Terug
Gepubliceerd op 23/12/2019

2019_CBS_10227 - Omgevingsvergunning - OMV_2019104173. Heistraat 22-26. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10227 - Omgevingsvergunning - OMV_2019104173. Heistraat 22-26. District Wilrijk - Goedkeuring 2019_CBS_10227 - Omgevingsvergunning - OMV_2019104173. Heistraat 22-26. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019104173

Gegevens van de aanvrager:

VZW Dansstudio Swing met als adres Venneborglaan 173 te 2100 Deurne (Antwerpen), de heer Frederik Huys met als adres Venneborglaan 173 te 2100 Deurne (Antwerpen) en mevrouw Katrien Van Ransbeeck met als adres Venneborglaan 173 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Heistraat 22-26 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 42sectie B nr. 27B4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwing van een magazijn tot dansacademie

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          21/10/1999: vergunning (222#11219) voor het herindelen van een bestaand winkelpand in twee winkelruimtes;

-          28/09/2012: vergunning (20125425) voor het afbreken van een overdekte autostandplaats en plaatsen voorzetgevel en afsluitingen;

-          14/03/2019: ongunstig advies Omgeving voor afsplitsen magazijn op perceel;

-          15/04/2019: ongunstig advies Omgeving voor functiewijziging magazijn;

Vergunde toestand

-          magazijn van detailhandel aan de Heistraat;

Huidige toestand

-          autonoom functionerend magazijn bereikbaar via Sint-Camillusstraat;

Gewenste toestand

-          autonoom functionerend dansstudio bereikbaar via Sint-Camillusstraat;

Inhoud van de aanvraag

-          functiewijziging van magazijn van detailhandel aan de Heistraat naar dansstudio;

-          supprimeren doorgangen met detailhandel aan de Heistraat.

-          aanpassingen aan de achtergevel;

-          voorzien van ramen in de linker scheimuur;

-          plaatsen van een overdekte fietsenstalling op het onbebouwde deel.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

12 september 2019

2 oktober 2019

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ centrale preventie (LP/CP)

11 september 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

11 september 2019

16 september 2019

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

11 september 2019

11 september 2019

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

11 september 2019

13 september 2019

ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen

11 september 2019

17 september 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

11 september 2019

17 september 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 1-2 Sint-Bavostraat-Dr Donnyplein en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 23 februari 1993. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone b voor woningen.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg Nr. 1-2 Sint Bavostraat – Dr. Donnyplein en omgeving op volgend punt:

-          Zone B voor woningen:
De aanvraag betreft het afsplitsen van een deel van de toegelaten nevenbestemming van handelsinrichting en het wijzigen naar hoofdbestemming gemeenschapsuitrusting. De functie gemeenschapsvoorziening is enkel toegelaten als nevenbestemming.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend  punt:

  • Artikels 29/2 en 30 Toiletten: De voorziene toiletten voldoen niet aan de artikels 29/2 en 30 van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 11: De kleur van de voorgestelde gevel is antraciet zwart.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft de functiewijziging van een deel van een handelsinrichting, gelegen aan het kernwinkelgebied in district Wilrijk, naar een dansstudio en dit deel volledig autonoom te laten functioneren langs een braakliggend deel stuk grond aan de Sint-Camillusstraat.

 

Het verhogen van de winkeldichtheid in kleinere handelskernen in de districten is een belangrijke stap in het vermijden van het creëren van leegstand en het inzetten op sterke en compacte kernwinkelgebieden.

De Heistraat vormt samen met de Bist, het Mastplein en de Jules Moretuslei hét compacte kernwinkelgebied in district Wilrijk.

Het is dus wenselijk dat de bestaande oppervlakte van de handelsinrichtingen behouden blijft of zelfs verhoogt. Hierdoor blijft of komt er ruimte voor verschillende soorten handelszaken, met verschillende nodige oppervlakte aan winkelruimte en opslag. Het omvormen van een deel van de voorgestelde handelsinrichting is daar dus tegengesteld aan.

 

Dit wordt ook vermeld in het advies van Business en Innovatie: ‘Daar de site deel uitmaakt van het prioritair kernwinkelgebied Wilrijk centrum zoals voorzien in de beleidsnota detailhandel is het niet aangewezen om voor een winkel met magazijn, het magazijn af te splitsen en een aparte functie te geven.’.

 

Het achterste deel van de handelsinrichting gelegen aan de Heistraat dient daarom in functie te blijven van de handelsinrichting zodat zich hier een handelszaak kan vestigen met een nood aan deze oppervlakte en niet buiten dit winkelgebied deze oppervlakte dient te zoeken.

Hiermee kan de oppervlakte buiten dit winkelgebieden ingezet worden voor KMO, diensten en wonen.

 

Vandaar ook het recente ongunstig advies voor opsplitsing van het perceel én gebouw, in de aangeduide zone voor ‘het winkelcentrum’, in kleinere delen die niet meer ontsloten worden langs het centrum van de handels- en dienstensector.

De voorgestelde opdeling en gebruik versnippert het geheel van de aaneengesloten handelszone.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het voorzien van een publiekstrekkende functie in een binnengebied van een bouwblok heeft een impact op de omliggende woongebouwen en tuinen. Overlast op vlak van geluid, inkijk en passage. Teveel mensen samen brengen op één plek, in het hart van het bouwblok, kan een negatieve invloed hebben op de woonkwaliteit op de omliggende percelen. Daarbij dient een publiekstrekkende functie duidelijk en herkenbaar gesitueerd te worden in de schil van het bouwblok grenzend aan het openbaar domein.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het nieuwe materiaal voor de gevel in het binnengebied wordt voorzien in antracietzwarte aluminium sandwichpanelen en antracietzwart aluminium buitenschrijnwerk. De voorgestelde materialisatie is niet aanvaardbaar.

 

Omwille van duurzaamheidseisen is het belangrijk om de stedelijke opwarming te verminderen. Een van de oorzaken van deze stedelijke opwarming is het donker materiaalgebruik. Oppervlaktes met een lage energetische reflectiefactor, wat het geval is bij zwarte materialen hebben een negatieve invloed op de stedelijke opwarming. De stad raadt daarom het gebruik van dergelijke materialen af op plaatsen waar er andere alternatieven gemakkelijk voorhanden zijn. Voor gevels raadt de stad het gebruik van lichte kleuren en bij voorkeur witte kleuren aan.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Het magazijn van de Kruitvat uit de Heistraat is afgesplitst van de winkel en voorzien met een aparte eigen ingang via de Sint-Camillusstraat. Het magazijn wordt omgevormd tot 2 danszalen waar er per zaal een groep van max 20 dansers toegelaten is.

De CROW voorziet in een kengetal voor dansstudios in het centrum, sterk stedelijk, van 1,5 pp per 100m BVO. De zalen hebben een oppervlakte van 116m² per zaal. De parkeerbehoefte is 232m²/100m² x 1,5 = 3,48 = 3 parkeerplaatsen.

De werkelijke parkeerbehoefte is 3 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Gelet op de beoordeling van vergunning 20125425: ‘(…)Zo is het parkeren in openlucht in binnengebied niet wenselijk in verband met de leefbaarheid van het binnengebied. Geparkeerde auto's vormen geen aangename aanblik. Bovendien veroorzaken startende motoren geluids- en geurhinder. (…)’.

En de voorwaarden: ‘geen parkeerplaatsen in te richten in de open ruimte en het verworven open binnengebied niet te verharden en in te richten als tuin’.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

 

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is de oppervlakte van het magazijn, zijnde 307m². Er was geen parkeren op eigen terrein voor het magazijn.

307m²/100m² x 0,75 = 2,3 parkeerplaatsen werden afgewenteld op openbaar domein. = 2 parkeerplaatsen.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3 – 2 = 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

De dansschool geeft aan dat er veel kinderen/leerlingen met de fiets komen. De fietsparkeerbehoefte kan worden afgeleid uit de norm voor gewone klaslokalen (school). Per klaslokaal / danszaal moeten dan 9 stallingen worden voorzien. Dat betekent dat er een fietsparkeerbehoefte van 2 x 9 = 18 fietsenstallingen is.

Er wordt een overdekte stalling voorzien van 10 fietsen. Dit is te weinig en moet uitgebreid worden.

De bestaande overdekte stalling is prima voorzien. De bijkomende plaatsen hoeven niet per se ook overdekt voorzien te worden. Voor deze 8 plaatsen volstaan gewone beugels. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van de onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.


 

Standpunt college

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het college erkent dat het niet aangewezen is in kernwinkelgebied om het magazijn af te splitsen en een aparte functie te geven. Terecht werd de notariële opdeling ongunstig geadviseerd. Deze opdeling is echter toch rechtsgeldig doorgevoerd, en dus oordeelt het college dat bij de beoordeling moet worden uitgegaan van deze feitelijke toestand.

Deze opdeling creëert daarbij verschil in interpretatiemogelijkheden. Het college is van mening dat de planningscontext en de grafische plannen van het BPA niet veranderen door een kadastrale opdeling. De gemeenschapsfunctie is derhalve niet strijdig met het BPA, maar moet nog steeds gezien worden als een nevenfunctie in de betreffende bestemmingszone. 

Functioneel is de gemeenschapsfunctie hier perfect inpasbaar en zelfs versterkend voor de verdere ontwikkeling van dit binnengebied, dat gekenmerkt wordt door groenzones een bundeling van gemeenschapsvoorzieningen zoals de school met speelplaats, de lokale harmonie, het theater en het jeugdcentrum. De aanwezige open en groene ruimte kan zowel als buffer dienen, alsmede de synergie tussen deze voorzieningen verder ondersteunen.

Wat betreft de kleur van de achtergevel; gelet op het feit dat dit een reeds bestaande toestand is, betreft het een achtergevelwijziging t.o.v. de vergunning met ref. 20125425, dewelke vrijgesteld is van vergunningsplicht. 

Het klopt evenwel dat omwille van duurzaamheidseisen  het belangrijk is om de stedelijke opwarming te verminderen. Eén van de oorzaken van deze stedelijke opwarming is het donker materiaalgebruik. De dakoppervlakte is hiervoor echter vele malen bepalender dan de gevel, het valt daarom ten zeerste aan te bevelen het dak te voorzien van een extensieve begroeiing, of van een witte reflecterende laag. Dit helpt evenzeer om oververhittingsproblemen te voorkomen binnenin de loods, een vaak voorkomend probleem. Gezien het een bestaand dak betreft, kan dit echter niet in voorwaarden worden opgenomen.
Wat evenzeer belangrijk is bij het verhinderen van stedelijke opwarming, is het voorzien van bomen. De acht nieuwe bomen op het onverharde voorplein zijn daarbij zeer belangrijk. Op termijn vormen zij een belangrijke uitbreiding van het reeds bestaande groenvolume in het bouwblok. Dit wordt hernomen in de voorwaarden.

Voorts moet voldaan worden aan de verordening toegankelijkheid, en de fietsparkeerbehoefte.

Om tegemoet te komen aan de parkeerbehoefte voor wagens, kan 1 parkeerplaats worden ingericht op het eigen perceel in het binnengebied, enkel bestemd  voor personeel of mindervaliden. Deze moet aansluiten op de reeds bestaande verharding, en uitgevoerd worden in grasbetontegels. Bijgevolg wordt dit de parkeerparagraaf:

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Het magazijn van de Kruitvat uit de Heistraat is afgesplitst van de winkel en voorzien met een aparte eigen ingang via de Sint-Camillusstraat. Het magazijn wordt omgevormd tot 2 danszalen waar er per zaal een groep van max 20 dansers toegelaten is.

De CROW voorziet in een kengetal voor dansstudios in het centrum, sterk stedelijk, van 1,5 pp per 100m BVO. De zalen hebben een oppervlakte van 116m² per zaal. De parkeerbehoefte is 232m²/100m² x 1,5 = 3,48 = 3 parkeerplaatsen.

De werkelijke parkeerbehoefte is 3 parkeerplaatsen.

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Om tegemoet te komen aan de parkeerbehoefte voor wagens, maar met maximaal respect voor de voorwaarden uit de eerdere vergunningen, moet 1 parkeerplaats worden ingericht op het eigen perceel in het binnengebied, enkel bestemd  voor personeel of mindervaliden.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

De berekende parkeerbehoefte van het project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is de oppervlakte van het magazijn, zijnde 307m². Er was geen parkeren op eigen terrein voor het magazijn.

307m²/100m² x 0,75 = 2,3 parkeerplaatsen werden afgewenteld op openbaar domein. = 2 parkeerplaatsen.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 – 2 = 0.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 augustus 2019

Volledig- en ontvankelijk

11 september 2019

Start openbaar onderzoek

19 september 2019

Einde openbaar onderzoek

18 oktober 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 december 2019

Verslag GOA

4 december 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

19 september 2019

18 oktober 2019

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. De voorziene toiletten moeten voldoen aan de artikels 29/2 en 30 van de verordening toegankelijkheid;
  3. Er zijn  8 bijkomende fietsstalplaatsen te voorzien, gewone beugels volstaan;
  4. De 8 bomen op het onverharde voorplein mogen niet gerooid worden;
  5. Er is één autoparkeerplaats in te richten op het eigen perceel in het binnengebied, enkel bestemd  voor personeel of mindervaliden. Deze moet aansluiten op de reeds bestaande verharding, en uitgevoerd worden in grasbetontegels.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.