Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019121865 |
Gegevens van de aanvrager: |
Sasha Monheim met als adres Groenstraat 63 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Groenstraat 63 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 43sectie A nr. 538R |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een aanbouw na afbraak van de bestaande aanbouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/06/1978: vergunning (222#12351) voor het bouwen van een woning;
- 28/11/1983: vergunning (222#6270) voor het bouwen van een garage;
- 10/07/2019: melding ongegrond en niet rechtsgeldig (20191886) slopen van de bestaande veranda en vervangen door een nieuwe veranda.
Vergunde/vergund geachte toestand
- een vrijstaande eengezinswoning van 8 meter breed op 15,00 meter diep;
- achteraan de woning is een overdekt terras met een bouwdiepte van 2,00 meter;
- de benedenverdieping bestaat uit een inpandige garage, eethoek, keuken en leefruimte;
- op de eerste verdieping zijn 4 slaapkamers, 2 badkamers, een bureel en een berging voorzien;
- de twee slaapkamers achteraan hebben een toegang tot een terras.
Huidige toestand
- een vrijstaande eengezinswoning van 8 meter breed op 15,30 meter diep;
- de woning bestaat uit een gelijkvloers met zadeldak, haaks geplaatst op de straat;
- een aanbouw van 6,12 meter breed op 3,30 meter diep;
- de inpandige garage is gesupprimeerd en omgevormd tot een badkamer;
- de raamindeling is gewijzigd;
- vrijstaand van de woning staan garage, berging en tuinhuis.
Gewenste toestand
- afbreken van de bestaande veranda;
- bouwen van een nieuwe veranda over de volledige 8 meter breedte van de woning op 6 meter diep;
- de nieuwe aanbouw heeft een hoogte van 3,47 meter en is opgetrokken in verkeersgrijze aluminiumconstructie met plat dak voorzien van een lichtstraat;
- de rechterzijde wordt opgetrokken in baksteen en de linker en achterzijde in glas.
Inhoud van de aanvraag
- de aanvraag betreft het slopen van de bestaande constructie en het bouwen van een nieuwe veranda aan de achterkant van de woning.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De nieuwe constructie wordt voorzien met een vrije hoogte van 2,50 meter. Het gaat hier echter om een verblijfsruimte waardoor deze moet voldoen aan artikel 21 van de bouwcode. Een minimale vrije hoogte van 2,60 meter is noodzakelijk om voldoende woonkwaliteit te garanderen voor de bewoners en om voldoende natuurlijk licht tot in de bestaande woonkamer en keuken te brengen. Dit zal in voorwaarde worden opgelegd.
Verder wordt de nieuwe uitbreiding voorzien van een plat dak van circa 44 m². Volgens artikel 38 van de bouwcode dient elk nieuw dak groter dan 20 m² voorzien te worden van een groendak of, als afwijking voor eengezinswoningen, dient de dakwaterafvoer naar een hemelwaterput voorzien te worden. De aanvraag bevat onvoldoende informatie om deze af te toetsen op dit artikel. Daarom zal in voorwaarde worden opgenomen om hieraan te voldoen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Voorliggende aanvraag omvat de uitbreiding van een eengezinswoning tot een bouwdiepte van 21,30 meter. In deze uitbreiding wordt een uitbreiding van de woonkamer voorzien.
De bouwdiepte is niet kenmerkend in de straat, maar gelet op de afstanden tot de perceelgrenzen, voldoende licht en lucht en de beperkte afwijking wel aanvaardbaar.
Er blijft voldoende tuin over om over een kwalitatieve buitenruimte te beschikken. Bovendien zorgt de uitbreiding voor een leefruimte die in oppervlakte in verhouding is met het aantal slaapkamers op de eerste verdieping.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende functie in de straat.
Visueel-vormelijke elementen
De wijzigingen aan de gevels beperken zich tot het aanpassen van de zijgevels en de achtergevel in functie van de uitbreiding van het pand. Het beoogde materiaalgebruik (rode baksteen en grijs aluminium schrijnwerk) voor de achtergevel is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Tegenover de laatst vergunde toestand uit 1978 zijn er wijzigingen doorgevoerd .
Zo is de inpandige garage gesupprimeerd en is hier een badkamer en berging toegevoegd. Beeldmateriaal toont ook aan dat de voorgevel niet is aangepast aan de nieuwe functie en hier de garagepoort nog steeds aanwezig is. Ook de voortuin is nog steeds verhard in functie van de inpandige garage.
Het in 1983 voorziene volume is niet voorzien op de perceelsgrens zoals vergund én zijn bijkomende bergingen toegevoegd.
Ook is de voorwaarde van de oorspronkelijke vergunning om een minimale binnenhoogte van 2,70 meter in woon- en slaapvertrekken aan te houden niet uitgevoerd.
Gelet op dat deze elementen geen onderdeel uitmaken van voorliggende aanvraag én de aanvraag onvoldoende elementen bevat om deze ten gronde te kunnen evalueren, zullen deze worden uitgesloten.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. een vrije hoogte van 2,60 meter in de nieuwe uitbreiding te voorzien;
2. een groendak of een hemelwaterput te voorzien conform artikel 38 van de bouwcode;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
Alle handelingen, werken en wijzigingen buiten deze in functie van de nieuwe aanbouw.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
9 oktober 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
24 oktober 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
23 december 2019 |
Verslag GOA |
3 december 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. een vrije hoogte van 2,60 meter in de nieuwe uitbreiding te voorzien;
2. een groendak of een hemelwaterput te voorzien conform artikel 38 van de bouwcode;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
Alle handelingen, werken en wijzigingen buiten deze in functie van de nieuwe aanbouw.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.