Terug
Gepubliceerd op 23/12/2019

2019_CBS_10572 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon 2020-voorstel TM 3.0 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10572 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon 2020-voorstel TM 3.0 - Goedkeuring 2019_CBS_10572 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon 2020-voorstel TM 3.0 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De acties in het project sluiten nauw aan bij de strategie die reeds gehanteerd wordt binnen het Slim naar Antwerpen programma. Het project draagt bij tot de realisatie van het  bestuursakkoord 2019-2024, meer bepaald aan de  ambitie om maximaal in te zetten op slimme verkeerssturing en mobiliteitsoplossingen: dynamische signalisatie en verkeerslichtensturing voor alle modi, connected cars (alleszins voor openbaar vervoer, taxi’s, hulpdiensten, …), snelheidsregeling en ISA (Intelligente SnelheidsAdaptatie), dynamische parkeergeleiding, real time informatie over openbaar vervoer en deelsystemen, combineren van verschillende kwalitatieve vervoersmiddelen dankzij slimme routeplanning, geïntegreerde MaaS oplossingen, etc. Het project TM 3.0 zet expliciet in op de integratie van de data die nodig zijn voor dergelijke verkeerssturing. Daarnaast draagt het project ook bij aan de doelstelling om binnen de Antwerpse Vervoerregio te komen tot een betere route- en parkeergeleiding, inclusief naar P&R's.

Aan de TM3.0 projectpartners wordt gevraagd om hun engagement voor het project te bevestigen via een intentiebrief. In deze intentiebrief bevestigt de stad als partner te willen bijdragen aan de eerder genoemde acties binnen het project en daartoe ook een aantal specifiek benoemde datasets open te stellen, hierbij steeds de GDPR richtlijnen respecterend. Specifiek gaat het om statische en dynamische data rond deelmobiliteit, openbaar vervoer, vrachtvervoer, wegwerkzaamheden en P&R beschikbaarheid.

Binnen deze oproep verwacht de Europese Commissie projecten met een budget rond de 4 tot 5 Mio euro. Pas in de tweede fase zal een volledig projectbudget op partnerniveau worden uitgewerkt. 

Indien het projectvoorstel wordt toegelaten tot de tweede fase van de indieningsprocedure, zal het finale budget en het concrete takenpakket van de stad opnieuw ter goedkeuring worden voorgelegd aan het college.
 
De afdelingen Stadsontwikkeling/Mobiliteit/Slim naar Antwerpen en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen/Innovatieprojecten zullen de voorbereiding van het projectvoorstel inhoudelijk opvolgen. Strategische Coördinatie/Fondsen, Innovatie en Technologie zorgt voor de nodige ondersteuning bij indiening van een volledig projectvoorstel.

Aanleiding en context

Binnen het onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Commissie, Horizon 2020, staat momenteel de volgende projectoproep open: H2020 MG-2-11-2020: Network and traffic management for future mobility (vrij vertaald als netwerk- en verkeersmanagement van toekomstige mobiliteit). Stad Antwerpen is gevraagd om deel te nemen aan een projectvoorstel met de naam TM 3.0: Elevating enhanced TM to the Mobility Network. De indiening van projecten verloopt in twee fases. De deadline voor het indienen van conceptprojectvoorstellen in de eerste fase is 9 januari 2020.

Geavanceerde multimodale mobiliteitsoplossingen vereisen coördinatie om vervoersstromen te optimaliseren door ze dynamisch af te stemmen op het gehele vervoersnetwerk. Doel van deze Europese projectoproep is projecten te financieren die inzetten op het ontwerp en de optimalisatie van intelligente systemen door live verkeersomstandigheden en -stromen te monitoren, real time verkeersinformatie te delen en netwerkbrede optimalisatieprocessen mogelijk te maken, onder meer door via geconnecteerde apparaten de gebruikers aan te sturen. Een dergelijk geavanceerd netwerk- en verkeersmanagement zou ook nieuwe dynamische mobiliteitsdiensten voor passagiers en vracht mogelijk moeten maken.

Het project wordt gecoördineerd door ERTICO - ITS Europe, een publiek-private koepelorganisatie die 120 organisaties (bedrijven en overheden) samenbrengt en specifiek werkt rond slimme mobiliteit. Naast Antwerpen, zijn de andere betrokken steden in het project Almelo (Nederland), Hamburg (Duitsland), Lissabon (Portugal) en Turijn (Italië). Andere projectpartners zijn Be-Mobile (België), ARMIS (Portugal), ICCS (Griekenland), MAPtm (Nederland), Pluservice (Italië), SWARCO (Oostenrijk), Sweco (Nederlandse vestiging), Technolution (Nederland), TomTom (Nederland) en TUM (Duitsland).

Binnen het project zal de stad betrokken zijn bij de volgende acties:

  1. Cross-modale verkeerssturing; het integreren van alle vervoersmodi in verkeersmanagement en aanbevelingen naar eindgebruikers.
  2. Gedeeld verkeers- en mobiliteitsmanagement; het delen van verkeersmanagementstrategieën tussen operatoren, data providers en Mobility-as-a-Service (MaaS) dienstverleners
  3. Samenwerking rond KPI's om besluitvormingsinstrumenten te ondersteunen.
  4. Verkeersvolumeschatting en -voorspelling; via machine learning tot real time verkeersvolumevoorspellingen komen op snelwegen en stedelijk gebied.
  5. Verkeersgebaseerd en vraaggestuurd beheer van P&R's; ontwikkeling van dynamische capaciteitsmodellen.

Algemene financiƫle opmerkingen

Het betreft een projectindiening in twee fases. Pas in de tweede fase (deadline 8 september 2020) wordt het projectbudget definitief vastgelegd. Horizon financiert 100% en aldus is er geen stedelijke cofinanciering vereist.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen
2LMS010202 - Smart Mobility/technologie/MaaS
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen
2LMS010203 - Multimodale knooppunten en netwerken
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010303 - Verkeersmanagement/verkeerslichten
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt deelname aan het prjectvoorstel TM 3.0 goed en ondertekent hiertoe de intentieverklaring.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen