, fysiek loket).
Zo wordt de dienstverlening op de meest klantvriendelijke en efficiënte manier aangeboden. Vanuit het principe ‘no wrong door’ evolueert de dienstverlening maximaal naar unieke (of toch zo weinig mogelijk verschillende) aanspreek- en contactpunten voor de klant.
De klantencontacten worden dan beperkt, in tijd en frequentie, en wordt het mogelijk om de fysieke klantencontacten te bundelen in minder locaties.
Om deze doelstelling te realiseren, wordt ingezet op drie domeinen:
Klantencontacten
De organisatie van de klantencontacten, zowel digitaal als fysiek, wordt bepaald door het no wrong door-principe. Hier moet immers de dienstverlening zo klantvriendelijk en efficiënt aangeboden worden. Een aantal projecten zijn lopende om de klantencontacten te optimaliseren, zoals de uitbreiding van het e-loket en pilootprojecten met chatbots. Ook een aantal bundelingen zijn gerealiseerd en lopende (zie Call en Connect). Meer onderzoek is echter nodig om verdere synergieën en bundelingen te realiseren.
Kanaalstrategie
Resolutie 566 van het bestuursakkoord stelt dat de stad Antwerpen verder in zet op digitale transformatie van de administratieve dienstverlening volgens het principe ‘maximaal digitaal’. Het click, call, connect-principe wordt verder toegepast binnen alle administratieve dienstverlening van de stad Antwerpen en dit stadsbreed. Deze resolutie kan ook toegepast worden op de andere dienstverlening.
Click
Met ‘Click’ wordt bedoeld dat de klant informatie over dienstverlening en producten maximaal digitaal kan terugvinden. Dienstverlening en producten worden ook maximaal digitaal aangeboden. De belangrijkste instrumenten waarover de stad Antwerpen op dit moment beschikt, zijn A-stad, de selfserviceloketten in de stadsloketten en de selfservicezuilen in de stadsloketten en sociale centra.
De integratie van de website OCMW in A-stad is lopende. Een actie, die op korte termijn kan worden opgenomen, is het aanbieden van digitale administratieve producten (attesten) via de selfservicezuilen in sociale centra.
Call
Telefonisch contact met de stad Antwerpen wordt aanzien als het eerste alternatief op ‘Click’. Ook hier kunnen de klantencontacten verder geoptimaliseerd worden. Een verdere alignering en integratie van de stedelijke contactpunten voor eerstelijnsvragen in het stedelijk contactcenter zijn lopende.
Connect
Als de klant fysiek in contact treedt met de stad Antwerpen, gaat het over ‘connect’. In sommige gevallen is dit contact verplicht omwille van hogere wetgeving of noodzakelijk om een correcte dienstverlening af te leveren. Het contact verloopt op twee manieren: via loketten (de klant verplaatst zich naar de dienstverlener) en via outreaching of thuisbezoeken (de dienstverlener verplaatst zich naar de klant).
De bundeling van dienstverlening op locatieniveau is lopende. Enkele voorbeelden:
Daarnaast bieden de fysieke locaties al producten aan van andere diensten, zoals conformiteitsattesten, producten sport en cultuur, …. Er is een onderzoek lopende naar synergieën tussen de producten van het Ecohuis en de Woonkantoren.
Ondersteunende systemen
Het organiseren van klantvriendelijke en efficiënte dienstverlening vraagt ook de nodige ondersteunende, digitale systemen. Er lopen al een aantal projecten over de bedrijfseenheden heen:
Te onderzoeken in een volgende fase
Om de synergie-oefening verder te zetten, worden onderstaande stappen voorgesteld. Een uitbreiding van de scope, naar bijvoorbeeld het omgevingsloket, wordt meegenomen.
Klantencontacten
Kanaalstrategie
Ondersteunende systemen
Voor de opvolgingsacties worden terug een stuurgroep en projectgroepen opgericht.
Timing
Op het einde van kwartaal 2 in 2020 wordt er gerapporteerd aan het managementteam en college over de stand van zaken.
Op 1 maart 2019 (jaarnummer 1895) keurde het college een aantal te realiseren reorganisaties goed en gaf ze opdracht aan de nieuwe bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing om de opportuniteiten naar synergie of bundeling van alle diensten die actief zijn op het vlak van Werk, Innovatie, Loketten en Externe Relaties en Business Development grondig te onderzoeken.
Op 6 september 2019 (jaarnummer 7284) stelde het college de nieuwe bedrijfsdirecteur aan en bevestigde de opdracht om de opportuniteiten naar synergie of bundeling grondig te onderzoeken.
Op 1 oktober 2019 startte de nieuwe bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing.
Het college neemt kennis van de aanpak van het onderzoek.
Het college keurt de aanbevelingen en de volgende stappen goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
OS/Klantencontacten en Dienstverlening | Opstarten, begeleiden en coördineren van synergie- en bundelingsprojecten door de afdeling Projecten en Digitale Transformatie. |