Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019123236 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA BOKA met als contactadres Doornstraat 213 te 2610 Antwerpen en mevrouw Jessy Van Hees met als adres Van der Delftstraat 20 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Stadionstraat 40 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 9sectie I nr. 2364B10 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van verbouwingen aan een café |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09/07/1948: vergunning (18#24591) voor binnenveranderingen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- hoekpand met 4 bouwlagen onder plat dak;
- gelijkvloers ingericht als café;
- aparte inkom en gang naar de bovenliggende verdiepingen;
- voorgevel in rode baksteen met erker en lateien afgewerkt met cementering.
Huidige en gewenste toestand
- overdekte koer, ingericht als sanitair;
- deels verharde voortuin, deels bebouwde voortuin (gesloten horecaconstructie);
- inkomsas op de hoek.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van de huidige toestand:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
29 oktober 2019 |
22 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
29 oktober 2019 |
30 oktober 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
29 oktober 2019 |
5 november 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de dakafvoer van de veranda in de voortuinstrook watert af op de openbare weg.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande functie van reca blijft behouden en is bovendien in harmonie met kenmerkende horecazaken die zich op meerdere hoekpanden in de omgeving bevinden. Een gesloten horecaconstructie is een atypisch gegeven in de omgeving, maar kan gezien de ligging, op een hoek en in de voortuin en de locatie binnen de wijk gunstig beoordeeld worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het bestaande café. Het café wordt verbouwd en een deel van het terras wordt nu een overdekte veranda. Het gaat om een zeer beperkte uitbreiding dus er moeten geen parkeerplaatsen voorzien worden.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Er moeten eveneens geen fietsstalplaatsen voorzien worden, gezien de beperkte uitbreiding.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume van de gesloten horecaconstructie aansluitend aan de gevel in de voortuinzone. Aangezien horecaconstructies in principe niet thuis horen in de voortuin en horecaconstructies vaak leiden tot verloedering in het straatbeeld en de omgeving, wordt de vergunningsduur van de gesloten constructie beperkt tot 9 jaar. Op deze manier wordt er rechtszekerheid en eenvormigheid aangeboden wat kan leiden tot verfraaiing en ontwikkelingskansen voor de horeca in brede zin. Een investerings- en bijhorende afschrijvingstermijn van maximaal 9 jaar lijkt redelijk. Na 9 jaar kan een hernieuwing van de aanvraag overwogen worden. Deze termijn komt eveneens overeen met de gangbare duur van een handelshuurovereenkomst. Indien na 9 jaar geen hernieuwing van de aanvraag wordt overwogen dient de constructie te worden verwijderd en dient de volledige voortuinzone groen te worden ingericht. De voorwaarden voortvloeiend uit voormelde afweging worden opgenomen in de vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
De uitvoering van de horecaconstructie in hout en glas zijn inpasbaar in de ruimtelijke context en aanvaardbaar. Tevens sluit de constructie zonder tussenruimte aan aan de gevel van het gebouw wat voor een visueel harmonisch geheel zorgt.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag wijkt af op artikel 27 (Open ruimte) van de bouwcode dat stelt dat de voortuin vrij dient te zijn van constructies en zoveel mogelijk onverhard en groen moet aangelegd zijn. De voortuin wordt echter volledig verhard en deels bebouwd. Zoals eerder gesteld kan de gesloten horecaconstructie, gezien de uitzonderlijke condities, gunstig beoordeeld worden. Om tegemoet te komen aan de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden en het aangenamer uitzicht in de straat zal er in voorwaarde opgelegd worden om de constructievrije voortuinstrook ter hoogte van de Atletenstraat zoveel mogelijk te vergroenen door de voortuin in waterdoorlatende materialen aan te leggen en een groene buffer (haag, plantenperk, …) te voorzien met de rechterbuur van minstens 2,85 meter.
De aanvraag wijkt eveneens af op artikel 41 (Kenmerken van de leidingen met het openbaar rioolstelsel) van de bouwcode. De dakafvoer van de veranda in de voortuinstrook watert af op de openbare weg. In voorwaarde wordt opgelegd om de horecaconstructie op een correcte wijze te laten afwateren en aan te sluiten op het openbaar rioolstelsel.
De interne aanpassingen en de uitbreiding voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. het niet overdekte gedeelte van de voortuin aan de rechterzijde te voorzien van een groenbuffer van minstens 2,85 meter en voor het overige deel aan te leggen in waterdoorlatende materialen;
2. het reclamedoek aan de horecaconstructie en ter hoogte van de 1ste verdieping te verwijderen;
3. de veranda correct te laten afwateren door middel van een correcte aansluiting met de straatriolering, conform artikel 41 van de bouwcode;
4. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Lastvoorwaarden
5. de aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1/1/2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein zoals opgelegd in de voorwaarden en als gevolg van deze voorwaarden (boven- en ondergronds), zijn integraal ten laste van de aanvrager.
Geldigheidsduur
6. de vergunning voor de horecaconstructie is geldig voor maximum 9 jaar, te tellen vanaf de datum van de vergunning. Indien er geen nieuwe aanvraag werd afgeleverd voor het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning, dient de voortuin, ten laatste 14 dagen na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning, onverhard en groen te worden ingericht.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
2 oktober 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
29 oktober 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
28 december 2019 |
Verslag GOA |
12 december 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. het niet overdekte gedeelte van de voortuin aan de rechterzijde te voorzien van een groenbuffer van minstens 2,85 meter en voor het overige deel aan te leggen in waterdoorlatende materialen;
2. het reclamedoek aan de horecaconstructie en ter hoogte van de 1ste verdieping te verwijderen;
3. de veranda correct te laten afwateren door middel van een correcte aansluiting met de straatriolering, conform artikel 41 van de bouwcode;
4. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Lastvoorwaarden
5. de aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1/1/2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein zoals opgelegd in de voorwaarden en als gevolg van deze voorwaarden (boven- en ondergronds), zijn integraal ten laste van de aanvrager.
Geldigheidsduur
6. de vergunning voor de horecaconstructie is geldig voor maximum 9 jaar, te tellen vanaf de datum van de vergunning. Indien er geen nieuwe aanvraag werd afgeleverd voor het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning, dient de voortuin, ten laatste 14 dagen na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning, onverhard en groen te worden ingericht.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.