Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019123922 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Driss Achkif met als adres Van Cortbeemdelei 43 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Turnhoutsebaan 223-225 te 2140 Antwerpen (Borgerhout) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 25sectie A nr. 691F |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van wijzigingen aan een meergezinswoning met een handelsgelijkvloers en 7 woonentiteiten |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 12/02/2009: vergunning deputatie (3290#580) voor het verbouwen van een meergezinswoning en een commerciële ruimte;
- 16/05/2019: weigering deputatie (20124698) regulariseren van appartementen en commerciële ruimte.
Vergunde/vergund geachte toestand
- meergezinswoning met 7 entiteiten en een commerciële functie (winkel) op het gelijkvloers;
- 4 bouwlagen onder plat dak, twee samengevoegde huizen (nrs. 223 en 225);
- gelijkvloerse pui: groot glazen vitrineraam en twee deuren met daarboven een arduinen afwerking;
Huidige toestand
- wijzigingen aan gelijkvloerse pui:
- wijziging van functie van het gelijkvloers van handel naar restaurant;
- de hoogte van de scheimuren werd gewijzigd.
Gewenste toestand
- regulariseren van de wijzigingen.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigingen aan de scheimuren;
- wijzigingen aan de voorgevel op het gelijkvloers;
- wijzigen dakkoepels.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
30 oktober 2019 |
21 november 2019 |
Gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
30 oktober 2019 |
28 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
30 oktober 2019 |
31 oktober 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
30 oktober 2019 |
7 november 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) |
30 oktober 2019 |
31 oktober 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bouwvolume wordt beperkt aangepast door de achterste- en linkerscheidingsmuur te verhogen naar 30 cm boven de dakdichting. Voorliggende scheidingsmuurwijziging is zeer beperkt en gelet op de brandveiligheid stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
Het wijzigen van de voorgevel op het gelijkvloers inzake de indeling en het buitenschrijnwerk is stedenbouwkundig aanvaardbaar gelet op de kenmerkend gevelpuien.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het onderwerp van de aanvraag heeft geen betrekking op ingedeelde inrichtingen of activiteiten. Op het dakplan staan drie airconditioningsinstallaties ingetekend. Indien deze een gezamenlijk elektrisch vermogen hebben van meer dan 5 kW dient hiervoor ook melding te gebeuren.
Tot slot worden een aantal elementen op de bijgevoegde foto’s vastgesteld welke niet op de plannen worden vermeld (onder andere zaakgebonden publiciteit voor reca).
Gelet op onduidelijkheid hierover worden alle wijzigingen buiten de wijzigingen aan de scheimuren, voorgevel op het gelijkvloers en dakkoepels uitgesloten.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het niveauverschil aan de nieuwe deur te overbruggen conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid;
3. de technische installaties inpandig te voorzien of op het hoogst gelegen dak conform artikel 16 van de bouwcode;
Uitsluitingen
4. alle handelingen, werken en wijzigingen buiten de wijzigingen aan de scheimuren, voorgevel op het gelijkvloers en dakkoepels.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
3 oktober 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
30 oktober 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
29 december 2019 |
Verslag GOA |
12 december 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd 1 bezwaarschrift ingediend.
Dit bezwaar laat zich als volgt samenvatten:
1. Straat: de bezwaarindiener meldt dat er op de plannen een verkeerd adres werd opgegeven. De aanpalende straat waar de werken zich bevinden is de Jaak de Braeckeleerstraat 12 en niet de Jan de Braeckeleerstraat zoals vermeld werd op de plannen:
Beoordeling:
Het klopt dat op het ingediende inplantingsplan verkeerdelijk de Jaak de Braeckeleerstraat vermeld werd als Jan de Braeckeleerstraat. Deze typefout heeft echter geen noemenswaardige invloed op de stedenbouwkundige beoordeling van de omgevingsvergunning. Bovendien werd de context en omgeving van het pand waarover de aanvraag betrekking heeft voldoende geduid op het inplantingsplan waardoor een eventuele vergissing van locatie werd uitgesloten.
Het bezwaar is ongegrond.
2. Wijziging: de bezwaarindiener gaat akkoord met de op de plannen voorgestelde verhoging. Toch wil de bezwaarindiener duidelijk maken dat tegen elke andere wijziging aan de plannen of uitvoering zal geprotesteerd worden en ter discussie zal moeten voorgelegd worden.
Beoordeling:
De aanvrager en/ of uitvoerder van de aangevraagde werken zal de werken zo moeten uitvoeren als aangetoond en beschreven op de voorwaardelijk vergunde plannen. Het niet uitvoeren van de werken volgens de vergunde plannen is hypothetisch van aard. Een bezwaar gebaseerd op vermoedens kan niet meegenomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het niveauverschil aan de nieuwe deur te overbruggen conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid;
3. de technische installaties inpandig te voorzien of op het hoogst gelegen dak conform artikel 16 van de bouwcode;
Uitsluitingen
4. alle handelingen, werken en wijzigingen buiten de wijzigingen aan de scheimuren, voorgevel op het gelijkvloers en dakkoepels.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.