Terug
Gepubliceerd op 23/12/2019

2019_CBS_10502 - Omgevingsvergunning - OMV_2019127164. Ryenlanddreef 31. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10502 - Omgevingsvergunning - OMV_2019127164. Ryenlanddreef 31. District Merksem - Goedkeuring 2019_CBS_10502 - Omgevingsvergunning - OMV_2019127164. Ryenlanddreef 31. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019127164

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Sara Choukri met als adres Bischoppenhoflaan 225 bus 3 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Ryenlanddreef 31 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 39sectie A nr. 150K3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van functie van kantoor naar kinderdagverblijf

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          29/01/2003: vergunning (103#8126) voor het verbouwen gelijkvloerse garage en studio tot kantoorruimte.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          appartementsgebouw met gelijkvloerse kantoorruimte;

-          3 bouwlagen onder een plat dak.

 

Huidige toestand

 

-          appartementsgebouw met gelijkvloerse kantoorruimte;

-          3 bouwlagen onder een plat dak;

-          gelijkvloerse bouwlaag grijs geschilderd.

 

Gewenste toestand

 

-          appartementsgebouw met gelijkvloers kinderdagverblijf;

-          3 bouwlagen onder een plat dak;

-          gelijkvloerse bouwlaag grijs geschilderd.

Inhoud van de aanvraag

 

-          functiewijziging van gelijkvloerse kantoorruimte naar kinderdagverblijf;

-          regulariseren van de grijs geschilderde voorgevel;

-          de bovenliggende verdiepingen blijven ongewijzigd.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

30 oktober 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

30 oktober 2019

19 november 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

30 oktober 2019

30 oktober 2019

talentontwikkeling en vrijetijdsbeleving/ jeugd/ regie kinderopvang

30 oktober 2019

12 november 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • Artikel 17 Behoud en heraanplanting: de voortuin is volledig verhard;
  • Artikel 19 Tuinafsluitingen: de voortuin is niet afgesloten;
  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de speelruimte gelegen tussen de speelruimte aan de straatzijde en de slaapruimte krijgt geen rechtstreeks licht en lucht;
  • Artikel 26 Afvalverzameling: er is geen afvalberging voorzien van minimaal 4 m²;
  • Artikel 27 Open ruimte: de voortuin is volledig verhard;
  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: er zijn geen fietsstalplaatsen voorzien;
  • Artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit: de stickers mogen maximaal 50  % van de raamopening en geen raamkaders bedekken.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggend project ligt in een overstromingsgevoelig gebied, maar de dakoppervlakte en verharde oppervlakte wijzigt niet zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag omvat een functiewijziging. Het bestaande kantoor is kleinschalig en ligt niet op een strategische kantoorlocatie. Het kantoor wordt gewijzigd naar een kinderdagverblijf. Deze functie kan als ondersteunende functie worden beschouwd voor de aanwezige woningen in de omgeving. Bovendien is in de wijk een tekort aan kinderopvang. De aanvraag is in harmonie met de kenmerkende functies in de Reynlanddreef.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. Gezien de beperkte oppervlakte van het kinderdagverblijf (<500m²), wordt er geen parkeerbehoefte opgelegd.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

 

Fietsvoorzieningen

Er dient ruimte te worden voorzien voor het stallen van fietsen voor het personeel, conform artikel 29 van de bouwcode. Ook ouders moeten hun fiets ergens kunnen plaatsen bij het ophalen en afzetten van hun kinderen. Deze plaats kan in de voortuin worden voorzien. Een strook van 2 m breed langs het pad naar de inkomdeur voldoet. Deze kan het best geplaatst worden aan de rechter zijde achter de gemeenschappelijke brievenbussen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag wijkt af van artikel 19 van de bouwcode. De voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 m. Dit is niet het geval in de aanvraag. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 24 van de bouwcode. De speelruimte aan de rechterzijde, gelegen tussen de speelruimte aan de straatzijde en de slaapruimte, krijgt geen rechtstreeks licht en lucht. Licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van de woning met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de bewoners en voor een minimum verblijfskwaliteit van elke woning.

Aangezien de muur tussen de twee speelruimten geen dragende muur is, kan deze worden verwijderd. Zo ontstaat er één grote speelruimte, gelijkaardig aan de linkerzijde, en heeft de volledige ruimte voldoende rechtstreeks licht en lucht. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 26 van de bouwcode. Functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 vierkante meter groot is. Op de plannen in de aanvraag is geen afvalberging voorzien. Als voorwaarde wordt opgenomen om een afvalberging te voorzien.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 27 van de bouwcode. De volledige voortuin is verhard. Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten. In dit geval een pad van 1,5 m breed tot de inkomdeur van het gebouw. De voortuin kan als een volwaardig deel van de tuin worden beschouwd omwille van een aantal redenen. Een groene voortuin heeft een aangenamer uitzicht in de straat en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de voortuin niet te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert. Bovendien is elke tuin, hoe klein ook een natuurlijke oase in de bebouwing voor vogels, insecten,… en zorgt ze ervoor dat de opwarming van de stedelijke omgeving licht verminderd wordt. Daarom wordt als voorwaarde opgelegd de voortuin te vergroenen conform artikel 17 van de bouwcode.

In combinatie met de fietsstalplaats, ontstaat een verharde strook van ca. 3,5 m breed. Deze strook doet dienst als pad en fietsstaplaats. Dit wordt mee opgenomen in de voorwaarden.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De aanvraag betreft interne werken. Het bestaande volume blijft behouden. De aanvraag past in de bestaande straatwand en het gabarit van de gebouwen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.
 

Visueel-vormelijke elementen

 

De voorgevel blijft behouden.

Enkel wordt op het glasoppervlakte een grote sticker ‘kinderdagverblijf  babywood’ geplakt. Volgens artikel 33 van de bouwcode mag de publiciteit niet voor gevelopeningen geplaatst worden of gevelornamenten bedekken. Indien ze geplakt of gespoten wordt op een gevelopening mag ze maximaal 50 % van de opening bedekken en geen raamkaders bedekken. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de niet-dragende muur tussen de twee speelruimten aan de rechterzijde verwijderen zodat er één grote speelruimte ontstaat en de ruimte voldoende licht en lucht krijgt, conform artikel 24 van de bouwcode;

2.      een afvalberging van 4 m² met verluchting plaatsen, conform artikel 26 van de bouwcode;

3.      op de grens met het openbaar domein en de voortuin een afsluiting voorzien van maximum 1 m hoog, conform artikel 19 van de bouwcode;

4.      de verharding in de voortuin beperken tot een strook van 3,5 m naar de inkomdeur van het gebouw, conform artikel 27 van de bouwcode; deze strook doet dienst als pad naar de inkomdeur en fietsstalplaats, conform artikel 29 van de bouwcode; het overige gedeelte groen aanleggen, conform artikel 17 van de bouwcode;

5.      de sticker “kinderdagverblijf babywood’ beperken tot maximaal 50 % van de opening, conform artikel 33 van de bouwcode.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 oktober 2019

Volledig- en ontvankelijk

30 oktober 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 december 2019

Verslag GOA

12 december 2019

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de niet-dragende muur tussen de twee speelruimten aan de rechterzijde verwijderen zodat er één grote speelruimte ontstaat en de ruimte voldoende licht en lucht krijgt, conform artikel 24 van de bouwcode;

2.      een afvalberging van 4 m² met verluchting plaatsen, conform artikel 26 van de bouwcode;

3.      op de grens met het openbaar domein en de voortuin een afsluiting voorzien van maximum 1 m hoog, conform artikel 19 van de bouwcode;

4.      de verharding in de voortuin beperken tot een strook van 3,5 m naar de inkomdeur van het gebouw, conform artikel 27 van de bouwcode; deze strook doet dienst als pad naar de inkomdeur en fietsstalplaats, conform artikel 29 van de bouwcode; het overige gedeelte groen aanleggen, conform artikel 17 van de bouwcode;

5.      de sticker “kinderdagverblijf babywood’ beperken tot maximaal 50 % van de opening, conform artikel 33 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.